PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Interkulturní vzdělávání - OKNPP1422
Anglický název: Intercultural Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
Garant: PhDr. Miroslava Kovaříková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNPP142
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kurz je zaměřen na rozvoj vzdělávání v české multikulturní společnosti. Umožňuje studentům chápat a přijímat různorodost jako pozitivní jev a hodnotit rozdíly mezi lidmi z různých kultur jako přínosné. . Studenti se pomocí vlastních vyjadřovacích prostředků učí komunikovat a spolupracovat s příslušníky odlišných sociokulturních skupin. Kritická analýza a pochopení odlišností by měly utvářet motivaci k interkulturním výměnám, podporovat pocit solidarity a schopnost reflektovat sociální a ekonomické nerovnosti. Interkulturní vzdělávání umožňuje přizpůsobit vzdělávání a výchovné programy podmínkám a potřebám regionu a místní komunity.
Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Cíl předmětu -

Studenti dokáží na základě seznámení s teorií zpracovat  návrh projektu pro výuku multikulturní výchovy na ZŠ a SŠ.

Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
Literatura

ACTON, GALLANT, VONDRÁČEK. Romové. Praha: Svojtka and Co., 2000.  ISBN 80-7237-249-1

GABAL, I. Etnické menšiny ve střední Evropě. Praha: G plus G, 1999. ISBN 80-86-103-23-4

HOPPE, S., HOPPE, H., KRABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6

 KOL. AUT. Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, společnost při ČT, o.p.s., 2002.  

 ISBN 80-7106-614-1.

LOKŠOVÁ, I., LOKŠA, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole.

       Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-205-X

PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-369-2

PIKE, G., SELBY, D. Cvičení a hry pro globální výchovu II. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-474-5

PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Teorie - praxe - výzkum.Praha: ISV, 2001.  ISBN 80-85866-72-2

ŠIŠKOVÁ, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001.  ISBN 80-7178-648-9

ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8

+ další literatura dle vlastního výběru.

  Odkazy na  www stránky:

 

Multikulturní centrum Praha , sdružení podporující multikulturní soužití v naší společnosti, na svých stránkách  http://www.mkc.cz/ prezentuje vedle nabídky vlastních aktivit také databázi odkazů stránky zaměřené na tuto tematiku.  

  Varianty , projekt společnosti Člověk v tísni, který je zaměřen na interkulturní vzdělávání http://www.varianty.cz/  

 Další projekt společnosti Člověk v tísni, Jeden svět na školách http://www.jedensvet.cz/skoly, poskytuje podporu učitelům při rozvíjení multikulturní výchovy.

 Na stránkách Centra pro studium integrace menšinových skupin při Fakultě sociálních studií MU v Brně  http://fss.muni.cz/spsp/cpsims/   naleznete odkazy na organizace a informace o projektech zaměřených na podporu multikulturního soužití, informace o projektech a akcích, související legislativu apod.  

http://www.opim.cz/   (portál neziskové Organizace na podporu integrace menšin)

http://www.domavcr.cz/  (stránky pro cizince žijící v České republice) 

 http://www.klubhanoi.cz/    (klub Hanoi je zájmovou organizací sdružující všechny, kteří se zajímají o Vietnam, jeho kulturu, historii a tradice).

www.cvs-praha.cz  (Česko-vietnamská společnost)

 

Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Sylabus -

-    multikulturní výchova jako průřezové téma v RVP a ŠVP;
-    vymezení základních pojmů (intergaxe, asimilace, inkluze, stereotypy, xenofobie, rasisnus, gender -problémy);
-    kulturní zvyklosti různých národů a etnik;
-    rozdílné symboly v komunikaci, komunikační bariery, etiketa;
-    aktuální témata pro výuku IV;
-    zdroje informací pro výuku IV;
-    specifické metody výuky IV s ukázkami;

Poslední úprava: MOJZISO/PEDF.CUNI.CZ (12.09.2012)
Podmínky zakončení předmětu -

 

Požadavky na klasifikovaný zápočet
75% účast na výuce

 

Zpracování a prezentování projektu

 

Recenze vybrané odborné literatury

 

Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK