Poukázat na význam práce vychovatele a zdůraznit podstatné
souvislosti filosofické, psychologické, sociální a historické.
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)
Cíl předmětu
Cílem je shrnout a propojit základní tematické okruhy profese vychovatelství, s nimiž byl student v předchozích pěti semestrech seznámen, a to s ohledem na teorii i praxi oboru.
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)
Literatura
Literatura doporučená v souvisejících předchozích předmětech, web MŠMT, legislativní normy
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)
Sylabus
Obsahové vymezení: " Specifika profese vychovatele a role vychovatele v proměnách současného světa. Otázky otevřené občanské společnosti, výchova k toleranci a kooperaci mladé generace v multikulturním, multietnickém a interkulturním společenství. " Problémy, s nimiž se vychovatel bude nejčastěji setkávat. Náhled do trvalých i aktuálních problémů výchovy. Problematika sociálně patologických jevů. Řešení projevu netolerance, agresivity, neofašismu, rasismu. " Vychovatel a dospívající mládež - nácvik komunikace a jednání se svěřenci s ohledem na psychologické zvláštnosti dopívání. Otázky motivace ke spolupráci a k volnočasovým aktivitám. " Vychovatel a rodiče. Formy a možnosti spolupráce. Současná rodina a situace dětí a dospívajících, jimž se rodina dostatečně nevěnuje. Nácvik jednání a komunikace s dospělými. " Vychovatel a instituce, v níž působí. Seznámení s organizačním zajištěním chodu instituce a s její pedagogickou činností, s povinnostmi zaměstnanců, s možnostmi spolupráce s učiteli, resp. s učitelským sborem. " Využití poznatků a zkušeností z pedagogické praxe a z předmětů "Výuka v primární škole" a "Aktuální problematika školní pedagogiky na 2.st. ZŠ a na střední škole" při práci v družině (klubu, domově mládeže), zvl. při tvorbě volnočasových projektů. " Vychovatel a příslušníci pomáhajících profesí. Jak vykonávat a rozvíjet práci s dětmi a dospívajícími, aby přinášela užitek jim i uspokojení vychovateli. " Problémy kompetence v práci s lidmi, uvědomění si vlastní role a osobních dispozic v pomáhání. Příslušníci pomocných profesí a možnosti jejich uplatnění ve školských zařízeních - předpoklady, potenciál, motivace a rizika lidí, kteří pracují jako "pomáhající". Příklady praktických cvičení užívaných ve výcviku pomáhajících profesí.
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)
Podmínky zakončení předmětu
Odevzdání seminární práce na zadaném individuálním úkolu.
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (19.09.2012)