V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Předmět má syntetický charakter a cílem je získat nejen přehled o historickém vývoji evoluční biologie, ale především pomoci získat základní znalosti ze současné evoluční biologie, jež může učitel využívat při výuce na základní či střední škole. Vedle přehledu klíčových evolučních pojmů a základních myšlenkových konceptů a vědeckých paradigmat je cílem předmětu aktivizovat posluchače, motivovat je, naučit je vést diskuzi k různým evolučním i obecným tématům a využívat vědomosti získané dosavadním studiem. Což umožňují především cvičení, ve kterých jsou studenti vedeni k tomu aktivně využívání evolučních pojmů a teorií, a interpretovat je na takové úrovni, kterou je možno aplikovat ve školní výuce i v mimoškolních aktivitách
Poslední úprava: VANCATA/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2014)
|
|
||
DARWIN, CH. O vzniku druhů přírodním výběrem. Nakl. ČSAV, Praha. 1953. DE WAHL F. (ed.). Tree of Origin. What Primate Behaviour Can Tell Us about Human social Evolution. Harvard University Press, Cambridge and London. 2001. DOSKOČIL, J. Evoluční biologie. Karolinum, Praha. 1994. FLEAGLE, J. G. Primate Adaptation and Evolution (2nd edition). Academic Press, Inc., London. 1998. FLEGR J. Evoluční biologie, Academia, Praha 2005 FLEGR, J. Mechanismy mikroevoluce. Karolinum, Praha. 1998. FLEGR, J. Zamrzlá evoluce. Academia, Praha 2006 Gould S. J. 2002. The Structure of Evolutionary Theory, Cambridge MA: Belknap Press of Harvard University Press, PŘÍVRATSKÝ, V. Prostředí a tvar v lidské evoluci. Univerzita Karlova, Praha. 2003. RIDLEY, M. Evolution. Blackwell Science, London.1996. VANČATA,V., 2012. Paleoantropologie a evoluční antropologie. Praha: Nakladatelství PedF UK v Praze. (učebnice ISBN 978-80-7290-592-8) ZRZAVÝ, J., STORCH, D., MIHULKA, S. Jak se dělá evoluce. Paseka, Praha. 2004. Studijní opory https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie https://sites.google.com/site/docvancataantomiecloveka/home/evolucni-biologie-cviceni Poslední úprava: VANCATA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2016)
|
|
||
1) Evoluce a evoluční biologie - vymezení pojmů (evoluce, evoluční teorie, evoluční biologie) - typy konkurence v evoluci organismů (uvést příklady) 2) Darwinova evoluční teorie - historie Darwinovy doby - základní principy Darwinovy evoluční teorie 3) Darwinismus, neodarwinismus a "postneodarwinismus" - charakteristika jednotlivých období - pohled na evoluční mechanismy, hlavní oblasti výzkumu - princip koryta řeky 4) Přírodní versus umělý výběr - společné znaky a rozdílné znaky - princip selekce - do jaké míry je přírodní a umělý výběr oportunistický - uvést konkrétní příklady 5) Přírodní výběr z pohledu Darwina a selekcionistů, kořeny neodarwinismu - shody a odlišnosti , Darwin versus Wallace, základní principy neodarwinismu 6) Pohlavní výběr - sekundární a primární pohlavní znaky - volba samic, modifikace samců, polygamie - sekundární pohlavní znaky z hlediska přežití 7) Příbuzenský a skupinový výběr - altruismus, rozdíly mezi vnitrodruhovým a mezidruhovým altruismem - teorie sobeckého genu 8) Adaptace - vymezení adaptace, definice? - adaptace a fylogeneze - rozdílné pojetí adaptací mezi strukturalisty a selekcionisty 9) Mutace - význam mutací v mikroevoluci - význam mutací v makroevoluci - genetický drift, efekt hrdla láhve 10) Adaptivní strategie - generalisté a specialisté - vymírání a jeho příčiny - uvést konkrétní příklady 11) Sociobiologie - základní charakteristika - altruismus a jiné mechanismy ovlivňující evoluci 12) Klasická vs. Evoluční systematika - základní charakteristika - druhy taxonů - mono, para, polyfyletické - typy znaků - homologický, homoplazie, pleziomorfní, apomorfní - uvést konkrétní příklady 13) Kladogeneze a kladistika - základní charakteristika - princip Occamovy břitvy Dendogramy - fylogram, kladogram (sestavit konkrétní kladogram) 14) Evoluční genetika Klasická neodarwinistická evoluční genetika, exklusivní a inklusivní fitness - mechanismy přírodního, pohlavního a příbuzenského výběru Molekulární tah, reparační tah, genetický tah, meiotický tah Polymorfismy, tok genů, mutace, Weissmannova bariéra a epigeneze Evoluce genovou duplikací Teorie neutrální molekulární evoluce, Teorie téměř neutrální molekulární evoluce 15) Evoluce, ontogeneze a fylogeneze Hox geny a jejich význam v evoluci strunatců - dorzalizace a vývoj nervové soustavy Waddingtonovův Model epigentické krajiny a toku genů v korytě řeky Evoluční a vývojové konstreinty a proces ontogeneze a fylogeneze Evo-devo - vývoj a evoluce - evoluce a vývoj - význam a základní pravidla Poslední úprava: VANCATA/PEDF.CUNI.CZ (26.07.2014)
|
|
||
Podmínkou ke splnění předmětu je splnění podmínek zápočtu (účast na cvičení a splnění všech povinností - určuje vyučující cvičení), které je bezpodmínečné pro připuštění k ústní zkoušce. Pro splění zápočtu je nutné předložení dvou seminárních prací. z okruhů vymězeným sylabem. Obecná a evoluční biologie – Instrukce pro studenty KS Úkoly zasílejte na email: lucie.hlavacova@pedf.cuni.cz 1) Napsat ESEJ na přírodní výběr, český překlad Darwina 2007 Celá kapitola III BOJ O PŘEŽITÍ (str. 85 – 101) + Kapitola IV (str. 102 – 110) Esej by měla zahrnovat: Stručné shrnutí toho, o čem Darwin píše (základní principy), ukázku z knihy, která Vás zaujala (přímá citace), vlastní názor. Rozsah: (2-3 stránky) 2) Napsat ESEJ na pohlavní výběr, český překlad Darwin 2006 Kapitola I, PRINCIPY POHLAVNÍHO VÝBĚRU (str. 17- 39) Esej by měla zahrnovat: Stručné shrnutí toho, o čem Darwin píše (základní principy), ukázku z knihy, která Vás zaujala (přímá citace), vlastní názor. Rozsah: (min 2 stránky) 3) Vytvořit 2 myšlenkové mapy Na posledních snímcích prezentace z 1. a 2. cvičení jsou uvedeny pojmy. Vytvořte z daných pojmů myšlenkové mapy. Můžete za centrální pojem zvolit jakýkoliv Vámi zvolený pojem. Také můžete volně přidávat pojmy, které uznáte za vhodné. Snažte se však, co nejvíce pojmů do mapy zahrnout. 4) Přečíst esej a odpovědět na otázky: Esej: PŘÍRODNÍ VÝBĚR A LIDSKÝ MOZEK: DARWIN VERSUS WALLACE (Gould 1988, str. 46 - 57) – stačí číst do str. 51 Odpověď na otázky: 1) Kdo je Alfred Wallace? 2) Kdo jsou to selekcionisté? 3) Jaké jsou podle Darwina neadaptivní změny? Co si pod tím představujete? 4) V čem se shodovaly názory Wallace a Darwina? 5) V čem se lišily názory Wallace a Darwina? 5) Přečíst článek: Evoluce bez adaptací (Mihulka, Storch, Zrzavý, 2003) Z článku vypsat myšlenky, které vás zaujaly. Není třeba psát esej nebo věty, pouze úryvky, které vás oslovily. 6) Vytvořit 2 kladogramy (viz prezentace 4. cvičení)
Všechny výukové prezentace a potřebné texty k tvorbě jednotlivých úkolů budou studentům rozeslány emailem.
Doporučená literatura: DARWIN, C. R. (2007): O vzniku druhů přírodním výběrem. Praha: Academia. DARWIN, C. R. (2005): O pohlavním výběru. Praha: Academia. GOULD, S. J. (1988): Pandin palec: malá tajemství evoluce. Praha: Mladá fronta. Mihulka, S.; Storch, D.; Zrzavý, J. (2003): Evoluce bez adaptací. Vesmír 82, (584). Dostupné online: http://casopis.vesmir.cz/clanek/evoluce-bez-adaptaci-(2) DARWIN, C. R. (2006): O původu člověka. Praha: Academia. FLEGR, J. (2005): Evoluční biologie. Praha: Academia. DAWKINS, R. (1998): Sobecký gen. Praha: Mladá fronta. RIDLEY, M. (2007): Červená královna: sexualita a vývoj lidské přirozenosti. Praha: Portál. ZRZAVÝ, J.; STORCH, D. & MIHULKA, S. (2004): Jak se dělá evoluce: od sobeckého genu k rozmanitosti života. Praha - Litomyšl: Paseka. Zdůrazňuji, že všechy úkoly a práce musí být předlozeny e-mailem Dr. Lucii Hlaváčové - lucie.hlavacova@pedf.cuni.cz, a to nejpozději týden před termínem zkoušky, avšak zpravidla by měly být zaslány nejpozději začátkem zkouškového období. Nejzašší termín určí vyučující - předpokládá se najpozději polovina daného zkouškového období. Výjímky se udělují jednotlivě a zcela výjimečně, a to pouze na základě velmi závažných osobních nebo zdravotních důvodů. Nesplnění podmínek zápočtu znamená, že student nebude připuštěn ke zkoušce. Zápočet musí být splněn nejpozději dva týdny před ukončením zkouškového období. Výjimky je nutno dohodnout s vyučujícím cvičení, budou udělovány jen v naprosto výjimečných případech. Podmínkou ke zkoušce je věcné splnění zápočtu a absolvování testu pro první dva termíny zkoušky, který má tento akademický rok 35 otázek. Klasifikace: méně než 17 bodů - nedostatečně, 17 - 23 bodů - dobře, 24 - 29 bodů - velmi dobře, 30 - 35 bodů - výborně. Podmínky ke zkoušce zasílá vyučující, zpravidla počátkem semestru, prostřednictvím SIS, a to včetně doporučené literatury a otázek, které si budou studenti u třetího ústního terminu zkoušky losovat. Otázky mají tři samostatné části, každá z jiné oblasti oboru. Nezodpovězení jakékoliv z těchto částí otázky je důvodem pro udělení klasifikace NEDOSTATEČNĚ, tedy student musí zkoušku opakovat. Ústní zkoušku mohou konat pouze a výhradně studenti, kteří neúpěšně absolvovali první dva termíny formou testu. Zápočet má jeden řádsný termín a dva termíny opravné. Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (26.01.2018)
|
|
||
OTÁZKY KE ZKOUŠCE Z EVOLUČNÍ BIOLOGIE Poslední úprava: VANCATA/PEDF.CUNI.CZ (11.01.2015)
|