PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Školní zahrady jako modelový agroekosystém - OKB2302029
Anglický název: School gardens in education
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 7 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (25)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://cevv-uk-pedf.blog.cz/
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem předmětu je seznámit studenty se strukturou a funkcemi řízených ekosystémů (agroekosystémů) včetně interakcí vnitřních biotických a vnějších sociálně ekonomických procesů na modelovém příkladu "školní zahrady". Předmět navazuje resp. doplňuje předměty Ekologii, Vybrané problémy životního prostředí a Seminář z environmentální výchovy. Významnou součástí výuky jsou návštěvy školních zahrad.
Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.05.2010)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty - budoucí učitele s významem a potenciálem školních zahrad ve vyučování a také s tím, jak nejlépe školní zahrady udržovat, co na nich demonstrovat.

Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (26.05.2010)
Literatura

BUREŠOVÁ, K. Učíme se v zahradě. Chaloupky, 2007.

JANČAŘÍKOVÁ, K., MAZÁČOVÁ, N. Bádání na zahradě : metodická příručka ke kurzu Badatelské činnosti na školní zahradě. Praha : Univerzita karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43str. ISBN 978-80-7290-691-8.

KŘIVÁNKOVÁ, D. Školní zahrada jako přírodní učebna. Brno : Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2014.

KŘIVÁNKOVÁ, D., MACHÁTOVÁ, I. Cesta k ukázkové školní přírodní zahradě. 1. vyd. Brno: Lipka ‐ školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 27 s. Metodický materiál pro učitele. ISBN 978‐80‐87604‐27‐ 4. 

Poslední úprava: Jančaříková Kateřina, doc. PhDr., Ph.D. (19.08.2017)
Požadavky ke zkoušce

Kontrola bude prováděna formou pohovoru nad portfoliem. Součástí hodnocení je také přítomnost na v rozvrhu vypsaném termínu setkání a znalost literatury.

Každý student si vytvoří portfolilo (desky s kroužkovou vazbou s listy ve fóliích), do kterého bude vkládat jak své poznámky

z přednášek, tak (a především) vlastní zpracovnání vybraných 7 školních zahrad. Každý student odevzdá jako seminární práci buď kopii portfolia nebo (lépe) jeho digitální podobu ve formě PowerPointové prezentace.

Každou z těchto zahrad navštíví, vyfotografuje nebo jinak zdokumentuje a do porfolia napíše minimálně tyto informace:

  • poloha,
  • rozloha (velikost zahrady),
  • popis zahrady, který bude obsahovat další informace (sklon zahrady, přítomnost vody apod.),
  • jak je zahrada využívána pro potřeby vyučování (ano/ne, jaké předměty, jak často),
  • jak je zahrada využívána pro potřeby volnočasových aktivit (družina apod., jak často),
  • kdo se o zahradu stará,
  • jaká zákoutí jsou zde záměrně zřízena nebo udržována,
  • jaké ekosystémy lze na této zahradě pozorovat (jsou zde i nepůvodní?),
  • kolik finančních prostředků (nebo i jiných, např. brigády) je ročně na údržbu zahrady vynakládáno, odkud jsou prostředky čerpány,
  • vlastní hodnocení zahrady.

Zahrady student vybírá nejlépe jako modely, příklady dobré praxe. Tedy takové, které mohou učitele inspirovat, povzbudit v práci.

Poslední úprava: JANCARIKOVA/PEDF.CUNI.CZ (27.08.2012)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK