|
|
|
||
Cílem kurzu je orientovat studenty v základních didaktických kategoriích v souvislosti se současnými nároky na primární vzdělávání.
Studijní zátěž:
Počet hodin přímé výuky: 18; samostudium: 55, studium odborné literatury: 30, zpracování tezí ročníkové práce: 10
Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (18.09.2019)
|
|
||
ŠEĎOVÁ, K., ŠALAMOUNOVÁ, Z., ŠVAŘÍČEK, R., SEDLÁČEK, M., MAJCÍK, M. a NAVRÁTILOVÁ, J. (2019). Výuková komunikace. Brno: Muni press. Pasch, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005. (s. 43 - 101). KALHOUS, Z. a OBST, O. (2009). Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál. (s. 354 - 365) Stará, J. Plánování výuky. Úvod do plánování výuky. Práce se vzdělávacími cíli. Praha: PedF UK, 2009. Legislativa. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/urednik Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+. MŠMT ČR [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 KNECHT, P. (2009). Co je dnes obsahem vzdělávání? Pedagogická orientace, 19(2), 120–127. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/article/view/1228/937 Rámcový vzdělávací program pro základní školy, školní vzdělávací programy Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
|
|
||
Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 Didaktika, obecná didaktika, oborové didaktiky Cíle a obsah vzdělávání v primární škole Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, školní vzdělávací programy Plánování výuky Komunikace ve výuce Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
|
|
||
Podmínky udělení zápočtu Max. 2 absence na semináři, seminář probíhá on-line v čase, jak je rozvržen. Průběžné plnění zadaných úkolů dle požadavků vyučujícího v semináři Znalostní test – minimálně 60% úspěšnost, viz níže Teze ročníkové práce - podmínky viz níže
Znalostní test- je zadán níže uvedenými okruhy. Pojmy didaktika, obecná didaktika, oborové didaktiky. Příklady didaktických témat, která studenta/studentku zajímají. Vztah mezi komunikací a učením Význam Vygotského teorie pro učení Význam Brunerovy koncepce lešení pro učení Autoritativní a dialogický diskurz Přístupy aplikující efektivní výukovou komunikaci Význam konceptuáůlního tlaku při učení. Význam neverbální komunikace Výhody a nevýhody různého uspořádání třídy. Akční zóna. Učitelovy otázky ve výuce a jejich smysl. Popisný a posuzující jazyk. Participace žáků na výukové komunikaci (posouzení produktivnosti komukace), prediktory participace. Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020. Strategie vzdělávací politiky ČR 2030. Vzdělávací cíl. Velká myšlenky. Měřitelnost vzdělávacích cílů. Vzdělávací cíle kognitivní, afektivní, psychomotorické. Pojmy, generalizace, fakta (Bruner) Bloomova taxonomie- nerevidovaná a revidovaná a její aplikace. Souvislost vzdělávacích cílů a jiných didaktických kategorií (učivo, výukové metody, hodnocení). Taxonomie afektivních vzdělávacích cílů. RVP ZV a ŠVP (souvislost, klíčové pojmy, práce učitele s nimi, vztah RVP, ŠVP a učebnic).
3 termíny testu. Jeden v zápočtovém týdnu (mimo výuku), dva ve zkouškovém období. Žádný další termín testu nebude vypisován.
Teze ročníkové práce Teze obsahují: 1) název a cíl ročníkové práce 2) odstavec zdůvodňující cíl práce alespoň jeden z argumentů je opřen o argument z odborné literatury a odkázán na zdroj 3) seznam alespoň 3 titulů relevantní odborné literatury (nepočítají se kurikulární dokumenty, legislativní dokumenty, metodické příručky a učebnice, populárně naučné texty/články, články z časopisů pro učitele; počítají se: odborné monografie, odborné články). Seznam je zpracován dle normy. Teze student odevzdá do moodle v požadované kvalitě nejpozději týden po skončení semestru. V případě nevyhovující kvality jsou teze vráceny k dopracování (1 pokus). Opravu je povinen student vložit do moodle nejpozději do 10 pracovních dnů po obdržení zpětné vazby. Poslední úprava: Stará Jana, doc. PhDr., Ph.D. (29.09.2020)
|