|
|
|
||
Kurs (ve formě pracovní přednášky s analýzami textu) má studenty seznámit s vymezením lingvistické pragmatiky v mezinárodním kontextu, s jejími vztahy k jiným oborům lingvistiky a s hlavními tématy, kterými se zabývá. Student si má osvojit schopnost pragmalingvistického pohledu na jazykovou komunikaci a analýzu textu. Zaměření kurzu bude zčásti také praktické, vztažené k rozvoji osobních pragmaticko-komunikačních dovedností účastníků kurzu vzhledem k jejich pedagogickému zaměření.
Poslední úprava: HIRSCHMI (06.02.2016)
|
|
||
Literatura (výběr): HIRSCHOVÁ, M. (2004a): Obecná pragmatika a pragmatika češtiny. SaS 65, s .3- 15. HIRSCHOVÁ, M. (2004b): Řečový akt, řečové jednání a komunikační funkce výpovědi. SaS 65, s. 163-173. HIRSCHOVÁ, Milada. Pragmatické motivace v psané podobě češtiny. NŘ 94, 2011, s.169-180, ISSN 0027-8203 HIRSCHOVÁ Milada. Nezdvořilost jako pragmalingvistický fenomén. Sborník prací FF MU, A 58 - Linguistica Brunensia 2010, s. 273-285. Brno : MU. ISSN 1231-7567 HIRSCHOVÁ, M. (2006): Pragmatika v češtině. Olomouc : Vydavatelství UP HIRSCHOVÁ, M. (2009): Kontexty kontextu v současné pragmalingvistice. Sborník prací FF MU, A 57, s. 37-46. Brno : MU HOFFMANNOVÁ, J. (1997): Stylistika a ... Praha: Trizonia HOFFMANNOVÁ, J. - MÜLLEROVÁ, O. (2000): Jak vedeme dialog s institucemi. Praha : Academia Poslední úprava: HIRSCHMI (06.02.2016)
|
|
||
Forma zápočtu: Zpracování písemné analýzy zadaného textu podle úkolů vycházejících z odpřednášené problematiky a zadané četby. Zápis zápočtu do indexu a SIS je nutno provést do konce zkouškového období semestru, ve kterém kurz proběhl. Poslední úprava: HIRSCHMI (06.02.2016)
|
|
||
Tematické okruhy: 1. Lingvistická pragmatika, její rozsah a hranice. Pragmatická dimenze jazykových jevů. 2. Reference a deixe. Reference jako řečové jednání.. Deixe prostorová, časová, personální a sociální, textová. 3. Presupozice. Řečové jednání, komunikační funkce výpovědi. 4. Konverzační maximy, kooperační a zdvořilostní princip. 5. Teorie zdvořilosti, nezdvořilost, řečová etiketa. 6. Aplikace komunikačních strategií. Ironie. Poslední úprava: HIRSCHMI (06.02.2016)
|