|
|
|
||
Studijní předmět Informační výchova a didaktika informační výchovy I. OK0131604 je prvním předmětem specializace na ICT s navazujícími předměty Informační výchova a didaktika informační výchovy II. a III. Tento předmět specializace je v modelovém učebním plánu daného studia zařazen do 4. semestru s dotací 16 hodin za semestr. Studijní předmět je uzavřen klasifikovaným zápočtem a ohodnocen 8 kredity. Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (09.01.2013)
|
|
||
Posláním předmětu je seznámit teoreticky a prakticky s aplikacemi technologií herních, grafických a zvukových využitelných ve výchovné činnosti a uvést do virtuálních prostředí počítačových sítí. Předmět je zaměřen na rozvinutí kompetencí v teoretické i praktické oblasti s vybranými aplikacemi ICT rozvíjejícími zejména tvořivost dětí/žáků/studentů, dále na základní teoretické a praktické poznatky z oblasti herních prostředí včetně možností programování her a poznatky o sociálních sítích, výchovné a sociální aspekty herních komunikačních prostředí. Do předmětu patří práce s grafickými aplikacemi (vektorový a rastrový grafický editor, prostředí pro zpracování, uchování a prezentaci grafiky/fotografií), aplikacemi pro práce se zvukem (zvukový editor a pomocné programy pro práci se zvukem), a to se souvisejícími teoretickými poznatky. Předmět je ukončen obhajobou závěrečné práce, klasifikace zohledňuje i výsledky práce s aplikačními programy z výuky. Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (09.01.2013)
|
|
||
· Studijní materiály předmětu Informační výchova a didaktika informační výchovy I. v prostředí moodle · Materiály předávané v průběhu výuky · Nápovědy a manuály k editorům · Portál RVP.cz - především jeho modul Učitelský spomocník (http://spomocnik.rvp.cz/) · WWW servery jednotlivých vývojových prostředí · CHALUPA, R. Fotografie, hudba a video ve Windows XP. Brno : Computer Press, 2004. · KLÍMA, M. Hudba a zvuk na počítači. Brno : Computer Press, 2002. · ROUBAL, P. Fotografie, hudba a video ve Windows Vista. Brno : Computer Press, 2007. · ROUDENSKÝ. P. Vytváříme PC hry bez programování. Brno : Computer Press, 2008. Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (09.01.2013)
|
|
||
1. tematický celek Hry, herní prostředí a vývojové herní nástroje · Typologie her a specifika prostředí pro jejich využití (technické a programové vybavení, aplikační vrstva) · Vývoj her a herních prvků, komunikace při hrách · Programování her - možnosti a příklady (Scratch, Logo, Baltík a Baltazar, Python, jiné programovací jazyky), ukázky programování v systému Scratch · Soutěže v programování a rozvíjení tvořivosti a algoritmického uvažování 2. tematický celek Grafické aplikace · Vektorová a rastrová grafika · Tvorba graficky orientovaného dokumentu - práce s vektorovým editorem · Zpracování fotografií a základy editace rastrové grafiky · Prezentace grafických děl a fotografií na internetu - komunitní fotografické servery, servery pro ukládání fotografií (webové galerie) · Zdroje grafických dat, respektování autorských práv 3. tematický celek Aplikace pro práci se zvukem · Principy zpracování zvukového signálu, audioformáty · Zařízení pro práci se zvukem, propojování zařízení, praktické situace · Základy práce se zvukovým editorem 4. tematický celek Didaktické aspekty současného vývoje technologií · Vývoj didaktických teorií (behaviorismus, kognitivismus, konstruktivismus, konektivismus) · Implementace technologií jako inovační proces na úrovni učitele, školy a státu · 3 úrovně technologického determinismu · Rozšířený model funkční gramotnosti, kompetence, standardy pro žáky a učitele, ověřování dosažení standardů · Model TPCK a jeho implementace v praxi Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (09.01.2013)
|
|
||
· Aktivní práce v prezenční části výuky · Zpracování úkolů z jednotlivých témat výuky, obhájení jejich zpracování a využitelnosti · Zpracování seminární práce zaměřené na libovolné téma související s obsahem výuky a individuálně ji prohlubující Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (09.01.2013)
|