V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu. |
|
|
|
||
Předmět seznamuje posluchače s vývojem pedagogického myšlení, školské politiky a vzdělávacích institucí doma a ve světě v jednotlivých kulturních epochách od historických počátků do současnosti. Zvláštní pozornost je věnována problematice vývoje v českých zemích se zřetelem ke světovému kontextu.
Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (23.08.2012)
|
|
||
Cílem studijního předmětu je seznámit posluchače s vývojem pedagogického myšlení, školské politiky a vzdělávacích institucí v jednotlivých kulturních epochách, naučit je hodnotit historickopedagogické jevy, seznámit je s metodami vědecké práce v dějinách pedagogiky a naučit je je používat. Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (23.08.2012)
|
|
||
CACH, J. A KOL. Výchova a vzdělání v českých dějinách. Díl I-III. Praha : SPN a UK 1988-1996. KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada 2008. ŠTVERÁK,V. Dějiny pedagogiky. Skriptum. Praha : UK 1991. VÁŇOVÁ, R. A KOL. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha : PedF UK 1997. VÁŇOVÁ, R.; NEJEDLÁ, D. Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha : PedF UK 1995. Edice Z dějin pedagogiky Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (23.08.2012)
|
|
||
Požadavky k zápočtu: analýza Komenského Analytické didaktiky (písemně nebo ústně). Požadavky ke zkoušce: prokázat znalost historickopedagogické problematiky (požadavky ke zkoušce obdrží posluchači při prvním setkání), prokázat znalost literatury, jejíž seznam posluchači předloží při zkoušce. Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (23.08.2012)
|
|
||
1. Výchova v antickém Řecku a Římě. Sokrates, Platon, Aristoteles, Quintilianus. 2. Výchova ve středověku. Křesťanství a jeho vliv na výchovu. Scholastika. Školy církevní, městské, univerzity. 3. Výchova a vzdělání v období humanismu a renesance.Erasmus, Rabelais. Reformační a protireformační výchova (Jednota bratrská, školství jezuitského řádu). 4. Pedagogika J. A. Komenského. 5. Pedagogika doby osvícenství. Locke, Rousseau, Pestalozzi. Školství v českých zemích (tereziánská reforma, tzv. vlastenečtí učitelé, K.S.Amerling). 6. Pedagogika a školství v 19. století. J. F. Herbart. Herbartismus. Diesterweg, Fröbel, Ušinskij, Lindner. Školství v českých zemích v 19. století. 7. Reformní pedagogika ve světě. Pedagogické směry 20. století. 8. Školství a pedagogika v ČSR ve 20. století. Poslední úprava: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (23.08.2012)
|