PředmětyPředměty(verze: 962)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Aktuální otázky pedagogiky II - OK0615103
Anglický název: Actual issues of pedagogy II
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2017
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Vysvětlení: Rok4
Staré označení: VPKU
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jan Voda, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Jan Voda, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Pedagogika > Pedagogika a psychologie pro učitele
Učitelství > Pedagogika
Prerekvizity : OK0615018
Záměnnost : O01215103
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Kurz se zaměřuje na představení pedagogického portfolia jako nástroje profesního rozvoje. Téma portfolia otevírá a integruje řadu dalších témat vzdělávání, od principů vzdělávání, cílů, obsahů, přes pedagogické postupy a hodnocení. Nabízí studentům možnost porozumět podstatě portfolia a jeho druhům, aby se mohli samostatně rozhodovat o tom, jaké portfolio, proč a s jakými funkcemi začlení do svého profesního rozvoje. Dále je také zařazená práce s příklady obhájených portfolií u SZZ s důrazem na objasnění kritérií kvality.
Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Cíl předmětu

Cílem kurzu je ujasnit si obsah a smysl pedagogického portfolia a zvláště závěrečného pedagogického portfolia, rozvíjet dovednosti potřebné k tvorbě a obhajobě portfolia, zejména dovednosti písemného reflektování, výběru a třídění prací, prezentování a obhajování portfolia.

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Literatura

Svatoš, T. (2006). Studentské portfolio jako zdroj poznání postojů začínajících studentů učitelství. Pedagogika, 56(1), 45-57.

Svatoš, T., & Holý, I. (2007). Studentské portfolio v negraduálním učitelském vzdělávání. In M. Píšová (Ed.), Portfolio v profesní přípravě učitele (s. 21-38). Pardubice: Fakulta humanitních studií Univerzity Pardubice.

Švec, V. (2016). Jak se utvářejí tacitní znalosti studentky učitelství Jaroslavy v průběhu její učitelské praxe? In V. Švec, J. Nehyba, P. Svojanovský et al. (2016), Studenti učitelství mezi tacitními a explicitními znalostmi (s. 169-179). Brno: Pedagogická fakulta MU.

https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8429-2016

Švec, V., Nehyba, J., Svojanovský, P. et al. (2016). Studenti učitelství mezi tacitními a explicitními znalostmi. Brno: Pedagogická fakulta MU.

https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8429-2016

Tomková, A. (2004). Portfolio v přípravě učitelů primární školy. In V. Spilková et al., Současné proměny vzdělávání učitelů (s. 180-190). Brno: Paido.

Tomková, A. (2018). Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK.

 

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
Sylabus

Představení pedagogického portfolia jako nástroje profesního rozvoje.

Klíč k tvorbě portfolia (Učitelské standardy, kvalitní učitel)

Reflektivní techniky a otázky vhodné pro tvorbu portfolia.

Kritéria hodnocení. Portfolio jako cesta k formativnímu hodnocení.

Poslední úprava: Poche Kargerová Jana, PhDr., Ph.D. (12.09.2022)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK