PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Grafika na počítači - OK0619122
Anglický název: Computer Graphics
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: kombinovaná
Rozsah, examinace: 0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 3 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Jiří Štípek, Ph.D.
Ing. Jaroslav Novák, Ph.D.
Prerekvizity : OK0619120
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Posláním studijního předmětu Grafika na počítači je rozvinout u studentů způsobilost pro využití již získaných vědomostí a uživatelských dovedností v práci s počítačem ve směru vlastní tvůrčí aktivity, resp. profesní kreativity při tvorbě především graficky orientovaných materiálů a dokumentů. Cílem studijního předmětu je docílit u studentů pochopení principů a způsobů zpracování grafických dat na počítači, rozvinutí jejich kompetencí pro práci s grafickými daty na počítači, včetně volby a ovládnutí příslušných zařízení či programů pro práci s grafikou a pochopení jejich specifik a funkčních možností. Předmět se orientuje na prohloubení příslušných vědomostí a uživatelských dovedností a jejich doplnění v oblasti zvládnutí základů práce s grafickými daty a využívání grafických informací s podporou počítače, osvojení různých způsobů získávání, úpravy a tvorby grafických dat, na poznání možností a způsobů využití vybraných grafických editorů, grafických nástrojů a dílen a dalších specializovaných programů pro úpravu parametrů grafických souborů, snímání obrazových předloh, tvorbu diagramů a myšlenkových map, práci s digitální fotografií a prezentaci grafických informací.
Poslední úprava: STIPEK/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2010)
Literatura

FOLEY, J. D. Computer graphics - principles and practice. Addison-Wesley Publishing, 2005.

FRASER, B., MURPHY, CH., BUNTING, F. Správa Barev. Brno : Computer Press, 2004.

LONG, B. Complete Digital Photography. Hingham : Charles River Media, 2004.

MURRAY, J.D., vanRYPER, W. Encyklopedie grafických formátů I, II. Brno : Computer Press, 2005.

NAVRÁTIL. P. Počítačová grafika a multimédia. Praha : Computer Media, 2007.

PECINOVSKÝ, J. Skenery a skenování. Praha : Grada Publishing, 2003.

ROUBAL, P. Kreslení a grafika. Praha : Computer Press, 2006.

TŮMA, T. Počítačová grafika a design. Brno : Computer Press, 2007.

ŽÁRA, J. a kol. Moderní počítačová grafika. Brno : Computer Press, 2005.

Digineff ? wbové stránky o digitální fotografii. Dostupné z URL: < http://www.digineff.cz >.

Grafika on-line. Dostupné z URL: < http://www.grafika.cz >.

Pixel ? 2D/3D grafika a animace, digitální video a zvuk. Dostupné z URL: < http://www.pixel.cz >.

Server o problematice 3D grafiky a digitálních médií Dostupné z URL: < http://3dgrafika.cz/ >.

Poslední úprava: STIPEK/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2010)
Požadavky ke zkoušce

Teoretická část - ústní a písemné ověření vědomostí z tématických okruhů a obhajoba zpracované zápočtové práce.

Praktická část - ověření dovedností aplikovat teoretické poznatky a používat aplikační programy.

Poslední úprava: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (02.12.2014)
Sylabus -
  • Grafika na počítači, druhy a vlastnosti grafiky.

  • Zdroje grafických dat, rastrová grafika, vektorová grafika, barevná hloubka, bitová hloubka, rozlišení,způsoby práce s grafikou na počítači.

  • Charakteristika bitmapově a vektorově orientovaných grafických editorů, charakteristika prohlížečů, grafických dílen a nástrojů, podpůrných programů, specializovaných programů.

  • Práce s bitmapovým grafickým editorem. Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce, úpravy bitmap, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, import, archivy obrázků, konverze.

  • Práce s vektorovým grafickým editorem. Prostředí programu, dostupné nástroje a funkce, speciální funkce vektorových editorů a užití efektů, vektorizace bitmapové grafiky, uživatelské nastavení, práce s vrstvami, styly a šablonami, import, symboly a archivy obrázků, export, tisk.

  • Další způsoby práce s grafikou. Užití grafických programů pro úpravu a konverzi grafických souborů, snímání obrazových předloh, optical character reading, snímání obsahu obrazovek, tvorba animovaných gif sekvencí, digitální foto, úpravy a tisk fotografií.
Poslední úprava: STIPEK/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2010)
Podmínky zakončení předmětu

• Aktivní práce ve výuce

• Úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v průběhu semestru

• Metodické zpracování vybraného tématu z tematiky předmětu

Poslední úprava: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (02.12.2014)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK