|
|
|
||
Cílem přednášky je orientovat studenty v základech biologie a klasifikace vybraných jednobuněčných organizmů ve vztahu k příbuzenským skupinám mnohobuněčných a se zřetelem přípravy studentů k výuce biologie na ZŠ a SŠ. Obsahem přednášky je zejména: stručné seznámení s historií protozoologického, resp. protistologického výzkumu, specifika stavby a biologie buněk jednobuněčných vzhledem k jejich diverzitě, aktuální klasifikace říší organizmů a postavení modelových zástupců jednobuněčných v rámci těchto říší. V případě modelových organizmů se přednáška zabývá základy jejich morfologie, fyziologie, reprodukční biologie, ekologie a významem z hlediska člověka. Důraz je kladen na heterotrofní protista. Cílem a náplní laboratorních cvičení pak je ukázat studentům vybrané zástupce prvoků v jejich přirozeném životním prostředí, některé morfologické znaky pozorovatelné pod mikroskopem a některé reakce. Důraz je kladen na možnosti demonstrace a způsoby získávání materiálu pro potřeby školní praxe. Studenti si osvojují techniku mikroskopování a přípravy různých typů preparátů, jednoduché typy vitálního i postvitálního barvení, naučí se pozorovat a pozorované správně zaznamenat.
Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2019)
|
|
||
Buchar J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha Buchar J. a kol, 1993: Práce ze zoologie. UK, Praha Buchar J. a kol., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha Papáček M. a kol., 1994 a další vyd.: Zoologie. Scientia, Praha. Rosypal S. a kol., 2003: Nový přehled biologie. Scientia, Praha. Volf P., Horák P. a kol, 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.
Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace z přednášek a praktických cvičení v prostředí Moodle
https://moodle.pedf.cuni.cz/login/index.php
Poslední úprava: HANELL/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)
|
|
||
Přednášky,cvičení Poslední úprava: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (08.09.2021)
|
|
||
Předmět je zakončen písemnou zkouškou (délka trvání: 90 minut). Písemný test je představován 15-20 otázkami. Některé z otázek jsou testového charakteru (jediná správná odpověď), další jsou spojovací (např. patogen a působená choroba). Většina otázek je však otevřená. Otevřené otázky jsou věnovány především morfologii a životním cyklům základních skupin prvoků, se kterými byli účastníci kurzu seznámeni v průběhu semestru, v případě patogenní prvoků specifikaci příznaků působené choroby a způsobů léčení. V každé verzi testu je jedna otázka zaměřená na morfologii a funkci konkrétní organely eukaryotické buňky (jádro, ER, Golgiho komplex, mitochondrie, plastidy, vakuola; cytoskelet), stejně jako jedna otázka zaměřená na obecný popis některé z probíraných superskupin eukaryot (SAR, Excavata, Amoebozoa, Opisthokonta). Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, každá z odpovědí je hodnocena jedním bodem. Maximální bodový zisk z testu je 20 bodů. Není vyžadována prezence na přednášce. Bodové rozmezí klasifikace je nastaveno následovně:
- 20-17 bodů = výborně - 16,5-13 bodů = velmi dobře - 12,5-10 bodů = dobře - méně než 10 bodů = nedostatečně Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (30.01.2019)
|
|
||
Sylabus praktických cvičení
I. Úvod - seznámení s programem cvičení, literatura, základy práce s optikou, podmínky zápočtu, jak získat "prvoky" na praktická cvičení Excavata I:
II. Excavata II:
Amoebozoa I. (= Rhizopoda - měňavkovci, kořenonožci), Rhizaria I.
III. Amoebozoa I. (= Rhizopoda - měňavkovci, kořenonožci)
Rhizaria I.
IV. Rhizaria II
Chromalveolata I
V. Chromalveolata II
VI. divoké vzorky a nálevy - především různí zástupci nálevníků, slunivky, trubénky:
Poslední úprava: HANELL/PEDF.CUNI.CZ (16.01.2012)
|
|
||
Předmět je zakončen písemnou zkouškou (délka trvání: 90 minut). Písemný test je představován 15-20 otázkami. Některé z otázek jsou testového charakteru (jediná správná odpověď), další jsou spojovací (např. patogen a působená choroba). Většina otázek je však otevřená. Otevřené otázky jsou věnovány především morfologii a životním cyklům základních skupin prvoků, se kterými byli účastníci kurzu seznámeni v průběhu semestru, v případě patogenní prvoků specifikaci příznaků působené choroby a způsobů léčení. V každé verzi testu je jedna otázka zaměřená na morfologii a funkci konkrétní organely eukaryotické buňky (jádro, ER, Golgiho komplex, mitochondrie, plastidy, vakuola; cytoskelet), stejně jako jedna otázka zaměřená na obecný popis některé z probíraných superskupin eukaryot (SAR, Excavata, Amoebozoa, Opisthokonta). Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, každá z odpovědí je hodnocena jedním bodem. Maximální bodový zisk z testu je 20 bodů. Není vyžadována prezence na přednášce. Bodové rozmezí klasifikace je nastaveno následovně:
- 20-17 bodů = výborně - 16,5-13 bodů = velmi dobře - 12,5-10 bodů = dobře - méně než 10 bodů = nedostatečně
Zkoušení bude probíhat v červnu, po dohodě mohou být vyhlášeny termíny také v červenci a srpnu (nejvýše dva každý měsíc). Přesné termíny písemné zkoušky stanovuje přednášející. Poslední úprava: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (27.01.2019)
|