PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Hra na klavír a impr. dopr. IV - OKB7308241
Anglický název: Playing the Piano and Improvisational Piano Accompaniment IV
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Mgr. Jana Lstibůrková
Vyučující: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Výuka je zaměřena především na uplatnění hudební teorie v praktické harmonii u klavíru při doprovodech písní pro děti. Zaměří se na písně pro děti v předškolním a v mladším školním věku. Studenti budou hrát písně v transpozicích, ve stylizaci doprovodů (pochod, polka, kombinovaně, valčík, rozloženě) a naučí se je hrát s využitím akordů základních, mimotonálních, postavených na vedlejších stupních tóniny a dominantního septakordu. Některé písně budou zaměřeny speciálně pro hudebně pohybové uplatnění. V tomto semestru budou studenti hrát rovněž umělé písně. Na závěr se podrobí zkoušce, která prověří kvalitu dosažených dovedností z oblastí interpretace drobných přednesových skladeb, zpěvu a hry lidových písní pro děti včetně vokálně průpravných nebo přípravných cvičení.
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je připravit studenty na všestranné využití klavíru pro školní praxi ve všech  hudebních činnostech. Požadavky na úroveň klavírní hry jsou  vepsány do klavírního programu C, který budou plnit ve 4. semestru všichni studenti (tedy i ti, kteří v předcházejících semestrech pracovali podle programu B, neboť byli při příchodu na fakultu začátečníky).

 

Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Literatura

KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.

KODEJŠKA,M.: Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a  ZŠ. Praha (kompendium) 2002.

KODEJŠKA,M..: Výběr přednesových skladeb pro studium Učitelství pro MŠ.  Praha: (kompendium) 2002.

Kodejška,M.: Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ. C program (kompendium) 2005.

MALÝM ZPĚVÁČKUM: Zpěvník pro MŠ. Praha:  SPN 1986, s.255.

VISKUPOVÁ,B.: Hudebně pohybové hry.  Praha: Ústřední škola -  Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.

Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Metody výuky

V plánovaném rozsahu  výuky budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentům budou jednotlivé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu - C program, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Studenti obdrží zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní.

 

Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Sylabus

I.  Dovednost  zahrát  v C dur a ve stylizovaném doprovodu pomocí základních akordů (T,S,D)  i akordů mimotonálních a akordů postavených na vedlejších stupních písně:

Ovčáci, čtveráci, Posvícení, Běží liška, Myšičko, myš, Maličká su, Slepičko má, Jedna, dvě,                  Listopad, Zima byla,Vrabec v zimě. Při klavírním doprovodu je třeba zpívat.              

II.  Dovednost  zahrát  v D, E, F dur a ve stylizovaném doprovodu pomocí základních akordů (T,S,D)  i akordů mimotonálních a akordů postavených na vedlejších stupních písně:

Ovčáci, čtveráci, Posvícení,  Běží liška, Myšičko, myš,Maličká su, Slepičko má, Jedna, dvě,                    Listopad, Zima byla,Vrabec v zimě. Při klavírním doprovodu je třeba zpívat.              

III. Dovednost  zahrát  v G,A,H dur a ve stylizovaném doprovodu pomocí základních akordů (T,S,D)  i akordů mimotonálních a akordů postavených na vedlejších stupních písně:
Ovčáci, čtveráci, Posvícení, Běží liška, Myšičko, myš, Maličká su, Slepičko má, Jedna, dvě, Listopad, Zima myla, Vrabec v zimě. Při klavírním doprovodu je třeba zpívat.              


IV. Ze sbírky písní pro hudebně pohybovou výchovu se naučit zpívat a hrát podle not a ve stylizaci tyto písně: 

Točíme  kolečko ,Jarní popěvek, Vláček, Na procházce, Mráz,Taneček, Přiletěla  vrána,Myšky

V. Hra a  zpěv dalších uvedených písní pro MŠ  a 1.st. ZŠ v jedné tónině (dle Výběru lidových a umělých  písní pro děti - pro stud. obor učitelství pro MŠ připravil M. Kodejška).
To je on, Jahůdka, Malý lvíček, Struhadlo, Lečo, Bedla, Muzikant

E) Hra a zpěv české státní hymny Kde domov můj

 

 

Poslední úprava: Kodejška Miloš, doc. PaedDr., CSc. (05.01.2019)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK