|
|
|
||
The aim of the course is to transfer teoretical and and practical knowledge on human anatomy, morphology and somatology. It presents basic oveview of basic organ systems and their morphological and functional relations. The coarse should result in getting good knowledge on skeleton and locomotor system, functin of the organs, namely locomotor apparatus, heart and nervous system. The basic insight into the function of nervous system, sensoric organs and general funcion of human body should result from the lectures of the coarse.
Poslední úprava: VANCATA/PEDF.CUNI.CZ (04.11.2014)
|
|
||
ČIHÁK, R. Anatomie 1, 2, 3 (druhé přepracované vydání). Grada, Praha (event. první vydání SPN, Praha 1989). 2002 DYLEVSKÝ,I. Základy anatomie a fyziologie člověka. Olomouc, Epava l995. DYLEVSKÝ I., DRUGA, R, MRÁZKOVÁ, O. Funkční anatomie člověka. Grada 2000 FLEISCHMANN, J., LINC, R. Anatomie člověka I, II, SPN, Praha 1964. HAJNIŠOVÁ, M. Biologie a zdravotnická prevence. Praha, SPN 1990. KISS F., SZENTÁGOTHAI J. Atlas anatómie človeka, Vydavatelstvo Osveta Martin 1975 (nebo jiný anatomický atlas, např. Sinělnikov) KLEMENTA,J. a kol.: Somatologie a antropologie. Praha, SPN l981. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro speciální pedagogy. Praha, SPN, 1994 (a další přepracovaná vydání). NAŇKA O., ELIŠKOVÁ M. (2009). Přehled anatomie (Druhé, doplněné a přepracované vydání). Praha: Koedice GALÉN - KAROLINUM; ISBN Karolinum 978-80-246-1717-6 PŘÍVRATSKÝ, V. Biologie člověka pro posluchače oborového studia pedagogických fakult, skriptum, Praha, HaH, 1993. TROJAN, S. Biologie člověka v obrazech. Praha, Avicenum l983. Studijí opory: https://sites.google.com/site/docvancatafhs/prehled-biologie-a-neuropsychologie-cloveka Poslední úprava: VANCATA/PEDF.CUNI.CZ (02.02.2016)
|
|
||
1. Úvod - lidské tělo jako funkční systém, tkáně a orgány, funkční celky a systémy, regulace činnosti těla. Základní členění lidského těla a anatomické názvosloví, základní roviny a anatomické oblasti, základní funkční celky. Soustava kosterní - tvar kostí, povrch kostí, vnitřní stavba kostí, růst a vývoj kostí, spojení kostí. Základní stavba lidského skeletu a pohlavní rozdíly na kostře - kostra trupu a kostra končetin. Cvičení: ? Orientace a základní pojmy Základní stavba lidského skeletu 2. Kostra hlavy - neurokranium, splanchnokranium, dutiny lebeční, báze lební, tvarové zvláštnosti, růst a vývoj lebky, pohlavní rozdíly na lebce. Cvičení: ? Orientace a základní pojmy Základní stavba lidského skeletu
3. Kostra trupu a končetin - páteř, žebra, pletence horní a dolní končetiny, kostra horní a dolní končetiny Klouby a vazy lidského těla - hlavní klouby lidského těla, jejich stavba a patologie, význam vazů a funkce pohybově oporného aparátu Cvičení: ? Funkční stavba kostry, růst, antropometrické body Stavba lebky
4. Soustava svalová - stavba kosterního svalu, cévní zásobení svalu, fyzikální vlastnosti svalů; svalstvo lebky a trupu. Cvičení: ? Funkční stavba kostry, růst, antropometrické body Stavba lebky
5. Svalstvo končetin a pohyby lidského těla - svalstvo horní a dolní končetiny, pohybové funkce a jejich patologie Cvičení: ? Pohybově opěrný aparát - film Postkraniální skelet a základní úpony svalové
6. Stavba srdce a krevní oběh - velký a malý krevní oběh, srdce a jeho funkce, srdeční vady, zevní projevy srdeční činnosti, základní cévy lidského těla, krevní tlak, krevní oběh plodu. Cvičení: ? Pohybově opěrný aparát - film Postkraniální skelet a základní úpony svalové
7. Soustava dýchací - vývoj dýchacího ústrojí, anatomická stavba, řízení dýchacích pohybů. Soustava trávicí - anatomická stavba, řízení činnosti, metabolismus a enzymy, vitamíny. Cvičení: ? Oběhová soustava ? film ? srdeční revoluce Dýchání a funkce krve ? praktické cvičení
8. Soustava močopohlavní - stavba a funkce vylučovací ústrojí, stavba a funkce pohlavních orgánů. Cvičení: ? Oběhová soustava ? film ? srdeční revoluce Dýchání a funkce krve ? praktické cvičení
9. Tělní tekutiny - vnitřní prostředí organismu - homeostáza, krev,složení a funkce, krvinky a jejich funkce, srážení krve, krevní skupiny, imunita a obranné schopnosti organismu, lymfa, tkáňový mok. Kůže - stavba a funkce, termoregulační a ochranná funkce, kožní deriváty a pohlavní znaky. Cvičení: ? Lidský mozek a jeho základní stavba? film Žlázy s vnitřní sekrecí a jejich funkce, základní stavba mozku - orientace
10. Humorální a nervová regulace. Žlázy s vnitřní sekrecí, základní skupiny hormonů a jejich funkce, hormony a metabolismus, stresové reakce, termoregulace a její význam. Soustava nervová - stavba nervové soustavy a její funkce, základní anatomické uspořádání, význam a funkce CNS a periferních nervů, nervové dráhy. Cvičení: ? Lidský mozek a jeho základní stavba? film Žlázy s vnitřní sekrecí a jejich funkce, základní stavba mozku - orientace
11. Mozkový kmen, mozeček, mezimozek a střední mozek - řízení hormonální činnosti, hlavové nervy Zápočet ? latinská terminologie Poznávání kostí 12. Přední mozek - bazální ganglia, kůra mozková a limbický systém, periferní nervy a propriocepce, vědomí a podvědomí, spánek, biorytmy Cvičení: ? Lidský mozek ? film, funkce jednotlivých částí Smyslové orgány, jejich funkce a poruchy
13. Smyslové orgány - činnost, rozdělení, vývoj, zrak, sluch a ústrojí rovnováhy, čich, chuť a hmat, vnímání nespecifických podnětů, podstata vnímání a analýzy smyslových vjemů. Cvičení: ? Lidský mozek ? film, funkce jednotlivých částí Smyslové orgány, jejich funkce a poruchy Poslední úprava: VANCATA/PEDF.CUNI.CZ (12.01.2012)
|
|
||
Podmínkou ke splnění předmětu je splnění podmínek zápočtu (dostatečná účast na cvičení - určuje vyučující cvičení - a přezkoušení), které je bezpodmínečné pro připuštění k ústní zkoušce. Podmínky k ústní zkoušce zasílá vyučující, zpravidla počátkem semestru, prostřednictvím SIS, a to včetně doporučené literatury a otázek, které si budou studenti u zkoušky losovat. Otázky mají tři samostatné části, každá z jiné oblasti oboru. Nezodpovězení jakékoliv z těchto částí otázky je důvodem pro udělení klasifikace NEDOSTATEČNĚ, tedy student musí zkoušku opakovat. Poslední úprava: VANCATA/PEDF.CUNI.CZ (07.10.2014)
|