PředmětyPředměty(verze: 957)
Předmět, akademický rok 2011/2012
   Přihlásit přes CAS
Dítě a matematika I - OK0610613
Anglický název: Children and mathematics I
Zajišťuje: Katedra matematiky a didaktiky matematiky (41-KMDM)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011 do 2011
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (999)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D.
Korekvizity : OK0610612, OK0610614
Neslučitelnost : O01110613
Záměnnost : O01110613
Je korekvizitou pro: OK0610612, OK0610614
Je prerekvizitou pro: OK0610616
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Předmět je nedílnou součástí trojice předmětů - Dítě a matematiky, Cesty poznávání matematiky. Práce v seminářích je zaměřena na přímou práci se žáky v rámci matematického kroužku. Ta je doprovázena didaktickou analýzou jak žákovy práce, tak studentovy práce se žákem. Didaktiké teoretické poznatky a praxe se zde úzce propojují. Nově od ZS 2020 bude obohacen o rozvoj strategií přivýuce on-line.
Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (17.08.2020)
Literatura

Učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční)

Kaslová, M. Konektivní didaktické struktury.

Kaslová, M. Významy Ano a Ne.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (25.09.2018)
Sylabus

Kombinace přímé a nepřímé výuky (individuální konzultace - i elektronicky, diskuse v malých skupinách), zpracování samostatných prací (řešení problému s reflexí postupu) a realizace projektů (experimenty se žáky, jejich záznam, analýza a reflexe). K dispozici budou distanční texty a další studijní materiály (www.pedf.cuni.cz/kmdm).
Obsah i metody výuky budou provázány na pedagogické zkušenosti studentů a zaměřeny na motivaci k organickému propojování s novými VŠ poznatky.

Forma práce: Studenti budou rozděleni do několika skupin po 4-6 a budou soustavně pracovat na širším tématu. Podle možnosti témata budou propojena na témata diplomních prací studentů, zejména těch, kteří volili diplomovou práci z matematiky. Výsledky budou prezentovány v seminářích. Individuální/skupinové konzultace budou významnou aktivitou této varianty. Studenti budou zapojeni do výzkumné práce, kterou realizují členové KMDM i externí učitelé v rámci různých grantových projektů. Výuka bude spojitě obohacována o výsledky výzkumů.
Obsah: Má charakter experimentální činnosti na 1. stupni ZŠ a je zaměřen na rozvoj a diagnostiku matematických (a obecně intelektuálních) znalostí a schopností žáků.

Předmětem zájmu je především dítě, žák a jeho rozvoj nejen v matematice s oporou o přesahy matematiky do dalších oblastí. Budeme sledovat i druhy motivace.

Aktzuálně je zařaena problematika výuka on-lin v návaznosti na mezinárodní výzkum (Kaslová).

Dle zájmu se můžeme věnovat slovní zásobě v mluvě i v písmu, vedle toho i rozvoj různých jazyků aritmetiky (ikonické, piktografické, znakové); sémantická ukotvení aditivních operací (stav +(-) stav, adresa +(-) operátor, ...); číselná osa jako prostředí řešení dynamických úloh; sémantická ukotvení multiplikativních operací.

Poslední úprava: Kaslová Michaela, PhDr. (17.08.2020)
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK