V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Anotace: přednět filozofie výchovy patří k základu pedagogických věd, představuje seznámení s problematikou filozofie výchovy včetně prohlubujících i rozšiřujících aspektů daného tématu. Problematika je chápána jako základní filozofické otázky ve výchově a také jako vliv jednotlivých filozofických systémů na oblast výchovy a vzdělávání.
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (06.01.2011)
|
|
||
Cílem předmětu je rozvinout filozofické uvažování v oblasti výchovy a vzdělávání a současně seznámit studenty s některými základními filozofickými směry a otázkami , které se objevují implicitně i explicitně v uvedené problematice. Současně ukázat na vliv jednotlivých filozofických směrů na kategorie cílů a obsahu ve výchově a vzdělávání. Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (06.01.2011)
|
|
||
Bednář, J. České myšlení, Filosofia Praha 1996 Patočka,J.Filosofie výchovy. PedfUk, Praha 1997 Palouš, R. Čas výchovy. Praha, SPN 1991 Pelcová, N. Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. ISV Praha 2001 Pelcová, N., Hogenová, A. : Imaginace ve výchově , umění a sportu.UK, Praha 2010 Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. Amosium, Ostrava 1995 Piťha, P. Výchova naděje společnosti. Poustevník , Praha 2006 Poněšický, J. Člověk a jeho postavení ve světě: filosofické otázky- psychologické odpovědi. Triton, Praha. 2006 Popper, K. Otevřená společnost a její nepřátelé. Oikumeneh, Praha, Praha 1994 Tretera, I. : Dějiny filosofie. FFUK, Praha 2003 Sokol, J. Pinc, Z. Antropologie a etika. Triton, Praha 2004 Znoj, M. Český liberalismus. Torst Praha 1995 Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (06.01.2011)
|
|
||
Požadavky k zápočtu : 1, 70% učast na seminářích
2, Seminární práce nebo analýza dokumentu
Požadavky ke zkoušce: prostudované minimálně 4 publikace z uvedené problematiky
Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (30.01.2013)
|
|
||
Tematické okruhy
1, Filozofie výchovy a její opdstanění
2, Filozofické otázky ve výchově
3, Filozofie výchovy, cíle, obsah, podmínky a prostředky výchovy
4, Obraz člověka na pozadí výchovně vzdělávacího snažení
5, Výchova jako záměr, samozřejmost a možnost
6, Chápání samozřejmosti a přirozenosti ve výchově
7, Usměrňování a svoboda vůle
8, Jednotlivé filozofické směry a jejich dopad na výchovu
9, Paradigmata v uvažování o výchově a vzdělávání Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (06.01.2011)
|
|
||
70% učast na seminářích seminární práce z uvedené problematiky nebo prezentace Poslední úprava: SYRISTE/PEDF.CUNI.CZ (30.01.2013)
|