PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Úvod do studia výchovy ke zdraví - OKB2317001
Anglický název: Introduction to Study of Health Education
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2010 do 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 4 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Vyučující: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Je neslučitelnost pro: OKVP17003, OKVP17005, OKVP14011, OKVP17004, OKVP17010, OKVP17001, OKVP17006, OKVP17008, OKVP17009, OKVP14001, OKVP14007, OKVP17002, OKVP14002
Je prerekvizitou pro: OKB2317034, OKB2317029, OKB2317028, OKB2317009, OKB2317008
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Předmět předkládá základní paradigmata podpory zdraví. Vymezuje problematiku zdravotní gramotnosti a její rozvojové priority. Výchovu ke zdraví považuje za vědomou tvorbu příležitostí pro poznání cest k podpoře zdraví a východisko pro potřebné změny v chování. Opírá se o cíle programu WHO "Zdraví 21", kde je nastolen požadavek na vybudování systému adekvátní odborné přípravy pro řízení a řešení praktických problémů v oblasti veřejného zdravotnictví - zkvalitnění zdravotního stavu populace.
Poslední úprava: Čeledová Libuše, doc. MUDr., Ph.D. (14.08.2014)
Cíl předmětu -

Cílem předmětu je seznámit studenty s programem studia oboru výchova ke zdraví, motivovat je k aktivnímu zájmu o problematiku zdraví člověka v intencích evropské zdravotní strategie a o otázky výchovy ke zdraví v kontextu výchovy a vzdělávání.

Poslední úprava: Čeledová Libuše, doc. MUDr., Ph.D. (14.08.2014)
Literatura

HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0

HOLČÍK, J.; KAŇOVÁ, P.; PRUDIL, L. Systém péče o zdraví a zdravotnictví. Brno : NCONZO, 2005. ISBN 80-7013-417-8

JANEČKOVÁ, H.; HNILICOVÁ, H. Úvod do veřejného zdravotnictví. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-592-9

KRAUS, B.; POLÁČKOVÁ, V. Člověk - prostředí - výchova. Brno : Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2

PAYNE, J. aj. Zdraví : hodnota a cíl moderní medicíny. Praha : Triton, 2002. ISBN 80-7254-293-1

WALTEROVÁ, E. (ed.) Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. díl. Brno : Paido, 2004, 259 s. ISBN 80-7315-083-2

MZ ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha : 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5

Usnesení vlády ČR č. 1046, Zdraví 21 - Dlouhodobý program zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR, ze dne 30. 10. 2002.

Poslední úprava: Čeledová Libuše, doc. MUDr., Ph.D. (14.08.2014)
Požadavky ke zkoušce

Zápočet bude udělen na základě výsledků zápočtového testu. Minimální úspěšnost 75 %. 

Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (01.10.2013)
Sylabus -
  1. Základní determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování.
  2. Zdravotní gramotnost, pojem , modely, rozvoj  
  3. Způsoby výchovy k péči o zdraví, hodnota zdraví
  4. Informační zázemí pro oblast podpory zdraví, informační gramotnost
  5. Úloha pedagoga v procesu podpory zdraví; empowerment; governance
Poslední úprava: Čeledová Libuše, doc. MUDr., Ph.D. (27.08.2014)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK