PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Organizace a řízení - OK0615120
Anglický název: School Management
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 1
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:00/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavel Wild
Vyučující: PhDr. Jan Voda, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Pedagogika
Neslučitelnost : O01215120
Prerekvizity : OK0615017
Záměnnost : O01215120
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Cílem předmětu je společné hledání a přemýšlení o kvalitě školy, kvalitě vzdělávání a kvalitě vzdělavatelů. Pozornost bude věnována také praktickým aspektům spojeným s výkonem profese učitele - začínající učitel a jeho integrace do učitelského sboru, specifika práce třídního učitele, konfliktní situace a jejich řešení, podpora učitele při dalším zvyšování jeho pedagogických kompetencí, základní legislativa vztahující se k praktickému výkonu profese (problematika bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, omlouvání absencí, výchovná opatření, ochrana osobních údajů, vedení dokumentace). Získané znalosti využijí studující při řešení modelových situací vztahujících se k uvedené problematice.
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (14.01.2022)
Cíl předmětu

Cílem předmětu je společné hledání a přemýšlení o kvalitě školy, kvalitě vzdělávání a kvalitě vzdělavatelů. Pozornost bude věnována také praktickým aspektům spojeným s výkonem profese učitele - začínající učitel a jeho integrace do učitelského sboru, specifika práce třídního učitele, konfliktní situace a jejich řešení, podpora učitele při dalším zvyšování jeho pedagogických kompetencí, základní legislativa vztahující se k praktickému výkonu profese (problematika bezpečnosti a ochrany zdraví žáků, omlouvání absencí, výchovná opatření, ochrana osobních údajů, vedení dokumentace). Získané znalosti využijí studující při řešení modelových situací vztahujících se k uvedené problematice.  

Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (14.01.2022)
Literatura

Hloušková, L., Lazarová B., Novotný P., Pol M., Sedláček M.- Když se školy učí; MUNI, 2013

Chvál, M. - Na naší škole nám záleží; Portál, 2018

Podlahová, L. - První kroky učitele, Triton, 2004

Trojan, V. - Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele; PedF UK, 2016

Poslední úprava: Mácha Petr, Mgr. (26.01.2022)
Sylabus

NÁSTUP DO ŠKOLY

-        Nástup do školy a pracovněprávní souvislosti (pracovní smlouva, úvazek, pracovní doba, pracovní náplň, přímá a nepřímá pedagogická činnost, kvalifikace a aprobace, dovolená, samostudium atd.)

-        Základní organizační struktura školy

-        Co by měl znát pedagogický pracovník - školní řád, vnitřní řády školských zařízení, bezpečnost žáků, postup v případě úrazu atd.

ZAČÍNAJÍCÍ UČITEL

-        Nástup – seznámení s ŠVP, tematickými plány, fungování předmětových komisí atd., obvyklé činnosti při nástupu

-        Vedení dokumentace – třídní knihy a další pedagogická dokumentace, IVP atd.

-        Kdo má co ve škole na starosti – výchovný poradce, metodik prevence atd.

-        Role uvádějícího učitele

-        Aktérství – aktivní spoluúčast na utváření organizace (stanoviska, rozhodnutí, návrhy, ovlivňování dění ve škole)

-        Spolupráce mezi učiteli

TŘÍDNÍ UČITEL

-        Předpokládané kompetence u třídního učitele – psychodidaktické, komunikační, organizační, poradenské, diagnostické a intervenční

-        Specifika náplně práce třídního učitele (z hlediska vedení dokumentace, bezpečnosti, ochrany osobních údajů, organizace vč. např. omlouvání absencí, výchovných opatření, uvolnění z určitého předmětu atd.)

-        Role třídního učitele ve vztahu k ostatním učitelům v dané třídě – koordinace, konzultace, žáci s SVP

-        Negativní výchovné jevy ve třídě

-        Komunikace s rodiči a zákonnými zástupci žáků

VEDENÍ A ŘÍZENÍ ŠKOLY, KONTROLNÍ ČINNOSTI

-        Ředitel školy

-        Styly vedení

-        Vize a cíle školy, koncepce rozvoje

-        Řízení/vedení, delegování, coaching, mentoring, týmová práce, councelling

-        Pedagogická rada, školská rada

-        Škola jako učící se organizace

-        Kontrolní činnosti

ROZVOJ UČITELE

-        Práce učitele z pohledu vedení školy (očekávání)

-        Motivace

-        Proces plánování, organizování a rozhodování

-        Podpora učitele při zvyšování jeho pedagogických kompetencí – DVPP, supervize, mentoring

-        Hospitace, 360° zpětná vazba

ŠKOLA JAKO SYSTÉM, KULTURA A IMAGE ŠKOLY

-        Formální a neformální vztahy

-        Zakázka společnosti na vzdělávání a výchovu zadaná prostřednictvím státu vs. marketingová filosofie řízení a tržní akcent

-        Image školy – obecné povědomí o škole vyjadřující prestiž, renomé školy (hodnocení školy pedagogickými pracovníky i laickou veřejností)

-        Kultura školy

-        Projektová činnost a fundraising pro pedagogické pracovníky (popis mechanismu projektování, plánování a realizace projektových aktivit)

-        Škola z pohledu obce

-        Inkluze

Poslední úprava: Mácha Petr, Mgr. (26.01.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK