PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Prevence školního násilí a šikanování - OKNPP1418
Anglický název: Prevention of Violence and Bullying in Schools
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Garant: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Prerekvizity : OKNPP141
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět vychází ze současné reality našich škol a školských zařízení a klade důraz na postupy, jež může učitel ve své každodenní praxi uplatnit. Pozornost je věnována podstatným teoretickým otázkám násilí a šikanování s důrazem na příčiny jeho existence v dětských kolektivech. Podrobně jsou probírány konkrétní metody prevence a strategie řešení šikany, jakož i příčiny selhávání preventivních a represivních postupů. Součástí je též seznámení s institucionálními formami pomoci.
Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Cíl předmětu -

Studující s využitím  znalostí v oblasti  násilí a šikanování posoudí a analyzuje modelové situace šikanování v dětských kolektivech, navrhne vhodný postup řešení a odpovídající možnost prevence.

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Literatura

ANTIER, E. Agresivita dětí. Praha : Portál, 2004.
BOURCET, S.; GRAVILLONOVÁ, I. Šikana ve škole, na ulici, doma. Praha : Albatros, 2006.
BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha : ISV, 2003.
ČÁP, J.; MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha : Portál, 2001.
KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha : Portál, 2001.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha : Portál, 2005.
MATOUŠEK, O.; KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 2003.
SPURNÝ, J. Psychologie násilí. Praha : Eurounion, 1996.
WEBSTER-DOYLE, T. Proč mě pořád někdo šikanuje? Praha : Pragma, 2002.

Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (28.08.2012)
Požadavky ke zkoušce

Požadavky ke klasifikovanému zápočtu: aktivní účast na prezenční části výuky, úspěšné absolvování zápočtového testu (jeden řádný a dva opravné termíny).

Poslední úprava: Richterová Magdalena, PhDr., Ph.D. (13.09.2019)
Sylabus -

1. Úvod. Základní odborná terminologie, studijní literatura a další zdroje informací.

2. Násilí a šikanování v dětských kolektivech, situace v ČR.

3. Příčiny delikventního chování dětí a mládeže.

4. Legislativní a metodická opatření pro prevenci a řešení školního šikanování.

5. Typické situace školního šikanování, kazuistiky.

6. Psychologie šikanujícího a šikanovaného.

7. Specifická a nespecifická prevence násilí a šikanování.

8. Detekce a diagnostika násilí a šikanování.

9. Způsoby intervence při zjištěné šikaně.

10. Profesionální týmová spolupráce při prevenci a řešení šikany.

11. Příklady dobré praxe, význam odborné supervize.

Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (15.12.2010)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK