PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
V sobotu dne 19. 10. 2024 dojde k odstávce některých součástí informačního systému. Nedostupná bude zejména práce se soubory v modulech závěrečných prací. Svoje požadavky, prosím, odložte na pozdější dobu.
Ontogeneze člověka - OKB2302006
Anglický název: Human ontogeny
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 7 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Vladimír Přívratský, CSc.
Vyučující: RNDr. Vladimír Přívratský, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Přednáška je vázána na absolvování anatomie a morfologie člověka. Zaměřuje se na výklad všech relevantních fází prenatálního a postnatálního růstu a vývoje člověka. Soustřeďuje se na pochopení základních principů diferenciačního procesu, jeho vztahu k genetickým informacím a jeho řízení. Charakterizuje podstatné znaky fyziologické a morfologické, věnuje pozornost organogenezi, kritickým periodám ve vývoji orgánových soustav a jednotlivým etapám fetální fáze vývoje, zabývá se perinatálním obdobím, popisuje a hodnotí klíčové procesy postnatálního vývoje. Končí výkladem puberty a adolescentního věku.
Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (26.02.2018)
Literatura

 

Ehler E, Přívratský V, Vančata V. (2010). Ontogeneze člověka s přihlédnutím k výuce žáků se specifickými vzdělávacími potřebami na ZŠ a SŠ. in Přívratský V, Teodoridis V, Vančata V. (eds.). Biologické a biosociální faktory ovlivňující integraci žáků a studentů se specifickými potřebami. pp 9-30, Unie Comenius, Praha, 2009, ISBN: 978-80-7290-425-9

Králík M., Čuta M. Ontogeneze člověka  http://anthrop.sci.muni.cz/page.yhtml?id=451

Čuta M. Modelování lidského růstu. Dynamický fenotyp. Antropologia Ingegra, Series Monografica. Svazek 4. Brno 2014. https://journals.muni.cz/anthropologia_integra/article/viewFile/2419/1994

MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. SPN, Praha 1993.

PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult. Nakl. H + H, Praha 1993.

ŠMAHEL Z. Principy,teorie a metody auxologie. Karolinum, Praha 2001.

Vančata V. and Vančatová M., 2002. Growth of Common Chimpanzee (Pan troglodytes) in Captivity: Specific Features of Growth in Genetically Related Individuals. Variability and Evolution 10: 19-38.

Vančatová, M., Vančata, V., Jeřábková, Z., Zlámalová, H., Skřivánková, J., Janeček, J., 1999. The longitudinal study of the growth and development of captive chimpanzees and orangutans. Variability and Evolution, 7: 31-45.

Studijní opory

https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (20.09.2018)
Sylabus

1.      Co je to životní cyklus - co je v něm obecně obratlovčí a co typicky lidské, co geneticky životní cyklus podmiňuje. Význam HOX genů, jaké jsou typy HOX genů a jim příbuzných, genetické řízení vývoje oka - srovnání obratlovců a bezobratlých. Pilíře lidské ontogeneze - definice základních faktorů a jejich význam. Problematika životní historie a základní specifika lidské životní historie Srovnání životního cyklu a životní historie ve vztahu k hodnocení individuálního vývoje člověka. Ontogeneze člověka - rozdělení na jednotlivé základní fáze - vysvětlení významu jednotlivých fází lidské ontogeneze

2.      Počátky životního cyklu člověka - srovnej germinační a embryonální období. Oplodnění a germinační období, blastogeneze. Raná embryogeneze - genetické mechanismy, které ji ovlivňují - srovnání vývoje klíčových soustav - nervové, svalové a kosterní.  Pozdní embryogeneze - srovnání embryonální a fetální placenty

3.      První fáze fetálního období - dozrávání jednotlivých soustav - význam placenty. Organogeneze a vývoj nervového systému u plodu. Základní fáze fetálního období a růst plodu - faktory, které jej ovlivňují. Vývoj skeletu u embrya a plodu. Perinatální období a porod

4.      Rané dětství - základní fáze, jejich význam vývoj nervového systému, skeletu a pohybově opěrného aparátu Období dětství - jeho jednotlivé fáze, definice a mechanismy vývoje. Období středního dětství a adrenarche, prepuberta a počátky maturace

5.      Proces maturace, definice, jednotlivé fáze, předpoklady pro úspěšné pohlavní dozrávání. Biologické, biosociální a sociální mechanismy, které ovlivňují kvalitu a rychlost procesu pohlavního dozrávání. Pohlavní diferenciace v procesu maturace a její význam - hodnocení stupně pohlavního dozrávání - puberta a adolescence

6.      Dospělost - definice a rozdělení - genetické a fyziologické mechanismy reprodukce Stárnutí - příčiny a základní fáze stárnutí u člověka - menopauza a další fyziologické změny, které se mohou odrážet na zdravotním stavu člověka

7.      Sexualita a životní cyklus a životní historie člověka - specifické fyziologické a etologické mechanismy související se sociální strukturou a rozmnožováním.

8.      Nejdůležitější specifické rysy životní historie člověka a jejich význam pro jednotlivé fáze lidské ontogeneze -porod a raná postnatální ontogeneze, dětství, pohlavní dozrávání a reprodukce

9.      Fylogeneze člověka a její vliv na vývoj ontogenetických vlastností a charakteru ontogeneze současného člověka

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (14.12.2018)
Podmínky zakončení předmětu

Podmínkou ke splnění předmětu je splnění podmínek zápočtu, které je bezpodmínečně nutné pro připuštění ke zkoušce. Podmínkou splnění zápočtu je předložení seminárních prací tak, jak je to uvedeno v požadavcích ke zkoušce v SIS. První dva termíny zkoušky budou formou testu (viz v Požadavcích ke zkoušce v SIS). Podmínky k ústní zkoušce upřesňuje vyučující prostřednictvím SIS zpravidla počátkem daného semestru, a to včetně doporučené literatury a otázek, které si budou  studenti u zkoušky losovat. Vše bude uvedeno také na webových stránkách https://sites.google.com/site/docvancata/Lidsk-ontogeneze. Zápočet má jeden řádsný termín a dva termíny opravné.

Poslední úprava: Vančata Václav, doc. RNDr., CSc. (26.01.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK