V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Cílem kurzu je rozvinout dovednost studentů realizovat výuku přírodopisu na základní škole (nižší sekundární vzdělávání, ISCED 2). Rozvíjena je zejména dovednost přípravy a praktické realizace výuky přírodopisu. V první fázi se student pod vedením provázejícího učitele seznamuje s aspekty praktické realizace výuky přírodopisu na základní škole (nejméně 8 vyučovacích hodin). Následně samostatně připravuje a realizuje výuku přírodopisu (nejméně 12 vyučovacích hodin). Součástí kurzu jsou reflektivní semináře, v rámci kterých je pozornost zaměřena zejména na analýzu a návrhy alterací realizované výuky.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
The aim of the course is to develop the students' skills to implement the teaching of biology at lower secondary school (ISCED 2). In particular, the skills of preparation and practical implementation of biology teaching are developed. In the first phase, the student, under the guidance of an accompanying teacher, is introduced to aspects of the practical implementation of science teaching in lower secondary school (at least 8 teaching hours). Subsequently, he/she independently prepares and implements science lessons (at least 12 lessons). The course includes reflective seminars in which the main focus is on the analysis and suggestions for modifications of the implemented teaching.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
Literatura
Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.
Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada.
Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál
Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Grada.
Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ
Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál
Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.
Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
Sylabus
1. úvodní seminář (organizace praxe, požadované výstupy, metodika tvorby příprav na výuku)
2. praxe – každý student individuálně (minimálně 8 vyučovacích hodin aktivního seznámení s výukou, minimálně 12 samostatně učených vyučovacích hodin a další činnosti ve škole mimo vyučování)
3. rozbor vlastních vyučovacích hodin s fakultním učitelem
4. hospitace vyučujícím z KBES na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a následný rozbor
6. zpracování reflexí a úkolů dle zadání – každý student individuálně
5. reflexe v rámci seminářů na fakultě
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (27.01.2024)