Soubor přednášek nabízí podněty k tvůrčímu pedagogickému myšlení a jednání, koncepční návod k pedagogické tvorbě podložené znalostí věci a racionálním pojetím výchovy. Usiluje probudit přemýšlivost studentů/studentek, tedy přibližuje se výchově tázáním se po ní, kladením si otázek spíše než přebíráním hotových definic.
Během výuky budou použity online nástroje pro sdílení, hlasování a ověřování znalostí studentů (mentimeter.com, plickers.com a QR reader) na chytrých telefonech a tabletech studentů.
Poslední úprava: Voda Jan, PhDr., Ph.D. (23.07.2017)
The set of lectures offers incentives to creative educational thinking and action. It gives conceptual guidance for educational creation based on an informed and rational approach to education. It aims to awake thoughtfulness of students, thus approaches to education through seeking for it, which means asking ourselves the questions rather than taking ready-made definitions.
We are using some IT tools (mentimeter.com, plicker.com, QR reader) during the lectures.
Poslední úprava: Voda Jan, PhDr., Ph.D. (23.07.2017)
Cíl předmětu -
Osvojení základní terminologie k vlastnímu myšlenkovému uchopování fenoménu výchovy.
Analýzou faktorů, na nichž nejvíce závisí kvalita výchovně vzdělávacích výsledků, dospět k hlubšímu poznání řádu i svobody výchovy.
Poslední úprava: VODA/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2011)
The goals:
Mastering basic terminology for own intellectual gripping of the phenomenon of education
Through the analysis of the factors on which the most quality of educational outcomes depend, come to a deeper understanding of order and freedom of education
Poslední úprava: VODA/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2011)
Literatura
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1997. ISBN 80-85498-23-5.
BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996. ISBN 80-7113-169-5.
HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0.
HORÁK, J., KOLÁŘ, Z. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem: UJEP, 2004. ISBN 80-7044-572-6.
PELIKÁN, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. ISBN 80-85498-27-8.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Jinočany: Nakladatelství H&H, 2000. ISBN 80-86022-79-X.
Poslední úprava: VODA/PEDF.CUNI.CZ (15.08.2011)
Metody výuky -
Interaktivní přednáška s aplikací informačních a komunikačních technologií (ICT). Během výuky budou použity online nástroje pro sdílení, hlasování a ověřování znalostí studentů (mentimeter.com, plickers.com a QR reader) na chytrých telefonech a tabletech studentů.
Poslední úprava: Voda Jan, PhDr., Ph.D. (23.07.2017)
Forms of teaching: lecture
We are using some IT tools (mentimeter.com, plicker.com, QR reader) during the lectures.
Poslední úprava: Voda Jan, PhDr., Ph.D. (23.07.2017)
Požadavky ke zkoušce
Seminární práce - esej na zadané téma (bude konkretizováno a studentům zasláno e-mailem po první přednášce).
Hodnocení práce (celkem 10 bodů):
- Formální úprava (včetně titulního listu) – 1 bod
- Pravopisná správnost – 2 body
- Vnímavost k vyobrazeným skutečnostem a schopnost proniknout do podstaty problému – 3 body
- Myšlenková hloubka – 4 body
Práci zašlete na e-mail jan.voda@pedf.cuni.cz do 20. 12. 2018.
Hodnocení známkou:
10 bodů – výborně
9-8 bodů – velmi dobře
7-5 bodů – dobře
4 a méně bodů – neprospěl
Poslední úprava: Voda Jan, PhDr., Ph.D. (31.08.2018)
Sylabus -
1. Utváření a výchova lidí 2. Podmínky výchovy 3. Cíle výchovy 4. Vztah subjektu a objektu výchovy jako oboustranně kultivující dialog 5. Prostředky výchovy 6. Průběh výchovy (proces utváření a výchovy charakteru) 7. Podstata pedagogického umění (činitelé, na kterých nejvíce závisí kvalita a účinnost výchovy) 8. Vzdělání a vzdělávání 9. Škola - nejvýznamnější výchovná a vzdělávací instituce 10. Pedagogika jako věda
Poslední úprava: Voda Jan, PhDr., Ph.D. (23.07.2017)
Contents:
1. Formation and education of people
2. Terms of education
3. Educational goals
4. The relationship of the subject and object of education as a mutually cultivating dialogue
5. Educational resources
6. The course of education (the proces of personality formation/education)
7. The essence of teaching art (factors on which depend on the quality and efficiency of education the most)
8. Education and training
9. School - the most important educational and training institution