Předmět Tvorba didaktických materiálů se orientuje na využití dostupných technických prostředků pro přípravu různých typů didaktických materiálů a jejich adekvátní implementaci ve fázi přípravy, průběhu a diagnostiky výuky. Posláním tohoto předmětu je rozvinout schopnost studentů didakticky vhodným způsobem uplatnit nabyté, resp. systemizované technologické znalosti a dovednosti ve směru tvorby a užití didaktických materiálů a vytvořit předpoklady pro další rozvoj schopností efektivního uplatnění technických prostředků ve vzdělávání. Cílem předmětu je seznámit studenty se způsoby tvorby a implementace didaktických materiálů, učebních pomůcek, resp. digitálních výukových objektů a s teoretickými i praktickými aspekty tvorby a využití různých druhů didaktických materiálů v rámci technických výukových prostředků. Tematicky se předmět dále zaměřuje především na poznání možností a didaktických specifik didaktických materiálů při podpoře výuky a na osvojení zásad tvorby digitálních výukových objektů, kritérií hodnocení a didaktických aspektů aplikace, a to především ve vztahu k textovým a grafickým dokumentům, prezentacím a prezentačním programům, hypermediálnímu prostředí webových aplikací, aplikacím webcastingu a educastingu, interaktivním prostředkům a výukovým objektům pro interaktivní tabule.
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (22.09.2011)
Course Creation of teaching materials is focused on the use of available technical resources for the preparation of various types of teaching materials and their implementation in preparation, conduct and diagnostic in teaching process. In line with the main orientation of graduate level study is the mission of this course students develop the ability to properly apply acquired or systemized technological knowledge and skills. The subject is thus trying to create conditions for further development of the skills of effective application of technical resources and teaching materials in education. The aim of the course is to acquaint students with contemporary technical resources designated especially for the creation and implementation of teaching materials, teaching aids, respectively. digital learning objects as theoretical and practical aspects of production and use of different types of teaching materials and teaching resources. Thematically, the course also focuses on understanding the options and specifics of contemporary technical means for the creation and implementation of teaching materials in support of teaching, on learning the principles of creating of digital learning objects, their specifics, evaluation criteria and teaching aspects of the application
Poslední úprava: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2011)
Literatura
BĚLOHLÁVKOVÁ, V. 33 rad jak úspěšně prezentovat. Brno : Computer Press, 2004. 110 s. ISBN 80-251-0326-9
GAGE, J. How to use an interactive whiteboard really effectively in your secondary classroom. London : David Fulton Publis, 2006. 139 pp. ISBN 978-1-84312-262-3
HAUSNER, M. aj. Výukové objekty a interaktivní vyučování. [s.l.] : [s.n.], 2007. 77 s. ISBN 978-80-903897-0-0.
CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0
LEE, M., BETCHER, CH. The Interactive Whiteboard Revolution. Australian Council Educational Research, 2009. ISBN 0864318170
NÖLLKE, C. Umění prezentace: jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. 1. vyd. Praha : Grada, 2004. 111 s. ISBN 80-247-9057-2
ROBLYER, M.D. Integrating Educational Technology into Teaching, Upper Saddle River : Pearson Education, 2004, ISBN 0-13-117392-8
VOOGT, J.; KNEZEK G. ed. International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Springer International Handbooks of Education, 2009. 1225 s. ISBN: 978-0387733142
TECHNICKÉ PROSTŘEDKY V EDUKACI Základní terminologické konstrukty oblasti, Charakteristické vlastnosti a specifické rysy technických prostředků z hlediska edukace.
DIDAKTICKÉ MATERIÁLY A MOŽNOSTI JEJICH TVORBY Dokumenty vytvářené v prostředí textového a grafického editoru, Prezentace vytvářené obecnými a prezentačními programy, Audiovizuální, multimediální a 3D výukové objekty, Webcasting a educasting, Webové stránky jako hypermediální prostředek, Použití autorských systémů pro tvorbu výukových objektů a programů, Základní kritéria hodnocení didaktických materiálů
DIDAKTICKÁ SPECIFIKA TECHNICKÝCH PROSTŘEDKŮ V EDUKACI Historické aspekty prostředků didaktické techniky, Záznamové plochy, Promítací technika, Zvuková technika, Prezentační systémy, Interaktivní technika, Prostředky pro poskytování zpětné vazby, Vzdělávací prostředí, Řídicí systémy, Produkční systémy
INTERAKTIVNÍ PROSTŘEDKY Interaktivní prostředky, druhy, možnosti využití, porovnání, Softwarová podpora jednotlivých druhů interaktivních prostředků, Zásady a způsoby práce s interaktivními tabulemi, Tvorba výukových objektů pro prezentaci na interaktivní tabuli
Poslední úprava: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2011)
TECHNICAL MEDIA IN EDUCATION
The basic constructs of terminology, the characteristics and specific features of technical means in terms of education.
EDUCATIONAL MATERIALS AND THE POSSIBILITIES OF ITS CREATION
Documents created in an environment of text and graphics editor, documents created in an environment of general presentation programs, audiovisual, multimedia and 3D learning objects, educasting and webcasting, Web page as a hypermedia means, author systems for creating learning objects and programs, basic criteria for evaluating teaching materials
SPECIFICS OF TECHNOLOGY IN EDUCATION
Historical aspects of educational technology, boards, projection equipment, sound equipment, presentation systems, interactive technologies, Means for providing feedback, educational environment, control systems, production systems
INTERACTIVE MEANS
Interactive devices, types, possibilities of use, comparison, software support various types of interactive devices, principles and ways of working with interactive whiteboards, creation of learning objects for presentation on the interactive whiteboard
Poslední úprava: PROCHJ/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2011)
Podmínky zakončení předmětu
Včasné odevzdání zápočtové práce dle pokynů vyučujícího
Ústní část zkoušky (kolokvium) / variantně závěrečný test z teorie