Cílem předmětu je poskytnout studentům učitelství hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování předmětů zaměřených na vzdělávací oblast informační a komunikační technologie a na realizaci vzdělávacích cílů informační výchovy ve vzdělávání na ZŠ a SŠ. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení studentů učitelství pro potřeby plnění cílů informační výchovy s využitím ICT ve školní praxi. Navazuje na obecné pedagogicko-psychologické disciplíny, aplikuje a rozvíjí poznatky těchto disciplín v informační výchově. Klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí informační výchovy s ICT. Představuje vyučovací metody, organizační formy a didaktické principy a jejich specifika v informační výchově, konstruktivistické přístupy k informační výchově, vyučovací metody podporující tvůrčí činnost žáků v informační výchově s využitím ICT. Zaměřuje se na specifika didaktického trojúhelníka a didaktické transformace učiva v informační výchově a diagnostické metody pro hodnocení práce žáků a učitelů, výsledků a dopadu informační výchovy.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (06.09.2011)
The main aim of the course "Didactics of ICT 01" is to introduce student teachers into deeper theoretical basis of didactics focused on teaching of subjects dedicated to information education and ICT and its goals Primary and Secondary Education. The course of didactics contributes to student teacher´s didactics thinking development to be able to apply information education with ICT in school teaching practice. It develops student teacher´s knowledge from pedagogy and psychology and educational technology, it contributes to develop knowledge in information education. It emphasises on system understanding of teaching and it explains the application and integration concept of information education with ICT. It introduces into teaching methods, organisational forms, didactics principles and their specifics, constructivist approaches to information education, teaching methods how to support creativity a thinking activities of pupils with ICT. It gives attention to specifics of the didactic triangle and didactic transformation of subject matter and to diagnostic methods for evaluation and assessment of pupil achievement and learning outcomes.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (06.09.2011)
Literatura -
BIGGS, J.,B., MOORE, P.,J. The Process of Learning. New York : Prentice Hall, 1993. BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava : Amosius servis, 1997.BRUNER, J. Toward a Teory of Instruction. Cambridge, MA : HU Press, 1966. COLLIS, B., MOONEN, J. An on-going journey: Technology as a learning workbench [on-line]. [cit. 12.9.2009]. University of Twente, Enschede, The Netlerlands, 2005. Dostupné na: http://www.bettycollisjefmoonen.nl/rb.htm. Constructionist approach to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceedings. 12th European Logo Conference, 16-20 August 2010, Paris. (Eds.) J. E. Clayson, I. Kalaš. ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování. Náměty pro práci dětí s počítačem. Praha : Portál, 1998. DOCKTERMAN,D.A. Great Teaching in the One Computer Classroom. Tom Snyder Productions, 1990. FENCLOVÁ, J. Didaktické myšlení učitele fyziky. SPN : Praha, 1984. GEOFFREY, P. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. JANÍK, T. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. Paido : Brno, 2009. KALAŠ, I. a kol. Konštrukcionizmus. Od Piageta po školu v digitálnom veku. Zvaná přednáška. DIDIFO2011, Banská Bystrica. KALAŠ, I. Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdie. UNESCO, 2011. Ústav informácií a prognóz školstva : Bratislava, 2011 ISBN 978-5-905175-03-9 (anglický originál) KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : Masarykova univerzita, 2003. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. MUDRÁK, D. Rozvíjení kompetence pro manipulaci se strukturami jako součást informační výchovy. Praha : PedF UK, 2007. Disertační práce. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2006. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2005. kol. Informačně technologický základ. Katalog požadavků ke společné části maturitní zkoušky. CERMAT : ÚIV, 2006. kol. Škola pro 21.století. Akční plán pro realizaci "Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 - 2013" (usnesení vlády č.1276/2008). MŠMT : Praha, 2009. SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997. SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele. Efektivní práce s informacemi ve škole. Praha : Portál, 1997.
SLAVÍK, J. a kol. Tvorba jako způsob poznávání. Karolinum : Praha, 2013. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999. SKALKOVÁ,J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3. TAYLOR, R. P. In: R. P. Taylor (Ed.) The computer in school: Tutor, tool, tutee (s.1-10). New York: Teachers College Press, 1980. Dostupné na: http://www.citejournal.org/articles/v3i2seminal1.pdf TAYLOR, R. P. Reflections on The Computer in the School. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education [Online serial] 3(1), 2003. [cit.12.9.2009]. Dostupné na: http://www.citejournal.org/vol3/iss1/seminal/article2.cfm UDEN, L., BEAUMONT, C. Traditional vs. Cognitive Learning. Chapter in: Technology and Problem-Based Learning. 2006.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2016)
BIGGS, J.,B., MOORE, P.,J. The Process of Learning. New York : Prentice Hall, 1993. BRUNER, J. Toward a Teory of Instruction. Cambridge, MA : HU Press, 1966. BIGGS, J.,B., MOORE, P.,J. The Process of Learning. New York : Prentice Hall, 1993. COLLIS, B., MOONEN, J. An on-going journey: Technology as a learning workbench [on-line]. [cit. 12.9.2009]. University of Twente, Enschede, The Netlerlands, 2005. Dostupné na: http://www.bettycollisjefmoonen.nl/rb.htm. COLLIS, B., MOONEN, J. An on-going journey: Technology as a learning workbench [on-line]. [cit. 12.9.2009]. University of Twente, Enschede, The Netlerlands, 2005. Dostupné na: http://www.bettycollisjefmoonen.nl/rb.htm. Constructionist approach to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceedings. 12th European Logo Conference, 16-20 August 2010, Paris. (Eds.) J. E. Clayson, I. Kalaš. DOCKTERMAN,D.A. Great Teaching in the One Computer Classroom. Tom Snyder Productions, 1990. KALAŠ, I. Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdie. UNESCO, 2011. Ústav informácií a prognóz školstva : Bratislava, 2011 ISBN 978-5-905175-03-9 (anglický originál) TAYLOR, R. P. In: R. P. Taylor (Ed.) The computer in school: Tutor, tool, tutee (s.1-10). New York: Teachers College Press, 1980. Dostupné na: http://www.citejournal.org/articles/v3i2seminal1.pdf TAYLOR, R. P. Reflections on The Computer in the School. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education [Online serial] 3(1), 2003. [cit.12.9.2009]. Dostupné na: http://www.citejournal.org/vol3/iss1/seminal/article2.cfm UDEN, L., BEAUMONT, C. Traditional vs. Cognitive Learning. Chapter in: Technology and Problem-Based Learning. 2006.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (30.01.2012)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky ke zkoušce: Na závěr prezenční části si každý vybere námět pro didaktický projekt, který vypracuje ke zkoušce. 1) Prokázání příslušné úrovně vědomostí z oblasti zaměření předmětu při řešení zadaného didaktického projektu. Rozprava nad didaktickým projektem a případná diskuze o zápočtové práci 2) Prokázání příslušné úrovně vědomostí při obhajobě zápočtových prací z oblasti zaměření předmětu.
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2016)
Sylabus -
DIDAKTIKA INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE A JEJÍ PŘEDMĚT
Předmět a úkoly didaktiky informační a komunikační technologie, její pojetí jako nástroj pro učitele. Informační výchova a vzdělávací oblast ICT jako součást všeobecného vzdělávání a jejich postavení v systému výchovy.
VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ CÍLE INFORMAČNÍ VÝCHOVY, VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A PŘEDMĚTŮ ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE NA ZŠ A SŠ Postavení informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT v kurikulu ZŠ a SŠ. Vymezení cílů informační výchovy, vzdělávací oblasti ICT a předmětů zaměřených na počítačové technologie v oblasti kognitivní, psychomotorické a afektivní a vymezení funkce a významu těchto cílů pro činnosti žáků.
VYUČOVACÍ METODY VYUŽITELNÉ V INFORMAČNÍ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE Vymezení pojmu vyučovací metoda. Klasifikace vyučovacích metod podle jejich uplatnění v jednotlivých fázích vyučovacího procesu, jejich výběr, funkce a použitelnost pro informační výchovu. Konstruktivistické přístupy k informační výchově a ke vzdělávací oblasti ICT. Metody pro podporu učení na základě chyby a omylu, na základě objevování vlastní činností (learning by doing), na poznávání řešením problémů (problem solving), na základě objevitelské vědecké činnosti (inquiry learning), na základě wiki-learning.
ORGANIZAČNÍ FORMY VHODNĚ VYUŽITELNÉ V INFORMAČNÍ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE Klasifikace organizačních forem a jejich použitelnost pro potřeby informační výchovy (individuální, hromadná, frontální, individualizovaná, projektová, diferencovaná, skupinová, kooperativní, týmová výuka, exkurze, experimentální/laboratorní cvičení, field-trip, výuka v počítačové laboratoři). Otevřené vyučování. Pedagogická komunikace a interakce ve výuce informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT. Komunikativní a emocionálně motivační dimenze vyučování.
DIDAKTICKÉ PRINCIPY/ZÁSADY A PODMÍNKY VYUČOVACÍHO PROCESU ZAMĚŘENÉHO NA INFORMAČNÍ VÝCHOVU A VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT
UČEBNÍ ÚLOHY VE VÝUCE INFORMAČNÍ VÝCHOVY A VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT Typologie úloh pro osvojování a rozvíjení poznatků a dovedností (intelektových, senzomotorických, pracovních a komunikativních) žáků v informační výchově a vzdělávací oblasti ICT. Typologie problémových úloh (podle složitosti a obtížnosti, podle postupů při jejich řešení).
TVORBA ŠKOLNÍHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU PRO VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT JAKO SOUČÁST DIDAKTICKÉ TRANSFORMACE Učivo jako jeden z klíčových systémových prvků výuky. Učivo informační výchovy a vzdělávací oblasti ICT, jeho výběr, kategorizace, struktura a uspořádání v pedagogických dokumentech. Didaktická analýza učiva informační výchovy a ICT.
BEZPEČNOST A HYGIENA PRÁCE V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA INFORMAČNÍ VÝCHOVU A VZDĚLÁVACÍ OBLAST ICT
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2011)
DIDACTICS OF ICT AND ITS KEY SUBJECT MATTER
EDUCATIONAL AND TEACHING AIMS OF INFORMATION EDUCATION, EDUCATIONAL AREAS FOR ICT AND SCHOOL SUBJECTS FOCUSED ON ICT STUDIES IN PRIMARY AND SECONDARY SCHOOLS
TEACHING METHODS EXPLOITABLE FOR INFORMATION EDUCATION AND TEACHING OF ICT AND SUBJECTS RELATED TO ICT OR COMPUTER TECHNOLOGY
ORGANISATIONAL FORMS AVAILABLE FOR INFORMATION EDUCATION, IN SUBJECTS OF EDUCATIONAL AREAS OF ICT AND SUBJECTS FOCUSED ON COMPUTER TECHNOLOGY
DIDACTIC PRINCIPLES/GUIDES AND SETTING-UP OF TEACHING PROCESSES IN INFORMATION EDUCATION
LEARNING TASKS IN INFORMATION EDUCATION AND THEIR TAXONOMY
SCHOOL EDUCATIONAL PROGRAM DEVELOPMENT FOR ICT EDUCATION AS A PART OF DIDACTIC TRANSFORMATION
SAFETY AND HYGIENE AT WORK IN INFORMATION EDUCATION AND TEACHING OF SUBJECTS FOCUSED ON ICT
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (30.09.2011)
Podmínky zakončení předmětu
Požadavky k zápočtu: 1) Aktivní práce a úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v prezenční výuce. 2) Aktivní práce a splnění všech úloh zadaných v systému on-line podpory prezenční výuky. 3) Analýza úloh ve vybrané učebnici. 4) Soubor pojmových map ke třem vybraným pojmům učiva vzdělávací oblasti ICT na ZŠ/SŠ.
5) zpracování didaktického projektu přípravy na výuku
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (25.09.2016)