PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Filosofie výchovy, etika profese - OKO133212
Anglický název: Philosophy of education, professional ethics
Zajišťuje: Ústav profesního rozvoje pracovníků ve školství (41-UPRPS)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: základní
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Záměnnost : OKO131112
Je neslučitelnost pro: OKO131112
Je záměnnost pro: OKO131112
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem je seznámit studenty s filosofickými východisky pojetí výchovy a vzdělávání v evropské tradici i v současnostl s ohledem na proměnu hodnotových paradigmat. Seznámit studující se základními filosofickými pohledy na výchovu a kultivaci vztahu člověka ke světu i k sobě samému a formulovat základy současného étosu učitelského a vychovatelského povolání s důrazem na jeho zakotvení v etických teoriích i na praktické profesní uplatnění.
Poslední úprava: KOHNOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2012)
Literatura

KRATOCHVÍL, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha: Herrmann a synové, 1995

PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV 2001 ISBN 80-85866-64-1

PALOUŠ,R. Ars docedi. Praha : Karolinum 2005.

PATOČKA, j. Filosofie výchovy. Studia paedagogica, 1997, č. 18. ISSN 0862-4461

Poslední úprava: KOHNOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2012)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky na zápočet:

Stručná filosofická esej na zadané téma a rozprava k ní.

Poslední úprava: KOHNOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2012)
Sylabus

Obsahové vymezení:

Filosofie výchovy

Základní pojmy

Rozdíl přirozeného a teoretického postoje.

Rozdíl mezi spec. vědeckým přístupem a přístupem filosofickým ke vztahu člověka a světa, k výchově a kultivaci.

Specifičnost lidské bytosti.

Komunikace a dialog.

 

Etika profese

Co rozumíme mravností, morálkou a etikou.

Různá pojetí pojmů a jejich historické souvislost

Etická dimenze učitelské a vychovatelské profese .

 

Poslední úprava: KOHNOVA/PEDF.CUNI.CZ (09.09.2012)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK