|
|
|
||
Předmět systemizuje poznatky z oblasti komunikace s médii, zaměřuje se na mediální gramotnost jako důležitou součást gramotnosti obecně. Směřuje ke kritickému myšlení a poučenému výběru informací z médií, bezpečnému chování při mediální komunikaci, výběru kvalitní mediální zábavy.
Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (27.01.2021)
|
|
||
Povinná: JIRÁK, J. - MIČIENKA, M.: Rozumět médiím. Praha : 2006. ŠEBESTA, K.: Od jazyka ke komunikaci. Praha : Karolinum, 1999. Strachota a kol.: Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019 Doporučená: VALENTA, P. - Brom, Z. - Kellerová, I.: Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. Praha: Raabe, 2016. https://www.deti-a-media.cz/ http://svetmedii.info/ https://medialnivychova.fsv.cuni.cz/ https://zvolsi.info/ https://manipulatori.cz/ Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (16.11.2023)
|
|
||
Témata: 1. Mediální výchova jako jedna z modernizačních tendencí ve výuce; mediální gramotnost a její složky; aktivní přístup k médiím. 2. Vyhledávání informací v médiích; manipulace v médiích, její rozpoznávání a obrana proti ní; desinformace, fake news. 3. Druhy médií a mediální instituce; funkce médií. 4. Aktivity zaměřené na výběr, analýzu a tvorbu mediálních textů; projekty ve výuce mediální výchovy. 5. Persvazivní prostředky reklamy, tvorba reklamních komunikátů. 6. Různé druhy zpravodajství, zpravodajské hodnoty, infotainment, objektivita. 7. Sociální sítě a jijich vliv na děti a mládež. 8. Verbální a neverbální násilí v médiích. 9. Jazyk elektronické komunikace, bezpečná komunikace na internetu. 10. Etika v médiích, etické kodexy, předsudky v médiích. 11. Práce s mediálními produkty v hodinách českého jazyka zejména na 1. stupni ZŠ. 12. Zpracování mediální výchovy v učebnicích českého jazyka pro základní školy. Poslední úprava: Holanová Radka, PhDr., Ph.D. (27.01.2021)
|