PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Systematika a evoluce stélkatých organismů - OKB2302008
Anglický název: Systematics and evolution of thallobionts
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: http://moodle.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=57
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OKB2302012
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Vytvoření systému teoretických i praktických znalostí biologie, fylogeneze a třídění nižších a vyšších výtrusných rostlin, prohloubení a rozšíření praktického poznávání přírodnin se zvláštním zaměřením na didaktické typy, didaktická transformace daných vědních problémů do učiva základních škol a gymnázií.
Poslední úprava: NOVOTP/PEDF.CUNI.CZ (16.05.2014)
Cíl předmětu -

Cílem kurzu  je seznámit studenty s obecnými problémy vztahujícími se k systematice, klasifikaci a taxonomii v botanice a mykologii . Obsahem je současné pojetí systému organismů a jeho třídění na základě struktury rRNA, domény Bacteria, Archea a Eukarya, jejich společné a rozdílné znaky. Prokaryotické fotosyntetické organismy Cyanobacteria. Eukaryotickéí stélkaté organismy - ruduchy a zelené řasy, chromista, houby a houbové organismy, lichenizované houby. Vývojová větev Chlorophytae a Streptophytae - mechorosty. Vývojová větev Cormophytae - psilofytní rostliny, pteridofytní rostliny (rostliny plavuňovité, rostliny přesličkovité, rostliny kapradinovité - postavení prvosemenných). Vznik semen jako evoluční strategie cévnatých rostlin Při laboratorních pracích studenti poznávají na skutečných (živých i preparovaných) přírodninách probírané druhy organismů, popisují je a zakreslují do laboratorních protokolů (jejich praktické poznávání je součástí zápočtu).

Poslední úprava: NOVOTP/PEDF.CUNI.CZ (16.05.2014)
Literatura
  •  ČERNOHORSKÝ,Z.: Základy soustavné botaniky I.Praha, SPN l967.
  •  DOSTÁL, P.: Evoluce a systém stélkatých organismů a cévnatých výtrusných rostlin. Pedagogická fakulta UK, Praha 2006.
  •  KALINA, T., VÁŇA, J.: Sinice, řasy houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Karolinum, Praha 2005.
  •  ROSYPAL,S. a kol.: Přehled biologie. Praha, SPN l993.
  •  ROSYPAL, S. a kol.: Nový přehled biologie. Praha, Scientia 2003.
Poslední úprava: NOVOTP/PEDF.CUNI.CZ (16.05.2014)
Sylabus -

A. Přednášky

  1. Soustavná botanika, její význam a cíle zkoumání.Systematické jednotky, celkový přehled rostlinné říše.Postavení baktérií a hub v systému organismů.Fylogeneze rostlin.
  2. Nižší rostliny a jejich systematický přehled.Prokaryota, baktérie (orientačně - dále v rámci mikrobiologie).Sinice a jejich systém, fylogenetický význam sinic.
  3. Řasy a jejich systém, organizační stupně podle typu stélky.Ruduchy (červené řasy) - součást vývojové větve Biliphyta.
  4. Obrněnky (Dinozoa -součást prvoků), skrytěnky (Cryptozoa - součást říše Chromista).Chromophyta (zlativky, Haptophyceae, rozsivky, hnědé řasy,různobrvky) - postavení v rámci chromist
  5. Krásnoočka (Euglenozoa - součást říše Protozoa), vývojová linie zelené řasy (zelenivky, spájivky, trubicovky,parožnatky a jejich význam pro vývoj cévnatých rostlin. Přehled fylogeneze řas.
  6. Houby a jejich systém (prvoci, Chromista, houby)Hlenky (Mycetozoa - součást říše Protozoa), buněnky, Oomycota (součást říše Chromista), Chydridiomycota .
  7. Houby vlastní. Houby spájivé (Zygomycetes).Houby vřecovýtrusé (kvasinky, palcatkotvaré, plesnivkotvaré,padlí, Clavicipitales, řasnatkotvaré, lanýžotvaré)
  8. Houby stopkovýtrusé (Phragmobasidiomycetidae, Holobasidiomycetidae).Rzi, sněti, Auriculariales, Tremellales; choroše, pečárkotvaré, břichatky.
  9. Lišejníky, typy podle uspořádání stélky a fotosymbiontů.Ascolichenes, Basidiolichenes.
  10. Mechorosty jako vývojová větev a jejich systém.)Játrovky, hlevíky, mechy (rašeliníky, vlastní mechy Cévnaté rostliny a jejich systém - vývojové linie a vývojové větve. Protracheophyta, Zosterophyllophyta, Trimerophytophyta a Rhyniophyta ve vývoji vyšších rostlin.
  11. Tělo vyšších rostlin , plavuně (vlastní plavuně,vranečky, šídlatky).Přesličky (Sphenophyllatae, vlastní přesličky).
  12. Kapradiny (Protopteridiales, hadilkotvaré, Marattiales, podezřeňotvaré, osladičotvaré, marsilkotvaré, nepukalkotvaré).Přehled fylogeneze plavuní, přesliček a kapradin.

B. Praktika

  1.  Sinice a řasy - pozorování různých typů sinic a řas pod mikroskopem. Herbářové položky.Pozorování různých druhů rozsivek (trvalé preparáty).
  2.  Plíseň hlavičková - pozorování stavby, výtrusnice a výtrusy.Plodnice vřeckovýtrusné houby, vřecka.
  3.  Pozorování kvasinek, důkaz přítomnosti zásobních látek, pučení.Projekce významných druhů vlastních hub.
  4.  Lišejníky (prohlídka herbářových položek).Mechorosty (prohlídka herbářových položek). Pozorování lístkurašeliníku pod mikroskopem.
  5.  Plavuně, přesličky, kapradiny (prohlídka herbářových položek).Pozorování vláhojevných pohybů hapter výtrusů přesličky rolní pod mikroskopem.
Poslední úprava: NOVOTP/PEDF.CUNI.CZ (16.05.2014)
Podmínky zakončení předmětu
  • aktivní účast na laboratorních cvičení
  • zápočtová poznávačka
  • seminární práce
  • složení ústní zkoušky - znalosti v rozsahu skrip Dostál, P. + obsah přednášek
Poslední úprava: NOVOTP/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2014)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK