V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Cílem předmětu je uvést studenty do základní problematiky oboru obecná pedagogika, pedagogických disciplin jako teoretické báze pro rozvoj profesní reflexe a reflektující praxe. Obsahem jsou základní koncepty obecné pedagogiky, stěžejní oblasti a problémy výchovy a vzdělávání, poznatky o učitelské profesi, proměnách školy a kurikula včetně dopadu pro praxi.
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
Aim of subject is to introduce students to the basic issues of general education field, teaching disciplines such as theoretical basis for the development of professional reflection and reflective practice. It includes basic concepts of general education, key areas and issues of education, knowledge of the teaching profession and the changing school curriculum, including the impact on practice.
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
Cíl předmětu -
Seznámit studenty se základní pedagogickou terminologií, funkcí výchovy a vzdělávání, součanými trendy včetně reformy, a dosahu pro konkrétní život školy
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
To acquaint students with basic educational terminology, functions, upbringing and education, including reform of the current trends and impact of specific school life
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)
Literatura
DVOŘÁČEK, Jiří. Kompendium pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, 2009. ISBN 978-80-729-0405-1.
JANIŠ, K., B. KRAUS a P. VACEK. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 978-80-704-1019-1.
JŮVA, Vladimír sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. ISBN 978-80-859-3178-5
PAŘÍZEK, Vlastimil. Základy obecné pedagogiky. Praha: PedF UK, 1996.
PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ. Pedagogický slovník. 7. vydání. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ et al. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3357-9.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.09.2020)
Požadavky ke zkoušce
Předpokládá se znalost a porozumění pojmům, které budou uvedeny v přednáškách a jejichž podrobné vysvětlení studující získají studiem odborné literatury.
Orientace v problematice je ověřována didaktickým testem v závěru kurzu. Studující má na splnění podmínek zápočtu celkem tři pokusy, z toho dva opravné.
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.09.2020)
Sylabus -
Pedagogika jako věda (úvod, odkazy, vznik pojmu, předmět, vztah k ostatním vědám, členění)
Vývoj a současné chápaní pedagogiky (historické mezníky, vybrané základní pojmy)
Výchova a vzdělávání (významné osobnosti pedagogiky)
Cíle a obsah edukace (vývoj jedince, podstata výchovy a vzdělávání)
Metody, prostředky a organizační formy edukace
Pedagogické zásady (vývoj, vymezení, aplikace)
Učitel a jeho profese (předpoklady úspěchu, role učitele, osobnost a autorita učitele)
Základní kurikulární dokumenty (učební plány, osnovy, rámcové a školní vzdělávací programy)
Školská soustava v ČR a její srovnání se zahraničím (klasifikace ISCED)
Současné trendy ve vzdělávání v ČR a ve světě
Poslední úprava: Šaroch Jaroslav, PhDr., Ph.D. (27.09.2020)
Basic educational terminology
Categorization of education function and role of education and extracurricular school education
Lifelong learning
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2011)