PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Výukový experiment - OKN1310305
Anglický název: Teaching experiment
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Naďa Vondrová, Ph.D.
doc. RNDr. Darina Jirotková, Ph.D.
prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc.
Vyučující: Mgr. Marie Tichá, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět je zaměřen na uspořádání, utřídění a aplikaci poznatků o výzkumných metodách uplatňovaných v didaktice matematiky, a to v oblasti teorie a zvláště praxe vyučování. Soustředíme se na akční výzkum, který vychází z aktuálních potřeb praxe a jehož výsledky lze bezprostředně aplikovat.
Poslední úprava: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)
Cíl předmětu -

·      Ujasnit roli, přínos a možnosti akčního výzkumu v úsilí o zlepšování praxe, jaký je jeho cíl a charakteristiky,

·      rozvíjet schopnosti vidět a zdůvodnit potřebu a obsah provedení akčního výzkumu,

·      orientovat se v základních metodách akčního výzkumu a zdůvodnit obsah,

·      navrhnout, realizovat a vyhodnotit experiment.

Poslední úprava: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)
Literatura -

K problematice metod výzkumu vybrat z publikací nebo jejich ekvivalent

GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. ISBN 80-85931-15-x

GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6

HENDL, J. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005, ISBN 80-7367-040-2

CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1367-1

CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0

PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum - uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3

 

K problematice obsahu inspirovat se například publikacemi

HEJNÝ, M. Teória vyučovania matematiky 2. Bratislava: SPN 1990. ISBN 80-08-01344-3

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4

HEJNÝ, M., NOVOTNÁ, J., STEHLÍKOVÁ, N. (eds.). Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha: UK v Praze, PedF, 2004. iSBN 80-7290-189-3

Hošpesová, A., Kuřina, F., Cachová, J., MACHÁČKOVÁ, J., ROUBÍČEK, F., Tichá , M., VANÍČEK, J. Matematická gramotnost a vyučování matematice, České Budějovice: JCU v Č.Budějovicích 2011, ISBN 978-80-7394-259-5

Kuřina, F., Cachová, J., Hošpesová, A., KupčákovÁ, M., PetraskovÁ, V., Saxl, I.,  Tichá , M. Matematika a porozumění světu : setkáni s matematikou po základní škole. Academia, Praha, 2009 ISBN  978-80-200-1743-7

NEZVALOVÁ, D. Akčním výzkumem k zlepšení kvality školy. e-Pedagogium (on-line) 2002, roč. 2, č.4. ISSN 1213-7499

STEHLÍKOVÁ, N., TICHÁ, M. (2011) Didaktika matematiky a její proměny. Pedagogická orientace 21 (2). Brno: PdF MU 2011, 156-170. ISSN 1211-4669

Stránky SUMA JČMF , Texty z projektu ESF Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP

Poslední úprava: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)
Metody výuky -

Seminář a práce ve školách.

 

V případě online výuky: bude organizována online výuka v ZOOM, přičemž bude vyžadována aktivní účast na této výuce, jejímž předpokladem je přítomnost kamery a mikrofonu na straně studenta.

Předpokládá se, že online výuka bude probíhat v době, kdy je plánována v rozvrhu prezenční výuka předmětu. 

Jarmila Novotná is inviting you to a scheduled Zoom meeting.

Topic: Výukový experiment
Time: This is a recurring meeting Meet anytime

Join Zoom Meeting
https://cuni-cz.zoom.us/j/7534626575?pwd=RElKaUZSUDgvb1hzMTM1bnI1Q0VOZz09

Meeting ID: 753 462 6575
Passcode: f09ZYx

 

Poslední úprava: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)
Sylabus -

Druhy a funkce didaktického výzkumu

Základní výzkumné metody

Akční výzkum

Výzkumný projekt - etapy (problém/otázka, dosavadní poznatky, cíl, metody/sběr a zpracování dat, (harmonogram), interpretace výsledků, publikace)

Poslední úprava: Novotná Jarmila, prof. RNDr., CSc. (11.09.2021)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK