PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Souvislá pedagogická praxe I - OKN1302009
Anglický název: Pedagogical practice I
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2015
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [DS]
Rozsah za akademický rok: 28 [dny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Jan Řezníček, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Jan Řezníček, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OKN1302014
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Cílem kurzu je rozvinout dovednost studentů realizovat výuku přírodopisu na základní škole (nižší sekundární vzdělávání, ISCED 2). Rozvíjena je zejména dovednost přípravy a praktické realizace výuky přírodopisu. V první fázi se student pod vedením provázejícího učitele seznamuje s aspekty praktické realizace výuky přírodopisu na základní škole (nejméně 8 vyučovacích hodin). Následně samostatně připravuje a realizuje výuku přírodopisu (nejméně 12 vyučovacích hodin). Součástí kurzu jsou reflektivní semináře, v rámci kterých je pozornost zaměřena zejména na analýzu a návrhy alterací realizované výuky.
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
Literatura
  • Čapek, R. (2015). Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Grada.
  • Dytrtová, R. (2009). Učitel-Příprava na profesi. Grada.
  • Hrabal V., Pavelková, I. (2010). Jaký jsem učitel. Portál
  • Kolektiv autorů (2012). Jak být dobrý učitel?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
  • Kolektiv autorů (2012). Problémy se třídou?: Tipy a náměty pro třídní učitele. Raabe
  • Řezníček, J., Rusek, M. (2014). DidaEtika : opora pro studenty na souvislých pedagogických praxích a pro začínající učitele. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Sieglová, D. (2019). Konec školní nudy: didaktické metody pro 21. století. Grada.
  • Vašutová, J. (2009). Být učitelem. Co by měl učitel vědět o své profesi. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ
  • Mazáčová, N. (2014) Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů 2. stupně ZŠ a SŠ. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
  • Fisher, R., & Balcar, K. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál
  • Cangelosi, J. S. (2000). Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál.
  • Jančaříková, K. a kol. (2022). Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta
Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
Sylabus

1. úvodní seminář (organizace praxe, požadované výstupy, metodika tvorby příprav na výuku)

2. praxe – každý student individuálně (minimálně 8 vyučovacích hodin aktivního seznámení s výukou, minimálně 12 samostatně učených vyučovacích hodin a další činnosti ve škole mimo vyučování)

3. rozbor vlastních vyučovacích hodin s fakultním učitelem

4. hospitace vyučujícím z KBES na 1 vyučovací hodině formou pořízení videozáznamu z hodiny dle pokynů/umožnění on-line hospitace v hodině a následný rozbor

6. zpracování reflexí a úkolů dle zadání – každý student individuálně

5. reflexe v rámci seminářů na fakultě

Poslední úprava: Vojíř Karel, PhDr., Ph.D. (27.01.2024)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK