PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Didaktika českého jazyka III - ON2303114
Anglický název: Didactics of Czech Language III
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 36 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Vyučující: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
Prerekvizity : ON2303108
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kurz je zaměřen na vyučování slohu jako významné složky komunikační výchovy, a to s akcentem na následující oblasti 1 Písemné slohové kompetence; 2 Ústní slohové kompetence; 3 Pragmatické aspekty komunikace. Studenti získají vědomosti o vztazích mezi funkcí komunikátu, slohovými postupy a útvary, o funkčních stylech, zejména se naučí modelovat vhodné didaktické strategie a zapojovat do výuky ICT technologie a novou přenosovou techniku. Bude sledována i formativní stránka komunikační a slohové výchovy. Velký důraz bude kladen na současné domácí i zahraniční vývojové tendence a na domácí i zahraniční literaturu.
Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (05.10.2016)
Literatura

ČECHOVÁ, M. Komunikační a slohová výchova. 1. vyd. Praha: ISV, 1998.
ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK,V. Čeština a její vyučování. 1. vyd. Praha : SPN, 1998.
Český jazyk a literatura. 1990- . Praha : SPN.
Didaktické studie. 2010-. Praha : PedF UK.
CHEJNOVÁ, P. Didaktické transformace pragmalingvistikých témat. Praha : PedF UK 2010.
ČAPKOVÁ (HOLANOVÁ), R. Kompetence SŠ studentů k vnímání mezitextového navazování v reklamních textech a řeči o ní. Didaktické studie V, 2009, s. 65-78.
HOLANOVÁ, R. Jak reklamní texty ovlivňují vyjadřování středoškolských studentů. Český jazyk a literatura, 2010-2011, roč. 61, č. 3, s. 118-125.
JANÍK, T. "Obecná didaktika" a "Oborové a předmětové didaktiky". In Průcha, J. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha : Portál, 2009, s. 651-661.
JANÍK, T. a kol. Kurikulární reforma na gymnáziích: výsledky dotazníkového šetření. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2010; Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Výzkumná zpráva. Praha : VÚP, 2011. (pro český jazyk)
JIRÁK, J.; WOLÁK, R. (eds.) Mediální gramotnost - nový rozměr vzdělávání. Praha : Radioservis, 2007.
MACHOVÁ, S. a kol. Pragmatické aspekty řečové komunikace na vyšším stupni gymnázií a SOŠ. Praha: PedF UK, 2005 a další vydání.
METELKOVÁ SVOBODOVÁ, R. Lze mateřštinu vyučovat komunikačně? In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce ČJ na ZŠ. Olomouc: UP, 2007, s. 213-219.
MLČOCH, M. (ed.) Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy RVP ZV ve výuce českého jazyka a literatury na základních školách a víceletých gymnáziích. Olomouc : Univerzita Palackého, 2011.
NOVOTNÁ, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha : JČMF, 2006.
PACOVSKÁ J. Didaktika českého jazyka pohledem kognitivní lingvistiky. Didaktické studie, 2011, roč. 3, č. 2, s. 61-71.
ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1999, 2. vyd. 2005.
ŠKODA, J.; DOULÍK P. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011.
ŠMEJKALOVÁ, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie 4, 2012. Monotematické číslo Morfologie v teorii a praxi jazykového vyučování.

Zahraniční:
The handbook of educational linguistics / edited by Bernard Spolsky and Francis M. Hult. -- Malden : Blackwell Publishing, c2008. Dostupné v Národní knihovně ČR.
CLARKE, S. R.; DICKINSON, P.; WESTBROOK, J. The Complete Guide to Becoming an English Teacher. London : SAGE Publications Ltd, 2010. .Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.
PELECH, J.; PIEPER, G. The Comprehensive Handbook of Constructivist Teaching : From. Theory to Practice. Charlotte : Information Age Publishing, 2010. Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF.
Constructivism as a Paradigm for Teaching and Learning, online http://www.thirteen.org/edonline/concept2class/constructivism/index_sub5.html
REICH, K. Konstruktivistische Didaktik: Lehr- und Studienbuch mit Methodenpool, Weinheim : Beltz Verlag, 2008. Dostupné v Ústřední knihovně UK-PedF. (pro germanisty)
Rickheit, G.; Strohner, H. Handbook of communication competence. Berlín : Mouton de Gruyter, 2008. (výběr)

Učebnice českého jazyka:
Učebnice českého jazyka pro základní a střední školy, tištené i elektronické.
Každý student prokáže kompetentní znalost alespoň dvou učebnicových řad pro základní a alespoň dvou učebnicových řad pro střední školy.
Každý student prokáže schopnost pracovat s elektronickými učebnicemi a moderní projekční technikou.

 

Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (05.10.2016)
Požadavky ke zkoušce

Ústní zkouška prověří znalost zadané studijní literatury, kurikulárních a edukačních materiálů a hlavních témat současné didaktiky, domácí i zahraniční, bude shrnovat obsah všech tří absolvovaných kurzů: Didaktika I, II a III. Otázky ke zkoušce vycházejí z okruhů pro SZK - dostupné na webu katedry.

Součástí zkoušky je rovněž didaktická transformace učiva v podobě vytvoření didaktické situace nad určitým tématem, k čemuž bude studentovi poskytnuta příslušná část některé z učebnic. Cílem je prokázat, že si student osvojil znalosti a dovednosti spojené s transformací obsahu pro výuku a přípravou příslušných strategií výuky. Bezpodmínečnou součástí je znalost didaktické terminologie.
Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splnili podmínky stanovené níže v části Sylabus.

Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (05.10.2016)
Sylabus

Didaktika českého jazyka III
Vyučující: doc. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D., Mgr. Stanislav Štěpáník, Ph.D.
Ukončení: zkouška

Cíle:
Student dosavadní získané znalosti a nabyté dovednosti zúročí při tvorbě praktických materiálů, při plánování výuky a v diskusi nad problematickými momenty při výuce. Získá další teoretické poznatky oborové didaktiky.

Ke zkoušce se smí přihlásit studenti, kteří splnili tyto podmínky:
1. Aktivní účast na seminářích (povolena je jedna neomluvená absence)
2. Vytvoření portfolia příprav didaktických situací řešených průběžně podle zadání vedoucí / vedoucího semináře - fyzicky odevzdání v semináři v týdnu od 8. do 12. prosince 2014, uložení do moodle nejpozději 12. prosince 2014 (23:59)

(Pozn. k seminářům doc. Šmejkalové - opravené práce budou vloženy do moodle nejpozději 23. prosince 2014 (23:59). Rozprava nad pracemi se uskuteční na semináři 6. ledna 2015 - účast povinná.)

Vložení prací do moodle v zadaných termínech je podmínkou pro přistoupení ke zkoušce.

Pravopisné a gramatické chyby, jakož i nedostatečná znalost oborového obsahu budou důvodem k snížení celkové klasifikace.

Struktura jednotlivých příprav

1) Stručné připomenutí lingvistické charakteristiky problematiky s odkazy na příslušnou odbornou literaturu
2) Stručné postavení příslušného učiva v kurikulu ZŠ a SŠ a jeho funkce v rozvoji klíčových kompetencí, vztah k výstupům v RVP
3) Didaktické zpracování problematiky s opřením o odborné zdroje, včetně zahraničních, podle zadání vedoucí / vedoucího semináře, žádoucí je vlastní rešerše k stanovenému tématu (zahraniční i domácí časopisecké zdroje, elektronické pedagogické databáze, metodické portály, domácí diskusní platformy); zahraniční literatura se vyžaduje v případě, že to povaha učiva české gramatiky či pravopisu dovolí
4) Vlastní didaktická situace

Portfolio příprav bude se souhlasem studenta zveřejněno v LMS Moodle, autorská práva studenta přitom budou plně respektována.
Didaktické situace budou vycházet z témat učiva standardní edukační trajektorie, která budou podrobena didaktickému zpracování v rámci níže uvedených okruhů.

 

Okruhy jsou stanoveny společně pro ZŠ i SŠ, každý z nich bude zpracován (i) zvlášť s přihlédnutím ke specifiku kurikula ZŠ a zvlášť s přihlédnutím ke specifiku kurikula SŠ, (ii) s přihlédnutím k vývojověpsychologickým aspektům.

1 Informativní a persvazivní funkce jako konstituující faktor projevu. Funkční styl publicistický -  fakta, názory a komentáře

2 Mediální gramotnost, mediální komunikace, reklama, manipulativní komunikace

3 Komunikační situace, komunikační strategie, zdvořilost

4 Interpersonální komunikace, prosazování záměru, argumentace, manipulace

5 Pravidla diskuse

6 Slohová charakteristika výrazových prostředků, jejich volba podle funkce projevu a záměru mluvčího

7 Rozvoj mluveného projevu - frontální projev, volba jazykových prostředků, žánry, funkční styl rétorický

8 Rozvoj mluveného projevu - interpersonální komunikace, argumentace

9 Čtení s porozuměním

10 Věcné čtení, práce s odborným textem

11 Naslouchání - aktivní, kritické, praktické

12 Rozvoj psaného projevu - Pojmovost jako konstituující faktor projevu. Funkční styl odborný

13 Rozvoj psaného projevu - Spontánnost jako konstituující faktor projevu. Funkční styl prostěsdělovací

14 Rozvoj psaného projevu - Estetická funkce jako konstituující faktor projevu. Funkční styl umělecké literatury

15 Rozvoj mluveného i psaného projevu - Stylistické aspekty výstavby textu, vlastnosti textu

Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (16.09.2015)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK