Seznámit studenty se společensko-historickým významem pohádek, s jejich literární strukturou, s mezikulturními vztahy mezi pohádkami a soubory pohádek, s psychologickou působností pohádek a způsoby, jak pohádky využívat ve školní práci i v rodinné? výchově.
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (11.02.2012)
Using stories in education The subject should familiarise students with social-historical importance of stories, with their literary structures, with intercultural relations between stories and sets of stories, with psychological effect of stories and ways, how to use stories in schoolwork and also in families and education.
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (11.02.2012)
Cíl předmětu -
Vést studenty k pochopení obsahu, formy a jazyka pohádek, k samostatné práci s textem, v neposlední řadě k pokusům o vlastní tvorbu. Seznámit s ověřenými metodami a formami práce s dětmi.
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2012)
To lead students to understand of the content, form and language of fairy tales. To lead students to independent work with text and try to write their own texts. Introduce an authentic method and forms of work with children.
Poslední úprava: NOVAKOD/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2012)
Literatura
Propp, Vladimír: Morfologie pohádky.
Bratři Grimmové: Pohádky
Božena Němcová : Pohádky
Jaromír Erben: Pohádky
Pohádky tisíce a jedné noci
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (11.02.2012)
Požadavky ke zkoušce
účast na semináři
projekt
Poslední úprava: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (04.07.2017)
Sylabus -
1. Magické myšlení 2. Mýty a archetypy 3. Sběr pohádek 4. Prehistorická vrstva pohádek 5. Rytířská vrstva pohádek 6. Barokní vrstva pohádek 7. Moderní pohádky 8. Porovnání základních pohádkových souborů. 9. Největší sběratelé? a vypravěči pohádek 10. Ilustrace pohádek 11. Vyprávění a čtení pohádek. 12. Pohádka v divadle, loutkovém divadle, filmu, televizi a rozhlase. 13. Dětská pohádková tvorba 14. Pohádkové motivy v literatuře pro děti s dospělé. 15. Vlastní pohádková tvorba
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (11.02.2012)
Content specification: 1. Magical thinking. 2. Myths and archetypy. 3. Stories collection. 4. Prehistoric stories layer. 5. Knightly stories layer 6. Baroque stories layer. 7. Modern stories. 8. Comparing basic sets of stories. 9. The biggest collections and storytellers. 10. Stories illustrations. 11. Story telling and reading stories. 12. Stories in the theatre, puppet theatre, film, television and radio. 13. Children's story creation. 14. Motives of stories in children's and adult literature.
Poslední úprava: HANKOVAZ/PEDF.CUNI.CZ (11.02.2012)