|
|
|
||
Úvod do problematiky didaktiky českého jazyky jako vědecké disciplíny, historie oboru, současný stav. Orientace v odborné literatuře, bezpečná znalost současných učebnicových řad, kurikulárních materiálů, odborných časopisů. Orientace v aktuálních didaktických trendech.
Studenti si ověří základní vědomosti a částečně si osvojí základní dovednosti potřebné pro výuku českého jazyka (složky jazyk a komunikační výchova) na ZŠ a SŠ: složky předmětu, cíl a obsah výuky na ZŠ i SŠ - jednotlivé tematické celky, normativní dokumenty, termíny užívané při výuce ČJ, hodnocení a klasifikace, dokáží plánovat svou činnost na základě učebních dokumentů (včetně přípravy na konkrétní vyučovací hodinu ČJ), provést didaktickou analýzu učiva - vytipovat problémy při výuce ČJ, pracovat s učebnicemi a dalšími pomůckami, diktovat diktát, připravit písemnou přijímací zkoušku na SŠ, sledovat odbornou literaturu.
Zvláštní pozornost bude věnována praktickým dovednostem při výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce.
Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (05.10.2016)
|
|
||
Cíl: Absolvent bude seznámen s didaktikou českého jazyka jako vědeckou disciplínou, získá bezpečnou orientaci v oboru do té míry, aby byl schopen fundovaně a kriticky posoudit současné kurikulární a edukační materiály, adekvátně volit cíle vyučování a vyučovací metody. Zároveň si osvojí nutné dovednosti k výuce zvukové stránky jazyka a kultury mluveného projevu, pravopisu, tvarosloví a obecných poučení o jazyce. Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (05.10.2016)
|
|
||
Ke studiu povinná: Čechová, M.; Styblík, V.: Čeština a její vyučování. Praha : SPN, 1998. Hauser, P. a kol.: Didaktika českého jazyka pro 2. stupeň ZŠ I., II. Brno : MU, 1994. Kostečka, J.: Do světa češtiny jinak. Praha : H&H, 1993. Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchovy. Praha : Karolinum, 2005. Tonucci, F.: Vyučovat nebo naučit? Praha : SVI PedF UK 1994. www.rvp.cz Učebnice ČJ pro SŠ a 2. stupeň ZŠ odborné časopisy - např. Český jazyk a literatura, Didaktické studie, Naše řeč ad.
doporučená: Fisher, R.: Učíme děti myslet a učit se. Praha : Portál, 1997. Grecmanová, H.; Novotný, P.; Urbanovská, E.: Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. Hausenblas, O.: Vrátíme smysl hodinám češtiny? Jinočany, 1992. Kalhous, Z.; Obst, O.: Školní didaktika. Praha : Portál, 2009. Maňák, J.: Alternativní metody a postupy. Brno : MU, 1997. Maňák, J.; Švec, V.: Výukové metody. Brno : Paido, 2003. Průcha, J. Moderní pedagogika. 1. vyd. Praha : Portál, 1997.
K tvorbě seminární práce Šmejkalová, M. Teorie didaktických situací - nová výzva pro didaktiku morfologie českého jazyka. Didaktické studie, roč.4, číslo 1, 2012. Novotná, J. a kol. Příprava a analýza didaktických situací. Praha: JČMF, 2006. Poslední úprava: Štěpáník Stanislav, doc. PhDr., Ph.D. (05.10.2016)
|
|
||
Kurz: Didaktika českého jazyka I Požadavky k zápočtu:
Odevzdání všech seminárních prací nejpozději 29. listopadu 2012 Pravopisné a gramatické chyby v seminárních pracích budou důvodem k neudělení zápočtu. Struktura seminární práce sub 4 1) Stručné připomenutí lingvistické charakteristiky problematiky s odkazy na příslušnou odbornou literaturu 2) Postavení příslušného učiva v kurikulu ZŠ a SŠ a jeho funkce v rozvoji klíčových kompetencí, vztah k výstupům v RVP 3) Didaktické zpracování problematiky s opřením o odborné zdroje, včetně zahraničních, žádoucí je vlastní rešerše studenta k stanovenému tématu (zahraniční i domácí časopisecké zdroje, elektronické pedagogické databáze, metodické portály, domácí diskusní platformy); zahraniční literatura se vyžaduje v případě, že to povaha učiva české gramatiky či pravopisu dovolí 4) Doporučované vyučovací metody a formy s důrazem na komunikační zřetel, aktivní činnost žáka, konstruktivistické prvky výuky Práce bude se souhlasem studenta zveřejněna v LMS Moodle, autorská práva studenta přitom budou plně respektována. Učivo standardní edukační trajektorie, které bude podrobeno didaktickému zpracování. Ústředním úhlem pohledu na ně bude komunikační hledisko, tedy rozvoj funkční jazykové gramotnosti, samostatné aktivní myšlenkové a verbální činnosti žáka, případně tříbení smyslu pro jemné významové rozdíly. Seznam témat s přihlédnutím ke kurikulu pro 2. stupeň ZŠ: Zvuková stránka jazyka a kultura mluveného projevu 1. Hláskosloví 2. Spisovná výslovnost 3. Zvuková stránka věty 4. Psaní a výslovnost slov přejatých
Pravopis 1. Psaní velkých písmen 2. Psaní i, í / y, ý 3. Psaní ě, předpon s(e)-, / z(e)- a souhláskových skupin 4. Psaní délky samohlásek 5. Psaní slov přejatých, psaní zkratek a značek
Morfologie 1. Podstatná jména 2. Tvary podstatných jmen 3. Skloňování obecných jmen přejatých 4. Skloňování cizích vlastních jmen 5. Přídavná jména 6. Zájmena 7. Číslovky 8. Slovesa 9. Tvoření slovesných tvarů (časování) 10. Příslovce 11. Předložky 12. Spojky 13. Částice, citoslovce
Obecná poučení o jazyce 1. Čeština jako jazyk slovanský 2. Jazyk a jeho útvary, jazykověda a její složky, jazykové příručky
S přihlédnutím ke kurikulu pro SŠ Zvuková stránka jazyka a kultura mluveného projevu 1. Systém českých samohlásek a souhlásek 2. Zvuková stránka souvislé řeči 3. Spisovná výslovnost češtiny - slov domácích a zdomácnělých 4. Spisovná výslovnost češtiny - výslovnost slov přejatých 5. Nejčastější chyby ve spisovné výslovnosti
Pravopis 1. Psaní velkých písmen 2. Psaní i, í / y, ý 3. Psaní ě, předpon s(e)-, / z(e)- a souhláskových skupin 4. Psaní délky samohlásek 5. Psaní slov přejatých, psaní zkratek a značek
Morfologie 1. Základní morfologické pojmy a slovní druhy 2. Gramatické kategorie jmen 3. Vývojové tendence u podstatných jmen 4. Tvary přejatých podstatných jmen 5. Gramatické kategorie sloves 6. Vývojové tendence u sloves 7. Přídavná jména 8. Zájmena 9. Číslovky 10. Slova neohebná
Obecná poučení o jazyce 1. Národní jazyk a jeho členění 2. Čeština a jazyky příbuzné 3. Jazyková kultura 4. Jazykověda a její disciplíny, základní pojmy 5. Vývoj naší jazykovědy 6. Jazykové příručky
Poslední úprava: Doležalová Eliška, PhDr., Ph.D. (09.10.2013)
|