|
|
|
||
Obsahem kurzu jsou základní témata z didaktiky biologie, geologie a environmentalistiky se zaměřením na výuku biologie, geologie a environmentální výchovy na základních a středních školách. Po absolvování kurzu by se měl studující orientovat ve školských dokumentech platných v ČR, ve formách a metodách vhodných pro výuku jednotlivých témat z uvedených oborů včetně didaktických zásad, měl by znát učebnice přírodopisu, biologie a geologie dostupné v ČR a vyjmenovat hlavní kritéria výběru učebnic, měl by být schopen zvolit vhodný materiál a učební pomůcky pro výuku konkrétního tématu, vypracovat písemnou přípravu na hodinu, znát způsoby kontroly výsledků výuky, vytvořit didaktický test a navrhnout jeho klasifikaci. Měl by vysvětlit způsob organizace maturitní zkoušky z biologie. Měl by znát možnosti zapojení žáků ZŠ a SŠ do různých forem zájmové odborné činnosti. Měl by být schopen komplexně zorganizovat výuku na dané téma pro cílovou skupinu žáků nebo studentů.
Poslední úprava: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (21.04.2013)
|
|
||
Altmann, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975. Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf Prezentace vyučující - dostupné v MOODLE. Poslední úprava: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2015)
|
|
||
Podmínkou udělení zápočtu je odevzdání správně vypracovaného portfolia, které musí obsahovat: 1. pracovní list s tematikou RVP ZV a G 2. pracovní list Hodnocení učebnic přirodopisu 3. písemnou přípravu na hodinu pro ZŠ na dané téma - rozpis viz Moodle 4. písemnou přípravu na hodinu pro SŠ s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky - rozpis viz Moodle 5. návrh tematického plánu výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ se zdůvodněním zvoleného způsobu řazení témat Další dílčí úkoly budou zadávány v průběhu kurzu.
Zkouška je ústní. Otázky ke zkoušení jsou dostupné v Moodle. Poslední úprava: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2015)
|
|
||
Obsah přednášek 1. Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu. 2. Hierarchie vzdělávacích dokumentů v ČR. Národní program vzdělávání, RVP ZV, RVP G. Cíle základního a gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory a průřezová témata se vztahem k výuce biologie (případně geologie). 3. Školní vzdělávací program, možnosti zařazení biologického učiva do ŠVP, metodická podpora tvorby ŠVP, roční tematické plány výuky přírodopisu a biologie (případně geologie). 4. Didaktické zásady výuky biologie. 5. Organizační formy výuky biologie. 6. Metody výuky biologie. 7. Učebnice a ostatní literární zdroje pro výuku biologie. 8. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku biologie. 9. Příprava učitele na vyučovací hodinu. 10. Kontrola studia, tvorba didaktických testů, hodnocení. 11. Maturita z biologie - nové pojetí závěrečné zkoušky. 12. Zájmová odborná činnost z oboru biologie, geologie a ekologie - SOČ, Biologická olympiáda, Ekologická olympiáda. 13. Podvádění studentů, strategie učitele k jeho minimalizaci v jednotlivých formách a metodách výuky biologie.
1. Vzdělávací dokumenty - pracovní list. 2. Didaktické zásady - práce s textem. 3. Učebnice přírodopisu a biologie - hodnocení, kritéria výběru. 4. Metody výuky, jejich hodnocení - pracovní list. 5. Tvorba tematického plánu výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ. 6. Maturitní zkouška z biologie - ukázky testů. 7. Podvádění studentů - diskuse. 8. Písemná příprava na hodinu pro SŠ s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky - samostatná práce. Poslední úprava: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (04.05.2013)
|