PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Didaktika VV I+II pro spec. HV,TV,DV - OKB7321219
Anglický název: Art Education Didactics I,II
Zajišťuje: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Karla Cikánová
Vyučující: PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Mgr. Magdalena Novotná, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
I. Dětský výtvarný projev jako specifický fenomén ontogeneze: Stádia, charakteristické rysy, individuální rozdíly a typologické inklinace v dětském výtvarném projevu. II. Dimenze estetických interakcí, jejich zvláštnosti a prostředky: výtvarná výchova jako tvořivě výrazová disciplína na pre-primárním a primárním stupni vzdělávání. Předpoklady a fáze výtvarného vnímání a výtvarné tvorby. Umělecké dílo jako znakový systém a objekt vnímání ve vzdělávacích kontextech. Teoretické rámce současné výtvarné výchovy
Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Cíl předmětu -

Cíl výuky: Vytvořit předpoklady pro poučený náhled na dětský výtvarný projev a položit základy kompetentního rozhodování učitele v situacích výtvarné výchovy na primárním stupni vzdělávání

Stimulovat provázání výtvarné a psychodidaktické dimenze profesní kompetence učitel. Rozvíjet funkční slovník učitele ve výtvarné výchově pro pojmenování jevů a činitelů v situacích výtvarné výchovy.

Poslední úprava: NOVOM8AP (19.02.2013)
Literatura

áíHAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1991.117 s. ISBN 80-7066-368-5.

HAZUKOVÁ,H.;ŠAMŠULA,P. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac.vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. cca 130 s. ISBN dosud nemá, v tisku.

ŠUPŠÁKOVÁ,B. Detský výtvarný prejav. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 2000. 184 s. ISBN 80-968441-0-5

UŽDIL,J. Výtvarný projev a výchova. 2.doplněné vyd. Praha: SPN ,1978. 333 s. ISBN nemá

Odborná literatura II :

HLAVSA,J. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. 1. vyd.Praha : SPN,1986.189 s. ISBN nemá.

KULKA,J. Psychologie umění. 1.vyd. Praha: SPN, 1990. 435 s. ISBN 80-04-23694-4.

ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vydání. Praha : Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.

ŠAMŠULA,P.; HIRSCHOVÁ,J. Průvodce výtvarným uměním IV.1.vyd. Praha: Práce,1994.128 s. ISBN 80-208-0008-5.

ŠUPŠÁKOVÁ,B. Rozhovory o umení - východisko poznávania a osvojovania si všetkých foriem vizuálnej komunikácie a kultúry. In ŠUPŚÁKOVÁ,B.Projetky a alternatívne formy vo výtvarnej výchove. 1.vyd. Bratislava: DIGIT, 1999. 124 s. ISBN 80-967231-4-6.

ŠAMŠULA,P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2.- 5. ročník základní školy. 1.vyd. Praha: Práce 1996. 96 s. ISBN 80-208-0380-7.

Poslední úprava: NOVOM8AP (07.02.2013)
Požadavky ke zkoušce

Formy kontroly předmětu: zápočet. Bližší požadavky jsou zadávány vyučujícím.

Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
Sylabus -

Obsah - klíčová slova: Výtvarné dispozice, ontogeneze, estetická interakce, jev a interpretace, tvořivost, náhled, zodpovědnost.

estetická interakce, výtvarné vnímání, imaginace, tvorba, znak, výraz, význam, forma, reflexe, edukační procesu

Poslední úprava: NOVOM8AP (19.02.2013)
Podmínky zakončení předmětu

Zápočet

Poslední úprava: Kafková Helena, Mgr., Ph.D. (02.03.2015)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK