Cílem studijního předmětu Programování I. - algoritmizace je dosáhnout u studentů osvojení základních poznatků a činností z oblasti algoritmizace a programování včetně ovládnutí tvorby základních algoritmických konstrukcí.
Rámec předmětu je charakterizován jednak souborem relevantních teoretických poznatků souvisejících s vývojem algoritmicky jednoduchých konstrukcí a postupem programování, jednak souborem činností z oblasti praktického programování. Předmět je tudíž zaměřen na teoretické aspekty vývoje aplikací i na praktické dovednosti při vývoji základních programových konstrukcí. Pojetí studijního předmětu přitom vychází z funkcionálního paradigmatu programování a ze systémového pojetí přístupu k řešení reálných programových konstrukcí.
Poslední úprava: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2010)
The goal of subject Programming I is to reach basic level of knowledge in both practical and theoretical programming including mastering creation of elementary algorithmic constructions. This course's framework is characterized by relevant theoretical pieces of knowledge connected with the development of basic constructions and order of programming. This subject's source is functional paradigm of programming and system approach for solving real programming constructions.
Poslední úprava: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (22.09.2011)
Literatura
HÁLA, T., Pascal pro střední školy. Praha : Computer Press, 1999.
HÁLA, T., Učebnice Pascalu. Praha : Computer Press, 2002.
JANČÍK, J., KVOCH, M. Sbírka úloh z jazyka Pascal. České Budějovice : Kopp, 1996.
KUKAL, J. Myšlením k algoritmům. Praha : Grada, 1998.
VOCH, M. Programování v TURBO PASCALU 7.0. České Budějovice : Kopp, 1996.
LIBICHER, I., TOPFER, P. Od problému k algoritmu a programu. Praha : Grada Publishing, 1996.
MIKULA, P., JUHOVÁ, K., SOUKENKA, J. Turbo Pascal - kompletní průvodce. Praha : Grada, 1993.
MILDA, M. Jak na to v pascalu. České Budějovice : Kopp, 1996.
MORKES, D. Základy programování. Praha : Computer Press, 1997.
MÜLLER, K. Programovací jazyky. Praha : ČVUT, 1999.
PECINOVSKÝ, R., VIRIUS, M. Učebnice programování - základy algoritmizace. Praha : Grada, 1998.
PŠENČÍKOVÁ, J. Programování v Pascalu. Kralice na Hané : Computer Media, 2008.
PUTZ, K. Pascal - učebnice základů programování. Praha : Grada, 2007.
SATRAPA, P. Pascal pro zelenáče. Praha : Neokortex, 2005.
TÖPFER, P. Algoritmy a programovací techniky. Praha : Prometheus, 2007.
VIRIUS, M. Základy algoritmizace. Praha : ČVUT, 2008.
WROBLEWSKI, S. Algoritmy, Datové struktury a programovací techniky. Brno : ComputerPress, 2004.
Odkazy získávané v průběhu výuky k daným tématům
Studijní materiály v síti KITTV a na serveru http://it.pedf.cuni.cz/
Textové materiály a soubory předávané v průběhu semestru
http://home.pf.jcu.cz/~edpo/program/program.html (v knižní podobě: POLÁCH, E. Programování v jazyku Turbo Pascal. České Budějovice : PFJU, 1993.)
Poslední úprava: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (03.10.2010)
Požadavky ke zkoušce
Zkouška má část teoretickou a praktickou. Teoretická část je realizována z částí:
· písemným testem,
· otázkami prověřujícími hlouběji znalosti v jednotlivých tématech,
· obhajobou zpracované seminární práce.
Praktická část ověřuje praktické dovednosti související s analýzou a tvorbou algoritmů a programových konstrukcí a s užitím datových struktur,
Při klasifikaci je též přihlédnuto k úrovni práce studenta v průběhu semestru a ke kvalitě všech zpracovávaných a odevzdávaných prací.
Organizace zkoušky: zkouška sestává ze tří navazujících celků: z písemného testu, z realizace zadaných praktických úkolů (analýza programových celků a tvorba programů) a z ústní části. Pokud student neuspěje u prvního, resp. druhého, celku, nepokračuje již celkem dalším - důvodem je návaznost teoretických znalostí (jejichž minimální úroveň je ověřována testem), standardních praktických dovedností (ověřovaných praktickými úkoly) a komplexních znalostí a dovedností v předmětu (ověřovanými v ústní části).
Poslední úprava: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (02.12.2014)
Sylabus -
VÝVOJ PROGRAMOVÉHO SYSTÉMU, SYSTÉMOVÝ PŘÍSTUP
systém (prvky, vstupy a výstupy, reakce systému, podsystém, dekompozice), program (interface, podprogramy, metody návrhu)
typické fáze vývoje programového systému
paradigmata programování
ZDROJE TECHNOLOGICKÝCH INFORMACÍ
orientace v elektronických zdrojích týkajících se teorie a praxe programování a návrhu programových systémů
orientace ve vybraných literárních zdrojích
VÝVOJ PROGRAMOVÝCH SYSTÉMŮ
formální popisy a zápisy algoritmu, algoritmické struktury a jejich vyjadřování, vývojový diagram
jazyk, syntaxe a sémantika, programování, kódování, programovací jazyk, metajazyk
datová základna a struktura dat, datový slovník
ŘEŠENÍ ALGORITMICKY JEDNODUCHÝCH PROBLÉMŮ, PROGRAMOVACÍ TECHNIKY
základní algoritmické struktury (příkaz, vstup/výstup, podmínka, cykly, podprogramy a funkce, knihovny)
PROGRAMOVACÍ JAZYK PASCAL, VÝVOJOVÉ ROZHRANÍ
práce s překladačem jazyka Pascal
jazyk typu Pascal, struktura programu
vybrané příkazy jazyka - přiřazení, vstup/výstup, podmínka, cykly
datový typ, identifikátor, konstanta, proměnná, hodnota proměnné
jednoduché datové typy (ordinální a reálné), strukturované datové typy (interval, pole a index, soubor, objekt, záznam)
podprogram a funkce, formální a skutečné parametry
jazyk a technické vybavení počítače (režimy zobrazení, uložení čísel)
vybrané funkce (zejména matematické, grafické a řetězové)
OVĚŘOVÁNÍ SPRÁVNOSTI ALGORITMU A PROGRAMU
výpočetní správnost, trasování, časová a paměťová náročnost algoritmu
PROGRAM DEVELOPMENT, SYSTEMs APPROACH SOURCES OF TECHNOLOGICAL INFORMATIONs PROGRAM SYSTEMS DEVELOPMENT SIMPLE ALGORITHMIC PROBLEMS SOLUTION, PROGRAMMING TECHNIQUES PROGRAMMING LANGUAGE PASCAL, IDE VERIFICATION AND ACCURACY OF THE ALGORITHM USER INTERFACE, HELP, PROGRAMS DOCUMENTATION
Poslední úprava: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (22.09.2011)
Podmínky zakončení předmětu
Podmínky udělení zápočtu:
· aktivní práce ve výuce
· zpracování praktických cvičení (programových konstrukcí), příprava na výuku podle zadaných úkolů,
· úspěšné absolvování kontrolních testů a praktických cvičení,
· zpracování a odevzdání seminární práce; témata a náležitosti seminárních prací jsou upřesněny ve výuce.
Zápočet nebude udělen, jestliže 3 a více cvičení (programů, příprav, testů) bude odevzdáno po termínu nebo zpracováno v nevyhovující kvalitě.