Kurz seznamuje studenty s teoriemi obecné didaktiky s důrazem na jejich implikace do současnosti. Jedná se např. o cíle vzdělávání, modernizace vzdělávacích obsahů, kurikulární teorie a jejich vztah k současným reformám ve vzdělávání.
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
This course introduces students to theories of general didactics with the emphasis on their current applications. These are for example overcoming of encyclopedic learning and knowledge fractioning, modernization of subject matter and curriculum theory and their relationship to the contemporary reforms in education. In the course, we discuss current Czech curricular documents (National education program, framework education program and school education program), national upper-secondary school leaving examination and testing of pupils during their compulsory school attendance. From this level of generality we move to a more specific level related to the teaching-learning process. Students are taught to work with research-based effective instructional strategies like identifying similarities and differences, summarizing and note taking, reinforcing effort and providing recognition. They learn to use selected instruction models depending on the objective of a lesson.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
Cíl předmětu -
Cílem kurzu je naučit studenty analyzovat vybrané didaktické teorie využívané v minulosti i současnosti, současné kurikulární dokumenty, posoudit efektivní přístupy ve vyučování ověřené pedagogickým výzkumem a vybrané modely vyučování. Studenti jsou tak v připravováni na jejich budoucí učitelské povolání.
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
This course has the following three basic goals. First, to teach students to analyze selected didactic theories used both in the past and the present. Second, to teach them to work with the contemporary curricular documents and introduce them the development of the national upper-secondary school leaving examination and testing of pupils during their compulsory school attendance. Third, to teach them to use and evaluate research-based effective instructional strategies and selected instruction models. Students are therefore being prepared to their future teaching profession.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)
Literatura
Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998, 2005. Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. Vališová, A., Kasíková, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada 2010. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2007. Národní program vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha : ÚIV, 2001
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2013)
Požadavky ke zkoušce
Zkouška
zkouška je písemná ve formě didaktického testu s otevřenými a uzavřenými otázkami (s možností ústní zkušky pro studující se specifickými vzdělávacími potřebami), studující má na splnění podmínek zápočtu celkem tři pokusy.
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (08.09.2017)
Sylabus -
Didaktika v systému pedagogických věd, základní didaktické kategorie, vztah obecné a oborové didaktiky
Učitel
Žák
Obsah vzdělávání, kurikulum, RVP/ ŠVP
Koncepce vyučování (historický vývoj), formální a materiální vzdělávání, teorie učení
Alternativní didaktické koncepce
Pedagogická komunikace a interakce ve výuce, klima třídy, vztah U - Ž
Výukové cíle, jejich parametry a taxonomie
Hodnocení
Projektování a realizace výuky
Diagnostika
Organizační formy a metody výuky
Poslední úprava: MARKOVAK/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2011)
General didactics, theories of education and the selection of the core curriculum - Definition of general didactics, relationship between general didactics and subject didactics. Theory aiming at subject matter versus theory aiming at development of pupils' skills. Elementary and general education. Professional and general education. Selection of the core curriculum - didactic theories in the second half of the 20th century: overcoming of encyclopedic learning and knowledge fractioning, modernization of subject matter, curriculum theory.
Czech Curricular documents - National education program, framework education program, school education programs, evaluation standards (national upper-secondary school leaving examination, testing of pupils during their compulsory school attendance), curriculum timetable, syllabus, other curricular documents.
Teaching-learning process theories and educational goals - selected theories of teaching-learning process (Herbart's educational theory, educational progressivism of J. Dewey, constructivism and other theories). Educational goals - functions of educational goals, hierarchization of goals, Bloom's taxonomy, Niemierko's taxonomy.
Research-based effective instructional strategies - identifying similarities and differences, summarizing and note taking, reinforcing effort and providing recognition, homework and practice, nonlinguistic representations, cooperative learning (classroom organization forms - whole-class, group and individualized teaching), setting objectives and providing feedback, generating and testing hypotheses, cues, questions and advance organizers. Educational research of the strategies, their effect sizes, examples of their use in instruction.
Selected instruction models - The Direct Instruction Model, The Concept Attainment Model, The Concept Development Model, Problem-Centered Inquiry Models, The Synectics Model, The Cause-and-Effect Model, The Socratic Seminar Model, The Integrative Model, The Cooperative Learning Model. Educational research of the models, steps in the models, examples of their use in instruction.
Poslední úprava: KRIZOVH/PEDF.CUNI.CZ (01.11.2010)