|
|
|
||
Kurz nabízí prohloubení teoretických znalostí o školní třídě a praktických postupů při její organizaci. Oborové zázemí tvoří zejména sociální a vývojová psychologie. Cílem je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi, které jim umožní využívat skupinové dynamiky ve prospěch jednotlivých žáků i skupiny jako celku ve své budoucí pedagogické praxi.
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2013)
|
|
||
Bendl, S., Kucharská, A. (eds.) (2008). Kapitoly ze školní pedagogiky a psychologie. Praha, PeF UK. Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Praha, Triton. Hadj Moussová Z. - Duplinský J. a kol. (2002): Pedagogicko-psychologické poradenství II. Diagnostika. Praha, PeF UK. Hadj Moussová Z. a kol. (2004): Pedagogicko-psychologické poradenství III. Intervence. Praha, PeF UK. Hayesová, N. (1998): Základy sociální psychologie. Praha, Portál. Hermochová, S. (2004). Skupinová dynamika ve školní třídě. Praha, Portál. Hrabal, V. (2002): Sociální psychologie. Praha, PeF UK. Hrabal, V., Pavelková, I. (2010): Jaký jsem učitel. Praha, Portál. Hrabal, V. (2002): Diagnostika. Praha, PeF UK. Kolář, M. (2001): Bolest šikanování. Praha, Portál. Lašek J. (2001): Sociálně psychologické klima školních tříd a škol. Hradec Králové, Gaudeamus. Mareš, J. - Křivohlavý, J. (1995): Komunikace ve škole. Brno MU. Vágnerová M. (2001): Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha, Karolinum.
Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2013)
|
|
||
V kurzu bude věnována pozornost následujícím tématům: · Definice skupiny. Typologie skupin. Malá sociální skupina. Skupinová struktura a dynamika. Role a pozice ve skupině. · Utváření skupin. Vývoj školní třídy jako sociální skupiny s ohledem na věk žáků/yň. · Diagnostika třídy, hlavní diagnostické metody - pozorování, rozhovory, dotazníky. · Sociometrické dotazníky, jejich užití, zpracování a interpretace. Ukázka dotazníku. · Narušené vztahy ve skupině, šikana. · Dívky a chlapci ve skupině. · Kolektiv s postiženými dětmi, dětmi cizinců aj. · Třídní komunitní kruhy, třídnická setkání. · Školy v přírodě, adaptační programy a další možnosti stmelování kolektivu. · Soukromí versus škola, "šedé zóny" ve znalosti dětí a komunikaci s nimi (facebook, kroužky, rodinní příslušníci aj.) · Hlavní důvody nekázně a postupy k jejímu zvládání. · Ne/oblíbené třídy a děti z pohledu vyučujících. · Vztahy mezi třídami. Škola jako skupina. Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (31.01.2013)
|