V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Výuka je zaměřena především na uplatnění hudební teorie v praktické harmonii u klavíru při doprovodech písní pro děti. Zaměří se na písně pro děti v předškolním a v mladším školním věku. Studenti budou hrát písně v transpozicích, ve stylizaci doprovodů (pochod, polka, kombinovaně, valčík, rozloženě) a naučí se je hrát s využitím akordů základních, mimotonálních, postavených na vedlejších stupních tóniny a dominantního septakordu. Některé písně budou zaměřeny speciálně pro hudebně pohybové uplatnění. V tomto semestru budou studenti hrát rovněž umělé písně. Na závěr se podrobí zkoušce, která prověří kvalitu dosažených dovedností z oblastí interpretace drobných přednesových skladeb, zpěvu a hry lidových písní pro děti včetně vokálně průpravných nebo přípravných cvičení.
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
Cílem předmětu je připravit studenty na všestranné využití klavíru pro školní praxi ve všech hudebních činnostech. Požadavky na úroveň klavírní hry jsou vepsány do klavírního programu C, který budou plnit ve 4. semestru všichni studenti (tedy i ti, kteří v předcházejících semestrech pracovali podle programu B, neboť byli při příchodu na fakultu začátečníky).
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5. KODEJŠKA,M.: Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a ZŠ. Praha (kompendium) 2002. KODEJŠKA,M..: Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ. Praha: (kompendium) 2002. Kodejška,M.: Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ. C program (kompendium) 2005. MALÝM ZPĚVÁČKUM: Zpěvník pro MŠ. Praha: SPN 1986, s.255. VISKUPOVÁ,B.: Hudebně pohybové hry. Praha: Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49. Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
V plánovaném rozsahu výuky budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu - C program, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní.
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
|
|
||
I. Dovednost zahrát v C dur a ve stylizovaném doprovodu pomocí základních akordů (T,S,D) i akordů mimotonálních a akordů postavených na vedlejších stupních písně: Ovčáci, čtveráci, Posvícení, Běží liška, Myšičko, myš, Maličká su, Slepičko má, Jedna, dvě, Listopad, Zima byla,Vrabec v zimě. Při klavírním doprovodu je třeba zpívat. II. Dovednost zahrát v D, E, F dur a ve stylizovaném doprovodu pomocí základních akordů (T,S,D) i akordů mimotonálních a akordů postavených na vedlejších stupních písně: Ovčáci, čtveráci, Posvícení, Běží liška, Myšičko, myš,Maličká su, Slepičko má, Jedna, dvě, Listopad, Zima byla,Vrabec v zimě. Při klavírním doprovodu je třeba zpívat. III. Dovednost zahrát v G,A,H dur a ve stylizovaném doprovodu pomocí základních akordů (T,S,D) i akordů mimotonálních a akordů postavených na vedlejších stupních písně:
Točíme kolečko ,Jarní popěvek, Vláček, Na procházce, Mráz,Taneček, Přiletěla vrána,Myšky V. Hra a zpěv dalších uvedených písní pro MŠ a 1.st. ZŠ v jedné tónině (dle Výběru lidových a umělých písní pro děti - pro stud. obor učitelství pro MŠ připravil M. Kodejška). E) Hra a zpěv české státní hymny Kde domov můj
Poslední úprava: Kodejška Miloš, doc. PaedDr., CSc. (05.01.2019)
|