Cílem předmětu je docílit u studentů a studentek získání teoretických vědomostí a praktických kompetencí pro práci s informačními zdroji, didaktickými programy a cloudovými edukačními a kolaborativními prostředími, resp. nástroji ve výuce a při učení. Na uvedené vědomosti a kompetence navazuje didaktika a metodika aplikace softwaru, informačních zdrojů a cloudových edukačních a kolaborativních prostředí, resp. nástrojů. Předmět se rovněž prakticky orientuje na využití mobilních dotykových zařízení, tabletů ve výuce a na využití cloudových systémů pro administraci procesů a řízení v rámci ZŠ a SŠ.
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (05.02.2018)
The goal of subject Educational software and information resources is to reach theoretical knowledge and practical competences for working with didactical programs and informational sources in teaching and learning including knowledge connected with law problems of using software in educational system and with ergonomically problematic of engaging computers. On listed knowledge and competences follows didactics of software application and methodic of application informational resources (methodical using of information and sources of information banded to computers and computer networks) with accent to advisory.
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2014)
Literatura
Studijní materiály v Moodle Edukační portály
Příklady dalších možných informačních zdrojů: - BRDIČKA, B. Učení s počítačem. PřF UK, Praha 1996. - FIALOVÁ, I. Evaluace Internetových stránek. In Modernizace výuky v technicky orientovaných oborech a předmětech. Olomouc : UP Olomouc, s.191-192, 2000. - JIROVSKÝ, V. Kybernetická kriminalita. Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1561-2 - MATĚJKA, Michal. Počítačová kriminalita. Brno : Computer Press, 2002, ISBN 80-7226-419-2 - NASKE, P. Metodický portál - Počítačová gramotnost v základních školách [online]. 2007 [cit. 2009-03-14]. Dostupný z WWW: http://www.rvp.cz/clanek/219/1534 . - PROVAZNÍK, K. Zdraví a zdravotnictví - Děti a dospělí před obrazovkou [online]. 2000 [cit. 2009-01-09]. Dostupný z WWW: http://www.zdrav.cz/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=22 . - Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)
- Zákon č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti (antispamový zákon) - Server Ministerstva spravedlnosti České republiky http://justice.cz
- Evaluace softwaru: - http://www.educat.hu-berlin.de/lernsoftware/bewertung/evaluation/kos.pdf - http://www.educa.ch/DYN/77189.asp - http://testovani-softwaru.navajo.cz/ - IT právo. Dostupné na www: http://www.itpravo.cz/ - Počítačové a informatické právo. http://fmv.vse.cz/depts/kpra/pra_202o.htm - server Parlamentu ČR http://www.psp.cz/ - Studijní materiály v Moodle
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (05.02.2018)
Metody výuky -
přednáška
Poslední úprava: Lapeš Jakub, PhDr. (22.01.2018)
Lecture
Poslední úprava: FIALO/PEDF.CUNI.CZ (03.06.2014)
Požadavky ke zkoušce
- Aktivní práce v prezenčních seminářích (v případě omluvené neúčasti vypracování zadaných úloh dle pokynů vyučujícího).
- Včasné odevzdání úkolů daných moodle kurzem a seminární práce - sady elektronických výstupů v cloudovém prostředí - dle konkrétní specifikace vyučujícího (přesné zadání seminární práce je sděleno studujícím na prvním prezenčním setkání a současně je všem studujícím v podpůrném on-line prostředí zpřístupněna jeho textová podoba). Úkoly dané moodle kurzem a seminární práce se odevzdává výhradně v elektronické podobě prostřednictvím elektronického systému / cloudového prostředí nejpozději do 20.5.2018, 24,00hod.
- Prokázání odpovídající úrovně dovedností při práci s nástroji cloudového prostředí formou vyřešení zadaných úloh v rámci závěrečného testu.
- Prokázání příslušné úrovně teoretických vědomostí dané problematiky a prokázání praktické způsobilosti využívat informační zdroje a výukový software v učení a ve výuce, tj. tématy představovanými v rámci výuky
- Pro získání zápočtu je stanoven 1 termín a vymezen 1 pokus (nedohodne-li se vyučující prokazatelně v konkrétním případě se studujícím jinak).
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (05.02.2018)
Sylabus -
DIDAKTICKÝ SOFTWARE A INFORMAČNÍ ZDROJA
- Informační zdroje - klasifikace, analýza, hodnocení (problematika vnímání, vyhledávání, analyzování, hodnocení), portály, e-knihy - Informační zdroje a synchronní a asynchronní komunikace, komunikace počítačem podporovaná - teorie, aplikace, sociální a psychologické aspekty - Didaktický software - taxonomie, analýza, evaluace (historie, terminologie, metody), počítačové hry, procvičování, test, autotest, didaktická hra - Implementace didaktického software a informačních zdrojů do různých forem edukační činnosti - Didakticko-metodické otázky aplikace SW a informačních zdrojů - ICT právo a bezpečnost, komunikace a sociální sítě
CHARAKTERISTIKA CLOUDOVÉHO PROSTŘEDÍ
- Prostředí webového prohlížeče, zásady práce s cloudovou informací, BYOD - URL, síťové služby, záložky, streaming, instantní komunikace - Vazba na účet, synchronizace, bezpečnost, dvoufázová autentizace - Nastavení účtu, rozšíření prohlížeče, síťový OS, bezpečné odhlášení - Druhy přístupů do cloudu (Windows, Chrome OS, Chromium, Android, iOS)
ORIENTACE V CLOUDOVÝCH SLUŽBÁCH
- Princip a možnosti cloudového úložiště, propojení s aplikacemi, kvóta - Prostředky síťové komunikace (mail, chat, sociální sítě) - Prostředky síťové práce (office formáty, grafické a mediální editory) - Prostředky síťové kolaborace (sdílení, komentáře, revize, návrhy úprav) - Práce na sdíleném projektu (Formulář, myšlenkové mapy, diagram, role) - Publikování cloudových dat (tvorba a publikování informačního systému)
VYBRANÁ CLOUDOVÁ PROSTŘEDÍ A JEJICH APLIKACE - Google Apps a Google Apps pro vzdělávání - přístup ke službě, účty a účty ve vlastní doméně - Charakteristika služeb dostupných v rámci Google Apps pro vzdělávání - Disk, Text, Tabulka, Formuláře, Prezentace, Kresba, Mapa, Youtube, Weby, Goo.gl atd. - Další online office prostředí - 365 a One Drive, Zoho a OnlyOffice, stream Libre Office - On-line úložiště dat - Dropbox, Box, Asus Eee Storage atd. - Sociální sítě, zejména siť Google+ vrámci služby Google Apps pro vzdělávání - Komunity, Kruhy a Skupiny v G+, videokonference, realtime API - Časová osa projektu - sdílené kalendáře, Události, - Nástroje reálně časové komunikace, prezentace a kolaborace - Google Hangouts - Propojení služeb v rámci Disku, domény, účtu a projektu - Problematika externích aplikací propojitelných s Google Apps pro vzdělávání prostřednictvím sdílení uživatelských účtů
Poslední úprava: Vaňková Petra, PhDr., Ph.D. (05.02.2018)
- Information resources - Information resources with synchronous and asynchronous communication, computer supported communication - Educational software - Educational software implementation - Didactical-methodical questions for application software and information resources - Specification of software for children with learning difficulties - Law question of using programs and information resources - Ergonomic of IT environment - Gender and ICT