Cílem předmětu je seznámit studenty na teoretické i praktické úrovni s možnostmi diagnostiky a hodnocení žáka s ohledem na využití prostředků výpočetní techniky, s pojetím reflektivní práce učitele a s prvky evaluace školy a výuky.
Poslední úprava: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)
Literatura
ANDĚL, J. Statistické metody. Praha : Matfyzpress, 1993.
ČSN ISO 690 Dokumentace. Bibliografické citace. Obsah, forma a struktura. Praha : Český normalizační institut, 1996.
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1995.
HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha : Karolinum, 1997.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogické diagnostiky. Olomouc : Pedagogická fakulta UP, 1988.
CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc : Pedagogická fakulta UP, 1993.
POPPER, K. Logika vědeckého zkoumání. Praha : OIKOYMENH 1997.
PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace : Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: CDVU 1996.
ŘEHÁK, J., ŘEHÁKOVÁ, B. Analýza kategorizovaných dat v sociologii. Praha : Academia, 1986.
ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha : PedF UK, 1998.
Manuály k počítačovým programům.
Poslední úprava: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)
Sylabus
Do témat předmětu patří zejména pedagogická diagnostika žáka a autodiagnostika a reflexe v práci učitele, dále pak
subjektivita v pedagogickém pozorování, hodnocení a klasifikaci žáků;
strukturované hodnocení a klasifikace, kriteriální hodnocení;
vývoj, administrace a zpracování didaktických testů, vlastnosti testových úloh s ohledem na počítačové zpracování;
statistické metody a výpočetní zpracování klasifikace, škály;
evaluační prostředky a výzkumy (PISA, TIMSS, Kalibro, státní maturita aj.);