PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Osobnostní a sociální výchova II - OK0615127
Anglický název: Personal and social development II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2013
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (50)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
doc. Mgr. Radek Marušák
Vyučující: Mgr. et Mgr. Irena Hanyš Holemá, Ph.D.
PhDr. Tereza Krčmářová, Ph.D.
Neslučitelnost : O01215012
Prerekvizity : OK0615109
Záměnnost : O01215012
Je prerekvizitou pro: OK0615017, OK0615242, OK0615241, OK0615097
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Kurz navazuje na OSV I. a dále rozvíjí sebepoznání, komunikativní, kooperativní, tvořivé, seberegulační dovednosti se zřetelem k výkonu učitelské profese. Zvláštní pozornost je věnována i reflexi aktuálních problémů školní praxe.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2018)
Cíl předmětu

Rozvoj sebepoznání a dovedností z oblasti intrapersonální a interpersonální inteligence ve vztahu k profesi učitel

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2018)
Literatura

 

  • HERMOCHOVÁ, s.  Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno: AISIS, 2005.
  • KASÍKOVÁ, H.  Učíme se spolupráci spoluprací. Kladno: AISIS, 2005 (2. vydání 2009).
  • KŘÍŽ, P.  Kdo jsem, jaký jsem  (aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí).Kladno: AISIS, 2005.
  • VALENTA, J.  Učíme (se) komunikovat (na pomoc osobnostní a sociální výchově ve školách). Kladno: AISIS 2005 (2. vydání 2010).
  • VALENTA, J. Dvacet mýtů o osobnostní a sociální výchově. [online] Metodický portál RVP. Praha : VÚP, 2007. Dostupný na: http://www.rvp.cz/clanek/267/1116.
  • VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 3. vyd. Praha : Grada Publishing, 2008.
  • VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno : AISIS, 2006.
Poslední úprava: KRCMARO/PEDF.CUNI.CZ (01.02.2012)
Metody výuky

metody psychosociálního výcviku, dramatické výchovy, arteterapie, zážitkové pedagogiky, reflexe

Poslední úprava: KRCMARO/PEDF.CUNI.CZ (06.02.2012)
Požadavky ke zkoušce

vyučující: dr. Tereza Krčmářová

Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí na obou setkáních a splněním 2 dílčích úkolů v moodle prostředí ve stanovených termínech.- 1. verze obou úkolů do konce května, případná přepracovaná verze na základě ZV do konce června 2018.

Popis a reflexe konfliktní komunikační situace + komentář alespoň k 1 situaci kolegy.

Plán, popis realizace a reflexe vybrané OSV aktivity s dětmi školního věku- rozsah 1 normostrana.+ komentář alespoň 1 práci kolegy.

 

vyučující:  Mgr. Irena Hanyš Holemá, PhD.

Získání zápočtu je podmíněno aktivní účastí na obou setkáních.

Vypracovní seminární práce na dané téma, její rozbor a prezentace při druhém setkání.  Doplnění a kompletace do konce června 2018.

Plnění dílčích úkolů při rozborech konkrétních situací v rámci výchovně - vzdělávacího procesu.

 

Poslední úprava: Hanyš Holemá Irena, Mgr. et Mgr., Ph.D. (05.02.2018)
Sylabus

1. Osobnostní rozvoj

 

Sebepoznání a sebepojetí - já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty); co o sobě vím a co ne; jak se promítá mé já v mém chování; můj vztah ke mně samé/mu; moje učení; moje vztahy k druhým lidem; zdravé a vyrovnané sebepojetí

Seberegulace a sebeorganizace - cvičení sebekontroly, sebeovládání - regulace vlastního jednání i prožívání, vůle; organizace vlastního času, plánování učení a studia; stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení

Psychohygiena - dovednosti pro pozitivní naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému; sociální dovednosti pro předcházení stresům v mezilidských vztazích; dobrá organizace času; dovednosti zvládání stresových situací (rozumové zpracování problému, uvolnění-relaxace, efektivní komunikace atd.); hledání pomoci při potížích

Kreativita - cvičení pro rozvoj základních rysů kreativity (pružnosti nápadů, originality, schopnosti vidět věci jinak, citlivosti, schopnosti "dotahovat" nápady do reality), tvořivost v mezilidských vztazích

 

2. Sociální rozvoj

Poznávání lidí - vzájemné poznávání se ve skupině/třídě; rozvoj pozornosti vůči odlišnostem a hledání výhod v odlišnostech; chyby při poznávání lidí

Mezilidské vztahy - péče o dobré vztahy; chování podporující dobré vztahy, empatie a pohled na svět očima druhého, respektování, podpora, pomoc; lidská práva jako regulativ vztahů; skupinová dynamika

Komunikace - cvičení pozorování a empatického a aktivního naslouchání; poskytování zpětné vazby, vedení podpůrného rozhovoru, asertivní komunikace,..

Kooperace a kompetice - rozvoj individuálních dovedností pro kooperaci (seberegulace v situaci nesouhlasu, odporu apod., dovednost odstoupit od vlastního nápadu, dovednost navazovat na druhé a rozvíjet vlastní linku jejich myšlenky, pozitivní myšlení apod.); rozvoj sociálních dovedností pro kooperaci (jasná a respektující komunikace, řešení konfliktů, podřízení se, vedení a organizování práce skupiny); rozvoj individuálních a sociálních dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence

 

3. Morální rozvoj

Řešení problémů a rozhodovací dovednosti - dovednosti pro řešení problémů a rozhodování z hlediska různých typů problémů a sociálních rolí - problémy v mezilidských vztazích, zvládání učebních problémů vázaných na látku předmětů, problémy v seberegulaci

Hodnoty, postoje, praktická etika - analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí; vytváření povědomí o kvalitách typu odpovědnost, spolehlivost, spravedlivost, respektování atd.; pomáhající a prosociální chování (člověk neočekává protislužbu); dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne

Inovace předmětu byla podpořena projektem Podpora inovací v přípravě studia pedagogických pracovníků na PedF UK financovaného z Fondu vzdělávací politiky pro rok 2018.

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (01.09.2018)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK