|
|
|
||
Cílem předmětu je získání základních poznatků z oblasti psychologie zdraví, vymezení oboru a přehled teorií o lidském zdraví, předkládání hlubších pohledů holistického pojetí na psychologické, psychosomatické faktory, které předurčují naše zvládání životních situací. Zahrnuje interpretaci salutogenetického modelu zdraví, smysl pro soudržnost, zdraví a nemoc. Jsou analyzovány bio-psycho-eko-sociální faktory včetně duchovního rozměru, které posilují a podporují zdraví. Zvládání náročných životních situací: stresory a nemoc (typy stresorů, které způsobují nemoc), behaviorální reakce na psychologickou stimulaci, stresory včetně adaptivních a maladaptivních reakcí na stres, copingové strategie. Zvládání stresu - intervence. Přehled salutoprotektivních faktorů lidského zdraví. Sociální opora.
Poslední úprava: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (24.08.2014)
|
|
||
Cílem předmětu je získání základních poznatků z oblasti současné psychologie zdraví a osvojení příslušné odborné terminologie. Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (24.10.2010)
|
|
||
KEBZA,V., Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia,2005. ISBN 80-200-1307-5 KŘIVOHLAVÝ, J., Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-551-2 KŘIVOHLAVÝ, J., Pozitivní psychologie. Praha : Portál, 2004. ISBN80-7178-835-X MLČÁK,Z., Psychologie zdraví a nemoci. Ostrava: OU,2005. ISBN 80-7368-035-1 PELCÁK,S., Osobnostní nezdolnost a zdraví. Hradec Králové : Gaudeamus, 2013 Poslední úprava: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (24.08.2014)
|
|
||
Požadavky ke zkoušce: Účast na výuce je dobrovolná, nekontroluje se. Předmět je zakončen ústní zkouškou, rozsah požadovaných znalostí odpovídá sylabu. Tematické okruhy k ústní zkoušce budou předány na výuce. Studenti budou připuštěni ke zkoušce pouze za podmínky, že odprezentují během výuky v předem určeném termínu jedno vybrané téma. Poslední úprava: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (19.08.2017)
|
|
||
1. Předmět psychologie zdraví, přehled teorií zdraví 2. Holistické pojetí lidského zdraví 3. Bio-psycho-eko-sociální faktory včetně duchovního rozměru, které posilují a podporují zdraví. 4. Salutogenetický model zdraví, smysl pro soudržnost 5. Behaviorální reakce na psychologickou stimulaci, stresory včetně adaptivních a maladaptivních reakcí na stres 6. Zvládání stresu, zvládání stresorů a vytváření rovnováhy zdravého životního stylu - intervence 7. Zvládání náročných životních situací: stresory a nemoc (typy stresorů, které způsobují nemoc). 8. Nejčastější faktory poškozující lidské zdraví 9. Přehled salutoprotektivních faktorů lidského zdraví. Sociální opora. Souhrn zásad pro zvládání stresu. Poslední úprava: KUCIREK/PEDF.CUNI.CZ (24.08.2014)
|