PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Srovnávací pedagogika - OKNMV31M07
Anglický název: Comparative education
Zajišťuje: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc.
Vyučující: prof. PhDr. Eliška Walterová, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět poskytuje vhled do teorií, metod a funkcí srovnávací pedagogiky. Seznamuje s přínosem mezinárodních organizací a institucionální bází srovnávací politiky. Zaměřuje se na proces globalizace a jeho důsledky vzdělávání. Uvádí do srovnávacího studia vzdělávacích systémů, typologie a specifika evropských vzdělávacích systémů. Zvláštní pozornost věnuje komparaci vzdělávacích systémů ve střední Evropě a procesu jejich transformace.
Poslední úprava: Trojan Václav, PhDr., Ph.D. (13.10.2016)
Literatura

PRůCHA, J.: Srovnávací pedagogika, Portál Praha 2015, ISBN 978-80-2622-0870-9

WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2006. 324 s. ISBN 80-7290-269-5.

MARSHALL, J. Introduction to Comparative and International Education. Lodon: SAGE, 2014. ISBN 978-1-4462-7320-3.

WALTEROVÁ, E.: Problémy srovnávací pedagogiky jako předmětu vysokoškolské výuky ve světě a v českém prostředí. Pedagogická Orientace, 24(5), 663-698. Praha 2014

GREGER, D. et al. Srovnávací pedagogika. Proměny a výzvy. Praha: PedF UK, 2015. ISBN 978-80-7990-860-8.

Poslední úprava: Trojan Václav, PhDr., Ph.D. (13.10.2016)
Sylabus
  • Komparativní metoda, srovnávací pedagogika jako obor.
  • Vývoj srovnávací pedagogiky, její význam pro vzdělávací politiku a praxi.
  • Výzkumné pole a typy výstupů s příklady.
  • Mezinárodní organizace - UNESCO, OECD, WCCES, IEA, EU, SB, MMF jejich přínos, významné publikace a zdroje informací.
  • Globalizace a paradigmatické změny ve vzdělávání v 21. století.
  • Typologické rozdíly ve vzdělávacích systémech v Evropě a utváření společného prostoru vzdělávání.
  • Specifika vzdělávacích systémů v zemích Visegrádu  a jejich vzrůstající diverzita, strukturální změny, financování školství, učitelská profese
Poslední úprava: Trojan Václav, PhDr., Ph.D. (13.10.2016)
Podmínky zakončení předmětu

Vypracování seminární práce (komparace s jedním vzdělávacím systémem vybrané země OECD)

Úspěšné složení písemného testu

Poslední úprava: Trojan Václav, PhDr., Ph.D. (13.10.2016)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK