Posláním předmětu Propedeutické programovací jazyky je seznámit studenty učitelství s problematikou elementaristiky algoritmizace a programování v technologickém i didaktickém pojetí z různých pohledů i v různých souvislostech a s vybranými postupy zaměřenými na rozvoj algoritmického myšlení žáků.
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (24.01.2018)
The mission of the subject Programming languages for educational purposes is to familiarize students with the problems of teaching programming in technological and didactic concepts and selected procedures for the development of algorithmic thinking of students.
Poslední úprava: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (02.12.2014)
Literatura
BLAHO, A., KALAŠ, I. Imagine Logo - programování pro děti. Computer Press, 2006 KALAŠ, I. BLAHO, A. ComeniusLOGO: tvorivá informatika. Bratislava: Slovenský ústav technickej normalizácie, 1998. ISBN 80-967999-0-8. 1.časť. KALAŠ, I., BLAHO, A. Nové osnovy informatiky na Slovensku. Programovanie? Používanie? Porozumenie. In: Sborník POŠKOLE´99 semináře o počítačích ve škole. s.128-133. ISBN 80-01-01970-5. KALAŠ, I. a kol. Informatika pre stredné školy. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2001. ISBN 80-08-01518-7. StrategiE digitálního vzdělávání do roku 2020 a dokumenty související http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-digitalniho-vzdelavani-do-roku-2020 VANÍČEK, J., MIKEŠ, R. Informatika pro základní školy a víceletá gymnázia, 3.díl Computer Press, 2006 VANÍČEK, J., ŘEZNÍČEK, P. Informatika pro základní školy. I. díl. Brno : ComputerPress, 2004. VANÍČEK, J. Informatika pro 1. stupeň ZŠ. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3749-9. VANÍČEK, J. Metodická příručka Informatika pro 1. stupeň ZŠ [online]. Albatros Media, 2012. Dostupné z http://knihy.cpress.cz/k1959. Baltazar, Baltík: http://www.sgp.cz Kodu game lab: https://www.kodugamelab.com/ Imagine: http://imagine.input.sk/ Robot Karel, vývojové prostředí: http://karel.oldium.net/ Scratch: http://scratch.mit.edu/ Podklady pro výuku v prostředí moodle kurzu Propedeutické programovací jazyky: http://moodle.it.pedf.cuni.cz
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (04.02.2018)
Požadavky ke zkoušce
Teoretická část - ústní a písemné ověření vědomostí z tematických okruhů a obhajoba zpracované seminární práce. Praktická část - ověření dovedností aplikovat teoretické poznatky při řešení algoritmických úloh.
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (04.02.2018)
Sylabus
V návaznosti na oborové předměty, resp. znalosti a dovednosti z bakalářského stupně z oblasti algoritmizace a programování a na předměty z oblasti didakticko-psychologické přípravy, se studenti seznámí s přístupy k algoritmizaci a programování v technologickém a zejména v didaktickém pojetí a s vybranými postupy zaměřenými na rozvoj algoritmického a tvořivého myšlení žáků
Do témat předmětu patří zejména
vymezení algoritmických principů a jejich vztahu k ICT a ke vzdělávací oblasti IKT
Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 a důsledky pro algoritmizaci a programování
vývojově kognitivní determinanty výuky algoritmizace a programování
myšlení, tvořivost a řešení problémů
možnosti aplikace principů algoritmizace a programování ve výuce za ZŠ a SŠ
paradigmata programování
charakteristika programovacích jazyků, vývojových prostředí a datových struktur včetně možností programování ve vybraných základních aplikacích a v některých obecně využitelných aplikačních a výukových programech
prostředky pro znázorňování procesů a datových struktur
principy logiky a vztah k jazykovým konstrukcím ve výuce
didaktické možnosti uplatnění robotických systémů a jednočipových počítačů
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (04.02.2018)
Podmínky zakončení předmětu
Požadavky k zápočtu
- Aktivní práce v prezenční části výuky - Úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v průběhu semestru, odevdání nejpozději do konce prvního týdne zkouškového období semestru - Zpracování seminární práce - vybraného tématu z tematiky předmětu (upřesnění ve výuce). Odevzdání práce nejpozději tři dny před termínem zkoušky.
Poslední úprava: Novák Jaroslav, Ing., Ph.D. (04.02.2018)