PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Práce se sociálně patologickými jevy ve škole - OKO131356
Anglický název: Working with social-pathological phenomena in school
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2009 do 2014
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (100)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Vyučující: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Prerekvizity : OKO131111
Je záměnnost pro: OKO133256
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět poskytuje informace z oblasti primární prevence rizikového schování ve škole, diskutuje možnosti včasné intervence. Problematiku předkládá v širokém kontextu, zdůrazňuje týmovou spolupráci a interdisciplinární přístup při řešení rizikových projevů chování dětí a mládeže. Předmět navazuje na znalosti získané v přednáškách z oblasti speciální pedagogiky a psychologie.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Cíl předmětu -

 Studující na základě získaných znalostí z oblasti rizikového chování posoudí správnost, vhodnost řešení projevů rizikového chování, výchovných situací, nekázně. Tyto postupy analyzuje, navrhne alternativní možnosti intervence, prevence.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Literatura

DUNOVSKÝ, J. aj. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Praha: Grada, 1995.

ELLIOTT, J.; PLACE, M. Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie. Praha : Grada, 2002. 206 s. ISBN 80-247-0182-0

GALLA, M. aj. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí. Praha : Úřad vlády ČR, 2005. 156 s. ISBN 80-86734-38-2

HARTNOLL, R. Drogy a drogové závislosti. Praha : Úřad vlády ČR, 2005. 96 s. ISBN 80-86734-45-5

JEDLIČKA, R.; KOŤA, J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů u dětí a mládeže. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1998. 169 s. ISBN 80-7184-555-8

KALINA, K. Drogy a drogové závislosti: mezioborový přístup. 1. vyd. Praha : Úřad vlády ČR, 2003. 2 sv., 319, 343 s. ISBN 80-86734-05-6

KOLÁŔ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Portál.

KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.

KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.

MARÁDOVÁ, E. Prevence závislostí. Praha : VIOD, 2007. ISBN 80-86991-70-9

MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003.

NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. Praha : Portál, 2003. 151 s. ISBN 80-7178-831-7

NOŽINA, M. Svět drog v Čechách. Praha: KLP, 1997.

PRESL, J. Drogová závislost: může být ohroženo i vaše dítě? Praha : Maxdorf, 1995. 88 s. ISBN 80-85800-25-X

Protidrogová strategie EU na období 2005 - 2012. Praha : Úřad vlády České republiky, 2005. 27 s. ISBN 80-86734-64-1

Strategie prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže v působnosti resortu školství, mládeže a tělovýchovy - aktuální znění.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (08.08.2019)
Požadavky ke zkoušce
  • Úspěšné absolvování písemného testu ( jeden řádný a dva opravné termíny.)
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (30.10.2019)
Sylabus -

1. Formy prevence rizikového chování v práci pedagoga, včasná intervence.

2. Metody zjišťování a monitorování rizikových projevů chování dětí na škole s ohledem na mimoškolní výchovu.

3. Prevence a včasná intervence jako týmová práce, řešení problémů v interdisciplinárním přístupu.

4. Legislativní dokumenty k dané problematice.

6. Spolupráce s rodinou, policií, s dalšími odborníky. Organizace zajišťující primární prevenci v regionu.

7. Specifika různých výchovných zařízení a tvorba preventivních programů.

8. Přehled psychopatologie dítěte a sociopatogenních faktorů, s ohledem na věk žáků.

9. Signální faktory v chování jedince a jejich monitoring.

10.Způsoby a metodika cílené krizové intervence v podmínkách mimoškolní výchovy.

11.Intervenční metody, práce se skupinou (metodika a praktický výcvik), praktické řešení typických situací.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (08.08.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK