V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámit studenty s pohledy vývojové a sociální psychologie na období věku školního, ale i předškolního, aby studující porozuměli návaznosti jednotlivých vývojových etap a zákonitostem vývoje v jednotlivých životních etapách. V úvodních tématech bude pozornost zaměřena na obecné charakteristiky vývojové a sociální psychologie: vymezení předmětů obou disciplín a jejich metody, principy a determinanty vývoje (zrání vs. učení, dědičnost vs. prostředí), socializace a její mechanismy (sociální učení, nápodoba, identifikace, observační učení), vybrané teorie vývoje a socializace aj. V dalších přednáškách se pozornost přesune k vybraným sociálně-psychologickým fenoménům, které ovlivňují školní úspěšnost, jako je sociální facilitace a inhibice, sociální vliv, struktura a dynamika sociálních skupin atd. Následně bude uplatňován přístup skrze jednotlivá vývojová období, u nichž dojde k představení specifických charakteristik a principů socializace. Hlavní důraz bude kladen na porozumění kontinuity a gradace vývoje v předškolním věku, v němž se dítě dobírá tzv. školní zralosti, a vývoje ve věku školním. Jednotlivá vývojová období budou charakterizována z hlediska dimenze kognitivní a afektivní. Ukázány budou jejich vzájemné souvislosti a možné vývojové problémy, které vznikají a/nebo se projevují ve škole. Poslední úprava: KLUSAK/PEDF.CUNI.CZ (13.11.2013)
|
|
||
Cílem kurzu je: - získat základní přehled o vývojové a sociální psychologii
Obsah kurzu tvoří následující témata: - vymezení vývojové a sociální psychologie Poslední úprava: KLUSAK/PEDF.CUNI.CZ (13.11.2013)
|
|
||
Kurz se opírá o aplikaci Moodle, kde budou průběžně zveřejňovány podklady k jednotlivým tématům. Vybrané přednášky budou doplněny power-pointovými prezentacemi a výňatky z odborných publikací k dílčím otázkám. Dále je vhodné pracovat s následující literaturou, na níž bude v kurzu průběžně odkazováno: Fontana, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2003. Hayesová, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2000. Helus z. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Grada, 2006. Helus, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2003. Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. Langmeier, J. - Krejčířová, D.: Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. Pražská skupina školní etnografie. Psychický vývoj dítěte od 1. do 5. třídy. Praha: Karolinum, 2005. Říčan, P.: Cesta životem. Praha: Portál, 2004 / 2006. Vágnerová, M.: Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1999. Poslední úprava: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2012)
|
|
||
Kurz je ukončen zkouškou, která má formu písemného testu. Příprava na test vychází z přednášek a doporučených publikací. Jeho obsah tvoří tematické okruhy: 1. Vývojová a sociální psychologie; Determinanty vývoje 2. Sociální skupiny; sociální vliv 3. Vedení skupiny; komunikace ve skupině a mezi skupinami 4. Školní třída - diagnostika 5. Školní třída - práce se skupinou 6. Období kojenecké 7. Období batolecí a předškolní 8. Vstup dítěte do školy 9. Mladší školní období 10. Období dospívání - pubescence a adolescence
V letním semestru 2019/2020 proběhne zkouška on-line testem, a to prostřednictvím aplikace Moodle. Kvůli velkému počtu osob bylo nutné náš kurz přesunout na nový server DL3.CUNI.CZ. Nově náš kurz Vývojová a sociální psychologie najdete zde: https://dl3.cuni.cz/user/index.php?id=48 Zkouška proběhne v termínech, které jsou vypsány v SISu. Těsně před zkouškou dostanou ti, kteří se na termín přihlásili, heslo pro vstup do testu. V Moodle kurzu si předem vyzkoušejte zkušební test. Máte-li nějaké dotazy, můžete nás kontaktovat přes Fórum v Moodle nebo emailem. Poslední úprava: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (25.05.2020)
|