PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Sociální komunikace - OKNPP1419
Anglický název: Social Communication
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D.
Prerekvizity : OKNPP141
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět sociální a pedagogická komunikace vede praktickou formou výuky s přiměřenou mírou teoretického výkladu, k představě o metodách a technikách zejména pedagogické komunikace. Student si sám na sobě vyzkouší, k jakým chybám dochází při vnímání žáka učitelem, vyzkouší si, jak kontrolovat své nonverbální chování, jak číst nonverbální chování z reakcí žáků, jak pracovat se svým hlasem před žáky během výuky, jak si sestavit proslov na různá témata, jak organizovat a účastnit se různých forem dialogu, jak by pomocí vědomého využití technik sociální komunikace mohl žáka motivovat, udržet jeho pozornost a vést ho k efektivnímu učení se.
Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (26.10.2019)
Cíl předmětu -

Výuka předmětu sociální komunikace vede budoucí učitele, prostřednictvím návrhů řešení praktických situací v oblasti sociální komunikace, k přemýšlení nad funkcí verbálních a nonverbálních prostředků ve vyučovacím procesu. Studenti dokáží na základě sebereflexe posoudit chyby v sociální percepci a nejčastější bariery v komunikaci s žáky a rodiči.

Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (26.10.2019)
Literatura

DAŇKOVÁ, M. (2018). Prokoukněte komunikační styly druhých. Praha: Grada.

GOFFMAN, E. (2018). Všichni hrajeme divadlo - Sebeprezentace v každodenním životě. Praha: Portál.

GORDON, T. (2015). Škola bez poražených. Praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Praha: Malvern.

GOULSTON, M. (2018). Domluvit se dá s každým - Techniky úspěšné komunikace. Praha: Portál.

HRKAL, M. (2018). Odprezentuj - Průvodce přípravou prezentace. Praha: Bizbooks.

JANOUŠEK, J. (2015). Psychologické základy verbální komunikace. PRAHA: Grada.

KADLEC, J.; MILLER, R. (2018). Komunikace v konfliktu. Praha: Mladá fronta.

NAVARRO, J. (2019). Tajemství řeči těla - Gesta, která prozradí více než slova. Praha: Grada.

PEASE, A.; PEASEOVÁ, B. (2019).Rady pro život - Jak udělat příznivý dojem a jednat s lidmi.  Praha: Pragma.

ROLLNICK, S.; KAPLAN, S. (2017). Motivační rozhovory ve škole. Praha: Portál.

ŠEĎOVÁ, K.;  ŠVAŘÍČEK, R.; ŠALAMOUNOVÁ, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (26.10.2019)
Sylabus -

 

   

1.      Komunikační proces a jeho součásti.

2.       Funkce komunikace.

3.       Druhy komunikace.

4.       Bariéry komunikace.

5.        Sociální vnímání.

6.        Chyby a nedostatky ve vnímání.

7.       Poslouchání a naslouchání.

8.        Interpersonální vztahy.

9.       Masmediální komunikace.

10.   Mezikulturní komunikace.

Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
Podmínky zakončení předmětu

Aktivní účast na prezenční výuce.

Zpracování recenze jedné odborné publikace.

Zpracování úvahy na téma Komunikační bariery v práci učitele.

Poslední úprava: Mojžíšová Jarmila, PhDr., Ph.D. (26.10.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK