V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Dramatická výchova je osobnostně sociální a umělecký rozvoj osobnosti prostřednictví dramatického umění. Základním pojmem tohoto předmětu je slovo dramatická. Vychází z řeckého slova "drán", které se překládá: "jednat, konat". Dramatická výchvoa je výchova jednáním k jednání.
Student vysoké školy se v seminářích praktickou formou s přiměřenou mírou teoretického výkladu učí základům interpersonálního jednání, skupinovému a problémovému vyučování, práci s dramatizací předlohy, ale také stavbě vyučovací hodiny či práci s problémovými žáky.
Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
|
|
||
Cílem dramatické výchovy je vytvořit systém osobnostně-sociálních a uměleckých kompetencí, které potřebuje učitel při výuce jakéhokoliv vyučovacího předmětu. Prostřednictvím her a cvičení, zaměřených na mezilidské jednání a dramatizaci, student pozná různé techniky práce s žákem, což posílí jeho představu o pedagogické komunikaci. Seznámí se jak s metodami, kterých se užívá při výuce dramatické výchovy, tak zjistí, že se dramatická výchova sama může stát vyučovací metodou. Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
|
|
||
BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: IPOS, 1996. KOŤÁTKOVÁ, S. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: UK, 1998. MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno: DF JAMU, 1995. MACHKOVÁ, E. Drama v anglické škole. Praha: Artama, 1991. MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy a zásobník. Praha: Artama, 1993. MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha: SPN, 1980, MÜLLER, O.Dramika /nejen/ pro speciální pedagogy. Olomouc, UP 1995. MUSIL, R. Přiblížit se k žákům. Praha: Strom, 1997. PAVELKOVÁ, S. Dramatická výchova. Plzeň: KKS, 1989. RYCHETSKÝ, S. a kol. 92 lekcí dramatické výchovy. Ostrava: Dramacentrum, 1994. VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Strom, 1997. VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik. Praha : ISV, 1999. WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1997. Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
|
|
||
Tento předmět je organizován v několikahodinových blocích v učebně bez lavic. Doporučuje se, aby studenti nosili pohodlné pracovní oblečení, které dovoluje volný pohyb i po zemi. Vyučovací hodiny vyžadují aktivní zapojení všech zúčastněných. Optimální počet studentů je 16 - 18. Větší počet studentů nedává možnost vyzkoušet si různé situace osobně, což je jednou z podmínek účasti v tomto předmětu. Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
|
|
||
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu: - docházka na semináře 75% (nezávisle na tom, zda je někdo nemocný nebo není) - prostudované tematické okruhy (okruhy se postupně budou objevovat při výuce předmětu, na konci výuky budou studentům poskytnuta skripta) Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
|
|
||
- podstata dramatické výchovy, vznik dramatické výchovy ve světě i v Čechách
- metody, organizační formy dramatické výchovy
- hledání sebe - své jedinečnosti
- hledání druhého - seznamování se, schopnost spolupráce s druhým
- hledání svého místa ve skupině
- souhra ve dvojici, souhra ve skupině - důvěra, tvořivost
- práce s informací - vysílání, přijímání
- jak získat a udržet pozornost žáka
- práce se slovem - intonace, barva hlasu, temporytmus, důraz, pauzy
- dramatizace dané předlohy
možnosti využití hry ve vyučování Poslední úprava: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (31.08.2012)
|