Předmět je zaměřen na základní vstup do problematiky řízení pedagogického procesu. Jde o vymezení předmětu studia a logické zapojení do struktury předmětu v rámci celého oboru školský management. Jde o důležitou část vzdělávání řídících pracovníků, kteří garantují pedagogický proces v rámci vlastní školy. Součástí úvodu je orientace v kontextu, strategiích a cílech vzdělávací politiky EU a jejich programech. Aktuální problémy řízení pedagogického procesu ve školách jsou vysvětlovány v evropské a národní dimenzi.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (07.10.2020)
The course is a basic introduction to problems of educational process and its management. It deals with the subject and its relations in the framework of the school management fields. It is an important part of the study for guaranting the educational process in own school. The component of the introduction is an orientation in the context of development of strategies and aims of EU educational policies and programmes. Actual problems of educational process in schools are explain on Europe and national dimensions.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (07.10.2020)
Literatura
České vzdělávání a Evropa. Praha: UIV, 1999. Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha: MŠMT, 2001. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2009. PRŮCHA, J. (Ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007. Evropská unie a vzdělávání. Příloha UN č. 22 - 23, 2003. ISCED: Mezinárodní norma pro klasifikaci vzdělávání. Praha: ÚIV, 1999. Eurydice: www.euroskop.cz, www.naep.cz, Keydata on Education 2012, Brussel, EU 2012. Časopisy: Učitelské noviny, Řízení školy, Učitelské listy (elektronické), Orbis scholae, Pedagogická orientace. Aktuality v médiích, denním tisku a přílohách MFD, LN, HN. Hörner W. aj. The Education systems in Europe, Springer, 2007.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (07.10.2020)
Požadavky ke zkoušce
Akt. účast, evropský test
Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.
Poslední úprava: Mück David, Mgr. (07.10.2020)
Sylabus
Evropský kontext vzdělávání; Evropské hodnotové paradigma.
Integrační proces a vzdělávací politika EU.
Program celoživotního učení.
Lisabonská strategie.
Klíčové kompetence.
Boloňský proces.
Charakteristické znaky evropských vzdělávacích systémů.
ISCED jako důležitý nástroj pro srovnávání.
Jazyková politika, Evropský referenční rámec pro jazyky.
Aktuální problémy řízení a evaluace pedagogického procesu v evropské a národní dimenzi.