Hra na klavír III - OKB7308221
|
|
|
||
Studenti se naučí hrát 8 drobných přednesových skladeb pro děti v předškolním věku a získají dovednosti, které následně využijí při nácviku písní (transponování, stylizování, rozezpívání). Naučí se hrát další lidové, umělé písně durové a také mollové. Některé budou vhodné pro hudebně pohybové využití. Seznámí se s dílem Česká Orffova škola.
Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
|
|
||
Cílem discipliny Hra na klavír II je dále prohlubovat dovednosti ze 2. semestru studia a připravit studenty na klasifikovaný zápočet ve formě přehrávky na konci 3. semestru jejich studia.
Cílem discipliny Hra na klavír II je dále prohlubovat dovednosti ze 2. semestru studia a připravit studenty na klasifikovaný zápočet ve formě přehrávky na konci 3. semestru jejich studia.Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
|
|
||
KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.
DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48, ISBN:80-968600-3-8.
DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.
KODEJŠKA,M.Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a ZŠ. Praha (kompendium) 2002.
KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.-C program. Praha: (kompendium) 2005.
KODEJŠKA,M.- POPOVIČ,M.. Příručka klavírních doprovodů a dirigování písní v MŠ a ZŠ. Praha:Portál 1996, 1. vydání, s.117, ISBN::80-7178-099-5.DROPOVÁ,A. Hráme na klavíri a keyboarde. Prešov: Prešovský hudobný spolok 2001, Súzvuk, 1. vydanie,s. 48, ISBN:80-968600-3-8.DOSTÁL,J. Nový Beyer. Zábavná klavírní škola s lidovými píšněmi, hrami a hádankami. Praha:Editio Supraphon 1971, 1. vydání, s.95, ISBN: 02-131-71.KODEJŠKA,M.Výběr lidových a umělých písní pro děti v MŠ a ZŠ. Praha (kompendium) 2002.KODEJŠKA,M. Individuální záznamové listy ke hře na klavír pro studenty.Učitelství pro MŠ.-C program. Praha: (kompendium) 2005.Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
|
|
||
V plánovaném rozsahu výuky seminářů v kombinovaném studiu budou uplatňovány dialogické metody práce. Velký důraz je kladen na samostatnou domácí přípravu. Studentům budou některé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Studentky budou mít možnost si tyto ukázky znovu přiblížit i při své domácí práci na elektronickém nosiči nebo na YouTube. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu A (úplní začátečníci) a do programu B (dřívější zkušenost). Studenti obdrží klasifikovaný zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní a úspěšně vykoná přehrávku před ostatními studenty.
V plánovaném rozsahu výuky seminářů v kombinovaném studiu budou uplatňovány dialogické metody práce. Velký důraz je kladen na samostatnou domácí přípravu. Studentům budou některé skladby a způsoby doprovodů písní názorně ukázány učitelem. Studentky budou mít možnost si tyto ukázky znovu přiblížit i při své domácí práci na elektronickém nosiči nebo na YouTube. Jednotlivé skladby a kroky jsou metodicky promyšlené a jsou zapsány v Individuálním záznamovém archu, který má každý student k dispozici a předkládá ho učiteli při výuce. Nároky na studenty jsou diferencované podle jejich předcházejících hudebních zkušeností do programu A (úplní začátečníci) a do programu B (dřívější zkušenost). Studenti obdrží klasifikovaný zápočet, když splní veškeré předem uložené úkoly v oblasti hry na klavír a improvizace doprovodů lidových písní a úspěšně vykoná přehrávku před ostatními studenty.Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
|
|
||
klasifikovaný zápočet
klasifikovaný zápočetPoslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
|
|
||
Student začátečník (A program)
I. Přednesové skladby z Klavírní školy pro začátečníky:
(Vaňhal, J.K: Allegretto, KŠ I, č. 95, s. 60+ Ryba, J.: Teče, voda, teče, KŠ I, č. 98, s. 61+ Hurník, I.: Smutná písnička+ Nečasová, J.: Princezna+ Nečasová, J.: Král.
II. Zpěv a hra vokálně průpravných cvičení a dovednost vytvořit rytmickou a melodickou zkratku písní pro rozezpívání v tóninách C dur, D dur, E dur, F dur, G dur:
III. Hra a zpěv písní pro MŠ ze zpěvníku Malým zpěváčkům se stylizací doprovodů:
Štědrej večer, s. 66, Nestarej se, ženo má, s. 99, Stojí vrba, s. 63, Vláček, s. 18,
IV. Hra a zpěv mollových písní z příručky v jedné tónině: Ej, padá, padá, s. 17, Křepelenka, s. 17
V. Hra a zpěv písní pro hudebně pohybovou výchovu (bez transpozic): Točíme kolečko, Jarní popěvek,Vláček, Na procházce, Myšky
VI. Hra a zpěv písní z České Orffovy školy (melodie bez transpozic):
Vyjdi, vyjdi, slunéčko, Halí,belí, Zlatá brána, Šneček, Cibulenka, Běží liška, Snědli vlci berana,Kolíbavka,Sil Petr proso, Už je to uděláno, Potěšení, Nechoď tam Šibal pekař, Liška, Byla jedna babka,Visatec
Student mírně pokročilý (B program):
Program studia je v zimním semestru 3. ročníku u programu B stejný jako u programu A. U programu B je větší zřetel kladen na výraz a dynamiku a kvalitu úhozu u skladeb i písní. Studenti budou interpretovat čtyři přednesové skladby vhodné pro děti předškolního věku. Výběr bude proveden po konzultaci s učitelem i s přihlédnutím k vlastním návrhům studentů.
Obsah veřejné přehrávky k získání klasifikovaného zápočtu:
a) Přednesová skladba ze 3. semestru dle vlastní volby
b) Přednesová skladba ze 3. semestru určená
c) Tři průpravná nebo přípravná cvičení v transpozicích se zpěvem
d) Jedna určená píseň ze zpěvníku Malým zpěváčkům
e) Jedna určená píseň pro pohybovou dramatizaci nebo taneček
f) Jedna určená lidová nebo umělá píseň z 1. dílu Orffovy školy (jen melodie)
Hodnocení (maximálně je možné dosáhnout u přehrávky 60 bodů):
60-55 bodů odpovídá známce výborně, 54 - 48 odpovídá známce velmi dobře, 47 - 30 odpovídá známce dobře, nižší počet bodů znamená, že student nevyhověl.
Student začátečník (A program) I. Přednesové skladby z Klavírní školy pro začátečníky:(Vaňhal, J.K: Allegretto, KŠ I, č. 95, s. 60+ Ryba, J.: Teče, voda, teče, KŠ I, č. 98, s. 61+ Hurník, I.: Smutná písnička+ Nečasová, J.: Princezna+ Nečasová, J.: Král.II. Zpěv a hra vokálně průpravných cvičení a dovednost vytvořit rytmickou a melodickou zkratku písní pro rozezpívání v tóninách C dur, D dur, E dur, F dur, G dur: III. Hra a zpěv písní pro MŠ ze zpěvníku Malým zpěváčkům se stylizací doprovodů: Štědrej večer, s. 66, Nestarej se, ženo má, s. 99, Stojí vrba, s. 63, Vláček, s. 18, IV. Hra a zpěv mollových písní z příručky v jedné tónině: Ej, padá, padá, s. 17, Křepelenka, s. 17 V. Hra a zpěv písní pro hudebně pohybovou výchovu (bez transpozic): Točíme kolečko, Jarní popěvek,Vláček, Na procházce, Myšky VI. Hra a zpěv písní z České Orffovy školy (melodie bez transpozic):Vyjdi, vyjdi, slunéčko, Halí,belí, Zlatá brána, Šneček, Cibulenka, Běží liška, Snědli vlci berana,Kolíbavka,Sil Petr proso, Už je to uděláno, Potěšení, Nechoď tam Šibal pekař, Liška, Byla jedna babka,Visatec Student mírně pokročilý (B program): Program studia je v zimním semestru 3. ročníku u programu B stejný jako u programu A. U programu B je větší zřetel kladen na výraz a dynamiku a kvalitu úhozu u skladeb i písní. Studenti budou interpretovat čtyři přednesové skladby vhodné pro děti předškolního věku. Výběr bude proveden po konzultaci s učitelem i s přihlédnutím k vlastním návrhům studentů. Obsah veřejné přehrávky k získání klasifikovaného zápočtu:a) Přednesová skladba ze 3. semestru dle vlastní volby b) Přednesová skladba ze 3. semestru určená c) Tři průpravná nebo přípravná cvičení v transpozicích se zpěvem d) Jedna určená píseň ze zpěvníku Malým zpěváčkům e) Jedna určená píseň pro pohybovou dramatizaci nebo taneček f) Jedna určená lidová nebo umělá píseň z 1. dílu Orffovy školy (jen melodie) Hodnocení (maximálně je možné dosáhnout u přehrávky 60 bodů): 60-55 bodů odpovídá známce výborně, 54 - 48 odpovídá známce velmi dobře, 47 - 30 odpovídá známce dobře, nižší počet bodů znamená, že student nevyhověl. Poslední úprava: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
|