Studentům bude umožněno samostatnou činností strukturovat vědomosti jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky,
nabyté v předcházejícím studiu,vnímat matematiku jako organickou součást všech předmětů prvního stupně. Studenti v průběhu semináře budou
prakticky seznamováni s tvorbou programu pro jejich další práci na sobě i po ukončení studia.
V rámci volitelné části se studenti zaměří na diagnostikování žáka, respektive na analýzu jeho reakcí v rámci pozorování a v rámci rozboru jeho písemných prací.
Inovace 2020: nástroje pro rozbor a hodnocení hodiny matematiky; přesahy matematiky s jiným oborem (např. matematika a abstraktní výtvarné umění a hudba).
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (29.01.2021)
Students will work independently to structure their knowledge of mathematics and didactics gained through previous intstruction and to perceive mathematics as an integral part of all primary school subjects. They will be provided with a programe of continuous self-development.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Cíl předmětu -
Umožnit studentům samostatnou činností prohloubit a strukturovat vědomosti jak z matematiky, tak i didaktiky matematiky nabyté v předcházejícím studiu. Vnímat matematiku jako organickou součást všech předmětů prvního stupně. Dát studentům program pro jejich další práci na sobě i po ukončení studia. Ukázat, jak lze využívat přesahu jiných oborů do matematiky s cílem motivovat žáky a předsatvit matematiku jako školní předmět bez ostré hranice. Inovace: Vybavit studenty nástroji pro rozbor a hodnocení hodiny matematiky s respektem k jeím specifikům;
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
The goal is for the students to work independently and to structure their knowledge of mathematics and didactics gained through previous intstruction, to perceive mathematics as an integral part of all primary school subjects. To provide the students with a programe of continuous self-development.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.
Kaslová, M. Předmatematické činnosti. RAABE, Praha 2015.
Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Hejný, M., Jirotková, D.: Čtverečkovaný papír jako most mezi geometrií a aritmetikou. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999.
Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001, stran 187, ISBN 80-7178-581-4.
Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele. Matematika pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007.
Kratochvílová, J.: Triády jako prostředí výzkumu a výuky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 409-421.
Kuřina, F.: Geometrické praktikum I, II. Matematický ústav ČSAV. Praha 1992.
Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22.
Primary school mathematics textbooks (Czech, Slovak, other).
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Metody výuky -
Studenti budou rozděleni do několika skupin po 4-6 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci
z matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích.
Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů.
Pro využití přesahů matematiky do jiných oborů bude zařazena návštěva výstavy abstraktního umění či poslech hudby.
Ke kurzu v roce 2019/2020 bude v rámci INOVACÍ využito série "nástěnek" zaměřených na využití kalendářů ve výuce matematiky. Práce s nástěnkou má dvě fáze - individuální a poté průvodcovaná prohlídky s diskusí.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (26.02.2020)
Seminars, group work.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)
Požadavky ke zkoušce
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu budou upřesněny na prvním semináři. Struktura: - aktivní účast na seminářích, - příprava obsahu alespoň jednoho tématu z přesahů (v návaznosti na obsah práce v kroužku s žáky 1.-3. r.) s podrobným zpracováním matematického obsahu. - vypracování jednoho e-learningového kurzu či vypracování úloh a pracovních listů zadaných na semináři;
- rozbor sledované vyučovací hodiny
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (29.01.2021)
Sylabus -
Obsah: Budou hlouběji probírána netradiční aritmetická i geometrická prostředí. Důraz je kladen na tvorbu úloh s ostupňovanou obtížností, na tvorbu úloh pro žáky se specifickými obtížemi i s matematickým nadáním svyužitím přesahů matematiky do jiných oborů, především do umění. Témata budou na prvním semináři navržena vyučujícím a studenty vybrána.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (29.01.2020)
Non-traditional arithmetic and geometric environments will be studied more deeply. Problem posing of graduated difficuly and problem posing for pupils with special educational needs and for gifted pupils are emphasized. Topics will be offered by the teacher and chosen by the students in the first seminar.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (21.02.2020)