Cílem kurzu je získat představu o předmětu, metodologii a hlavních teoriích sociální a pedagogické psychologie a osvojit si psychologickou perspektivu vůči školní realitě.
Obsah kurzu tvoří následující témata:
- vymezení disciplín
- rodinná a školní socializace, interakce mezi školou a rodiči
- kognitivní a sociální učení
- vztah k poznávání, individuální zvláštnosti učení
- sociální role, konflikty rolí, identita
- sociální skupiny, dynamika a struktura, vedení, školní třída
- sociální komunikace, verbální a neverbální
- sociální vnímání a poznávání, stereotypy a předsudky
- interakce mezi učitelem a žákem, pojetí žáka
- motivace k učení, diagnostika a rozvoj
- příčiny školní neúspěšnosti, socio-kulturní handicapy
- učitelská profese, psychologická náročnost
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (12.11.2012)
Literatura
Bendl, S. - Kucharská, A.: Kapitoly ze školní pedagogiky a školní psychologie. Praha, PedF UK 2008.
Čáp, J.: Psychologie vyučování a učení. Praha, Karolinum 1994.
Výrost, J. - Slaměník, I.: Sociální psychologie. Praha: ISV nakladatelství 1997.
Nakonečný, M.: Sociální psychologie. Praha: Academia 1999.
Helus, Z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum 1992.
Hrabal, V.: Jaký jsem učitel? Metody získávání poznatků o vlastní vzdělávací činnosti. Praha, SPN 1988.
"Rodina a škola". Časopis Pedagogika. 1999, 1. Monotem. číslo.
Vágnerová, M. - HadjMoussová, Z. - Štech, S.: Psychologie handicapu. Praha, Karolinum 2004. (kapitola S. Štecha)
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (12.11.2012)